ראיון מיוחד ובלעדי עם המועמד למועצת העיר, עו”ד מנשה אליאס “אין לי כל ספק כי האיחוד בינינו מכניס רוח חדשה לכלל הציבור הדתי”

לאחר משא ומתן שקול, החליטו המועמדים למועצת העיר, עו”ד מנשה אליאס ושמעון פרץ, לאחד רשימותיהם. השבוע נפגשנו עם עורך דין מנשה אליאס לראיון אישי על רקע האיחוד.

מאת: אירית מרק

 

עו”ד מנשה אליאס

מנשה, ספר לנו כמה מילים עליך.

“אני  אב ל- 8 ילדים וסב לנכדים כן ירבו. נשוי לאשתי היקרה עליזה. עורך דין במקצועי ובעל משרד בכפר סבא. בשנים האחרונות הנני מלחין וזכיתי להפיק 2 דיסקים “אגדלך” ויחיד רם. כעת אני עוסק בפרויקט גדול וחדש הלחנה של שירי רבי יהודה הלוי. שירי רבי יהודה הנפלאים, הנם אוצר בלום של למעלה מ – 1000 שירים. בשנתיים האחרונות הלחנתי ברוך ה 60 שירים ובתכניתי בעזרת השם להקליט לחנים
למילים נפלאות ואדירות”.

כיהנת כחבר מועצה לפני מספר שנים מה דחף אותך לחזור?

“כפי שציינת, בעבר הייתי חבר מועצה במחצית קדנציה ועל פי הסכם רוטציה שנחתם ביני לבין מר אמיר קולמן היה עליי לפרוש במחצית הקדנציה. כך עשיתי ללא שום היסוס. המוטו שלי הוא כי הסכם בין בכתב בין בעל פה יש למלא כלשונו”.

מה היו הישגיך בתקופה ההיא?

“ראשית ומעל לכל זכינו לראות בהקמת התיכון הדתי “תורה ומדע”, זכינו זה אני ועורך דין צנעני איתן. אני לא מאלה שמנכסים לעצמם הצלחות של אחרים ובורחים במקרה של כישלון. נאבקתי לבסס את התרבות התורנית ולהפכה לחלק מאגפי העירייה. קודם לכן התקציב היה זעום ומר ממליה כיהן בשליש משרה. כפי שבוודאי זכור לך אירית בלי שום גאווה הייתי פעיל כחבר מועצה, הגשתי הצעות לסדר, שאילתות. הישג נוסף שהשגתי הוא פרויקט השאלת ספרים. ברוך ה נאבקתי במשך תקופה ארוכה, גם לאחר שלא הייתי חבר מועצה ליישם השאלת הספרים  בבתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים. בעזרת ה לכשאבחר, אגיש הצעה לסדר ליישם את השאלת הספרים גם בבתי הספר התיכוניים”.

אז מה השתנה, למה לחזור למועצה?

“ב – 5 השנים האחרונות לקחתי פסק זמן, על פי בקשת אשתי היקרה. קיימתי הבטחתי וממש התנזרתי מכל נושא פוליטי. גם שראיתי וקראתי, על דברים שלא מצאו חן בעיניי, קיימתי הבטחתי לאשתי ולא התערבתי. לכן גם לא התמודדתי בבחירות האחרונות. לאחר לבטים רבים ולאחר שאני סבור כי יש בכוחי, עדיין להועיל לציבור החלטתי לנסות לחזור ולהיבחר למועצת העיר. לאחר שלמדתי היטב מה המצב של הציבור הדתי, ומה הצפי לקראת הבחירות, הגעתי למסקנה כי יש לעשות הכל על מנת לאחד את כלל הציבור הדתי. לפני 6 חודשים יצאתי בקריאה פומבית לכלל הציבור הדתי, לאחד את השורות ולהתמודד בבחירות, בחזית דתית מאוחדת. המתנתי תקופה לא קצרה ונוכחתי לראות כי קיימת התנגדות מצד גורמים דתיים שונים”.

מה גרם לך להתחבר לשמעון פרץ?

“נאמן להתחייבותי לפעול לאחדות אני סבור שגם איחוד חלקי הינו מבורך. סכמתי עם שמעון כי אני
אתווה את מדיניות הסיעה וכי כל התכניות של סיעת אור לכפר סבא ייושמו במלואן. אין לי כל ספק כי האיחוד בינינו מכניס רוח חדשה לכלל הציבור הדתי”.

מה הקשר בינך לבין ש”ס כיצד הדברים יסתדרו?

