מחקר שנעשה מצביע על תרומתו של הקפה לעבודת צוות במקום העבודה

“אין אדם הזקוק לחופשה  כמו אדם שזה עתה חזר מאחת” (אלברט האברד)

חגי תשרי מאחורינו, והחזרה לעבודה ולשגרה מביאה עמה לא פעם עייפות וחוסר ריכוז. זהו מצב זמני של הסתגלות מחדש וקפה טוב, בהחלט יכול לסייע להתרגל שוב לשגרת העבודה הרגילה. הוא מסייע “להתניע” את הבוקר ולשמור על רמת אנרגיה ועירונות במהלך היום. הקופאין משפיע גם על מצב הרוח הכללי ומשפר את העירנות והביצועים ואת יכולת הלמידה.

קפה יכול  גם לתרום הרבה יותר ביום עבודה,  מחקר שנעשה מצביע על כך שעבודת צוות טובה מתחילה עם כוס קפה לכולם. נדמה שקפה פועל כ “קסם”  בקבוצה, הופך את החברים בה לערניים ומרוכזים יותר.

לדברי מדענים, שתיית קפה במהלך פגישות יכול להוביל לדיון קבוצתי ממוקד יותר, להגביר מעורבות ולגרום לכולם להרגיש טוב יותר לגבי היותם חלק מהקבוצה

 

עשרות שנים של מחקר  בחנו את השפעותיו של הקפה  על הפרט, אך מחקר שנערך ביוני האחרון על ידי אוניברסיטת קליפורניה- דיוויס ואוניברסיטת אוהיו ופורסם בכתב עת של פסיכופרמקולוגיה, הוא הראשון  שבדק את השפעתו של הקפה על הביצועים במשימות קבוצתיות.

בסדרה של 2 ניסויים, שנערכו על מדגם של 72 סטודנטים, חוקרים מצאו כי אנשים העריכו בצורה חיובית יותר את הביצועים של הקבוצה שלהם במשימה – ואת תרומתם האישית – אם הם שתו  לפני כן קפה עם קפאין, וכי הם נוטים לדבר יותר בהקשר קבוצתי בהשפעת קפה רגיל, מאשר בהשפעת קפה נטול קפאין.

מחקרים נוספים (**) מראים כי הפסקות קפה מזוהות כגורם חברתי ואישי חשוב. ההיבט החשוב ביותר של הפסקת הקפה, אשר לעתים קרובות מתעלמים ממנו,  הוא היתרון שנצבר מעצם השתייה החברתית.

בלוואצה מאמינים כי  למעשה, קפה הוא ” לא משהו שפשוט שותים … זו דרך להישאר יחד:” וזה הבסיס שהנחה את לואיג’י לוואצה   כאשר הוא ייסד את החברה בשנת 1895.

הקפה משמש כגורם חברתי סביבו אפשר להחליף רעיונות, לחלוק דעות  על נושא נתון, לדון בענייני היום, או פשוט לדבר על תוכניות לסוף השבוע. זה מה שמכונה כיום “בניית צוות”, בכל מקום עבודה ראוי.

למעשה, הפסקת הקפה לוקחת תפקיד טיפולי אמיתי: יוצרת הזדמנות  להפיג מתחים, להיפטר עצבנות, ולבקש עצה מחברים לעבודה.

 

 

תגובות