“ראשית אבהיר כי כל גוף דתי ראוי לאיחוד. יתירה מזו באיחוד זה לא מדובר במיזוג והפיכת הרשימה לרשימת שס. סיעת אור לכפר סבא תמשיך לשמור וליישם את עקרונותיה וכך תעשה גם שס. אין אנו באים לכפות השקפות עולם או עקרונות זה על זה. לחילופין אירית, צריך להפריד לחלוטין בין הבחירות לכנסת לבין הבחירות לרשויות המקומיות. אנשים מצבעים בבחירות לרשויות יותר לאנשים שסומכים עליהם, מאשר למצעים או רעיונות של מפלגות ארציות”.

מה תכניותיך ?

“הקו שמנחה אותי הוא טובת התושבים בלבד”.

במה זה מתבטא?

“כפי שראית  פניתי במשך שנים לעיריית  כפר סבא על מנת לייעל את השירות לתושב הן במחלקת הארנונה והן בהנדסה. לא ארפה עד שהעירייה תייעל סוף סוף ותקצר את התורים לקבלת אישורי עירייה. גם במחלקת ההנדסה, המצב אינו מזהיר בלשון המעטה. ההמתנה הארוכה לקבלת היתרי בנייה, אינה גזירה משמים. כפי שאמרתי אפעל ליישם את השאלת הספרים גם בבתי הספר התיכוניים. לא רק זה, כל מה שיועיל לתושבים יהיה לנגד עיניי. גם ההצעה להקים אגף שישמש כתובת לכל פונה ומורה דרך לכלל התושבים”.

מה אתה מתכוון לעשות בענייני הדת ? מה עם השבת ?

“גישתי היא – לא לכפות על אף אדם מה שאינו מאמין בו. כך נהגתי  כל חיי. אני ממש נגד כפייה דתית, ומנגד גם נגד כפייה אנטי דתית. הססמאות הנבובות על הדתה ממש אינן לעניין. היום ללמד תנך הפך להיות “הדתה”. יש לי חברים רבים בני גילי ומבוגרים יותר שלמדו תנך בבתי ספר ממלכתיים ברמה הגבוהה ביותר. הם בקיאים עד היום בכל התנך”.

אם נחזור ליחסי דתיים חילוניים פרט מה דעתך?

“לצערי בשנים האחרונות חלה הידרדרות מסוכנת ביחסים בין דתיים לשאינם דתיים. העיר כפר סבא הצטיינה במשך שנים בסובלנות רבה בין דתיים לשאינם דתיים. לדעתי הניסיון להתפרק מכל סממן יהודי או דתי ומסמלי היהדות, עלול להיות בכייה לדורות. הסיסמא חייה ותן לחיות הנה נכונה באופן עקרוני ואני מאמץ אותה. הבעיה מתחילה כאשר מנסים לעטוף כל עקירת סממן שכזה, בסיסמא של עיר חופשית, עיר חופשית הנה סיסמא “שובת לב”, אך בפועל היא קשה ליישום מהטעם שבסיסמא כזו יש בה פעולות הפוגעות בציבור הדתי”.

למה התנגדת למירוץ בשבת?

“המירוץ בשבת מאורגן על ידי עיריית כפר סבא. העירייה מעסיקה עובדים יהודים המחללים שבת. חוץ מכך חוק שעות עבודה ומנוחה אוסר במפורש, להעסיק עובדים יהודים בשבת מבלי לקבל היתר. לא זו אף זו המירוץ הפך להיות חגיגה עם מוסיקה רועשת ושאר כלי נגינה המשמיעים מוסיקה רועשת המפריעה לתושבים הדתיים”.

אתה רוצה לשנות מסורת של 50 שנה ומעלה של קיום מרוץ בשבת ?

“אהבתי שאלה זו אירית. המסורת של המירוץ נמשכת אולי 50 שנה, אך תחילת הציווי על שמירת             היא מסורת או ציווי בן למעלה מחמשת אלפי שנים. יתירה מזו בכל ערי ישראל פרט לכפר סבא ועוד מספר ערים מצומצם יש מרוץ בשבת. אך ראי זה פלא תל אביב העיר הגדולה והפועלת ללא הפסקה, אין מרוץ בשבת. כך גם ריצת המרתון הסוחפת עמה אלפי אנשים מתקיימת בימי שישי”.

מה מצב היחסים שלך עם מר צנעני?

“תקינים לחלוטין, אין בינינו שנאה, כוונתו רצויה, אך דרכי ההתנהלות ושיטות לחלוקת התקציב התורני, אינן מקובלות עליי. אני גם לא מסכים לגבי הגישה לקבלת הזכויות המגיעות לציבור הדתי. זכויות הציבור הדתי, אינן צריכות להיות תלויות ברצונו הטוב של כל ראש עיר. הדברים צריכים להיות מעוגנים בתקציב, כך שיחייבו כל ראש עיר שייבחר. כך לגבי חלוקת כספי התרבות התורנית – אני אפעל כי יהיו קריטריונים ברורים ושקופים, על מנת למנוע תחושות אפלייה וקיפוח של חלק מהציבור הדתי”.

מי לדעתך יהיה ראש עיר?.

“בבחירות אלו כל מי שיהמר ייחשב לשוטה, יש הרבה מועמדים והפערים ביניהם בכל אופן, עד עתה, לא בולטים, כך שלכולם סיכויים שווים. יחסיי עם כל המועמדים לרבות עילאי הר סגור טובים מאוד. את רובם אני מכיר באופן אישי, וממש יש מועמדים ראויים, כך שלא אכניס ראשי בין הרים גבוהים. ברור שיש לי משאלה מי ייבחר והעדפה, אך בסיבוב השני, שאני צופה שלא יהיה מנוס מלעורכו נזדהה עם המועמד הראוי ביותר”.

מה  התחביבים שלך מנשה?

“התחביב הגדול ביותר הוא ללמוד וללמד. הזמן בו אני עסוק בלימוד, בעיקר תורה , גמרא היסטוריה יהודית הן שעות העונג וההנאה הגדולים ביותר עבורי. יתירה מזו השעות בהן אני מלמד גמרא או פרשת שבוע, מסבות לי אושר עילאי. אני ממש אוהב ללמד. הקב”ה זיכה אותי ללמד ולכן אני משתדל לעשות כך בהתמדה וללא ויתור על הלימוד, כך כבר כמעט למעלה מ – 22 שנים. התחביב השני כמובן להלחין. איני יודע תווים, לא לנגן ולא מקמים, כך שברגע שאני מלחין שיר, אני רואה בזה הארה ממש. הסיפוק משיר שהלחנתי הינו עצום ומסב לי אושר רב. אני רואה בהלחנה תרפיה מכל טרדות היום והלחצים היומיומיים”.

איך זה לגדל 8 ילדים?

“לומר שזה קל, ממש לא, אבל ברוך בזכות עליזה אשתי הנפלאה שהשקיעה וטרחה ועמלה הצלחנו לגדל, ברוך ה, 8 ילדים, השבתות והמועדים בהם אנו מתכנסים ביחד עם כל הנכדים שרים שירים ושמחים יחד, הן העונג הגדול ביותר בחיי האדם”.

נחזור לפוליטיקה ברשותך, טוענים כי אתה ישיר מדיי תכונות שאינן תואמות פוליטיקה

“שמח על שאלה זו אירית, אני סבור כי פוליטיקה אינה חייבת להיות בנויה על דו פרצופיות ושקרים קטנים וגדולים אפשר להשיג הישגים גם בהליכה בדרך הישר. מה שמנחה אותי הוא לעמוד על עקרונותיך ולא לוותר על עקרונות, תמורת כסא או ג’וב. אני רוצה לגלות לך אירית, עם כל הצער שבדבר כי עד לאחרונה ממש  פנו אליי גורמים שונים והציעו כי אסיר את מועמדותי, תמורת תפקיד, או גוב, ברור לך כי דחיתי אותם מעל פניי. לא באתי לחפש פרנסה או תפקיד או כיבודים. באתי על מנת לנסות, בעזרת ה להיבחר כחבר מועצה, על מנת שאוכל להשפיע על דרכי ניהול העיר ועל שיפור חיי התושבים, המשלמים מיסי ארנונה גבוהים ביותר. להשקפתי התושבים אינם מקבלים תמורה מלאה לארנונה הגבוהה ובעיקר בעלי המשרדים והעסקים הקטנים, המשלמים ארנונה גבוהה ביותר ללא קבלת תמורה הולמת, וגם את זאת יש לשפר כמובן”.

מה עמדתך לגבי מצעד הגאווה?

 

“אזכיר לך כי אני הנציג הדתי היחיד שיצא בפומבי נגד מצעד הגאווה. לא היססתי להביע בצורה גלויה את דעתי נגד קיום המצעד בכפר סבא. אני מכבד כל אדם באדר הוא אדם. אני סבור גם כי חברי הקהילות השונות מקבלות יחס שווה ככל האדם. לשם מה אני שואל צריך לערוך מצעד הגאווה ? אם אתם שווים לכל אדם לשם מה יש צורך במצעד? רק מי שחושב שהוא שונה מאחרים או נופל מאחרים טבעי שיבקש לערוך מצעד”.

מה התגובות שקבלת?

“אפתיע אותך בכך שזכיתי להסכמות מאנשים רבים, גם לא דתיים. רק כדי לסבר את האוזן בכתבה ב”שרון פוסט” העיתון הנפוץ זכיתי ל – 399 תגובות אוהדות. אין ספק כי מדובר בכמות אדירה אולי בין הגדולות שראיתי בשנתיים האחרונות. לצערי זו לא הפעם הראשונה בה אני נאבק לבד. ממש לא. אני לא היססתי להיאבק נגד קיום מרוץ כפר סבא בשבת גם בתקופת יהודה בן חמו. גם לאחר שפרשתי המשכתי כמעט לבד להיאבק נגד קיום המירוץ בשבת, חרף התגובות הקשות להן זכיתי מצד העירייה. כל אדם ובפרט נציג ציבור צריך לעמוד בתוקף על עקרונותיו ואל לו לשקול שיקולים של כדאיות או אינטרס אישי או מפלגתי”.

כיצד אתה רואה את תפקידו של חבר מועצת עיר?

“לשיטתי חבר מועצה חייב לבוא בגישה כי הוא נבחר ציבור החייב לבצע את התפקיד בשקידה ובמסירות אין קץ. חבר מועצה חייב להגיע לישיבות מועצת העיר כשהוא מוכן ובקיא בכל החומר שקיבל לקראת הישיבה. הוא חייב לנבור, לברר, לבדוק, ולהגיע לישיבה  לאחר שעיין וקרא את כל החומר, בין הצעות לסדר, שאילתות וכל שאר תכני הישיבה. לצערי הרב המצב הוא לא כך במיוחד בקדנציה האחרונה.
חבר מועצה לא יכול להגיע, לשבת בישיבה, ללא שהוא מכיר את החומר. חברי מועצה אינם יכולים
להיות ממש מנותקים ממהלך הדיון, לעתים ראיתי בישיבות חברים משחקים במשחקים ממש, כאילו הדיון אינו נוגע להם ככל. אומנם הם עושים טובה ומרימים את ידיהם בהצבעות “כמי שכפאם שד”, זו נקראת מעילה בתפקיד. חבר מועצה חייב להביע את עמדתו כמעט בכל נושא ואל לו להיות “איש דממה”, אנשי דממה מקומם אינו במועצת עיר. לא יעלה על הדעת שחברים לא יביעו עמדה כלשהי במשך עשרות ישיבות. תפקידו של חבר מועצה אינו מתמצה רק בישיבות מועצת עיר. חברות בוועדות השונות מחייבת נוכחות מלאה, לא יתכן לזלזל בוועדות ולהיות רק רשום בוועדה מבלי להשתתף בפועל בישיבות. גם התנהלות כזו הנה בגדר מעילה האמון הציבור ושולחיו של אותו חבר מועצה. אומנם נכון הדבר כי חברי המועצה אינם מקבלים שכר על  פועלם, אך זה ממש לא נימוק. לשיטתי מי שמבקש להיות חבר מועצה אסור לו להעלות נימוק זה. כולם מכירים מצב זה, כך שזה מגוחך להצדיק העדריות מהישיבות בנימוק “בין כך לא מקבלים שכר”.
שמעון פרץ

האם תצטרף לקואליציה ?

“באופן טבעי עדיף להיות חבר קואליציה, אבל אני מבהיר כי לא בכל מחיר. שמירה על עקרונות הסיעה זה השיקול העיקרי. מה עוד שהמצב נראה כעת מעורפל לחלוטין, ולא ברור מה יקרה”.

עם מי חתמתם הסכם עודפים?

“באופן טבעי הנטייה היא לחתום עם סיעה דתית. אך לצערי סיעת תנופה העדיפה חתימה על הסכם  עודפים עם סיעתו של מר צביקה צרפתי ראש העיר”.
אסוציאציות בקטנה  -  הפנינו למועמד למועצת העיר, עו"ד מנשה אליאס, מספר אסוציאציות לתשובה בשליפה והנה תשובותיו לפניכם
גמרא – מחדד המוח.
כדורגל – “המשחק שהשקעתי בו שעות רבות בחיי”.
הפועל כפר סבא “הייתי אוהד שרוף – הראיה בעוונותיי צעדתי עם רגל מגובסת, מנווה נאמן עד מגרש הפועל הישן, הפסד לביתר 2:1  מצב הרוח ירוד, ועם גבס שבור שבתי הביתה”.
מדרשיית נועם- כור חינוך מפואר ששילב את כל העדות.
יובל לוי- מתמחה מצטיין ובעל “ראש גדול”.
שירה בשבת- תענוג צרוף.
כפר סבא- עיר שלווה ומרגיעה- זקוקה לתיקון.
במבה וזירו- מאכל ומשקה בפרלמנט של יום שישי  בסופר איתן.
עילאי הרסגור-  מי ששיפר את כתיבתי בחרוזים.
אירית מרק- פצצת אנרגיה עיתונאית.
שגיא רוכל-  סמל לעובד מצטיין, מומחה ובקיא אדיר בתחומו- ירבו כמותו בעיריית כפר סבא
אופוזיציה- מגן הדמוקרטיה.
קואליציה- אחוות האינטרסנטים.
תכניות אב- בדרך כלל  מאבות  חורגים
שאולי דור-משורר ויזם.
משה נח- מכריע הבחירות.

תגובות