לראשונה בישראל ובאופן חסר תקדים: סטארט אפ עירוני, מיוחד בעיריית כפר סבא: ניהול, מעקב ובקרת בטיחות מוסדות חינוך באמצעות הנייד
חשיפה בלעדית באתר סטארט אפ עירוני, מיוחד בעיריית כפר סבא: ניהול בטיחות מוסדות חינוך באמצעות הנייד. כחלק מהפרויקט, מפרסמת עיריית כפר סבא את כלל אישורי ודו”חות הבטיחות של כל מוסדות החינוך באתר העירוני
צביקה צרפתי. צלם: רמי זרנגר
 
לראשונה בישראל ובאופן חסר תקדים- עיריית כפר סבא, בשיתוף פעולה של אגפי הביטחון, החינוך, ההנדסה, איכות הסביבה והמחשוב, מבצעת שימוש בטכנולוגיה חדישה על מנת לנהל את אישורי הבטיחות במוסדות החינוך העירוניים וכן לנטר ולעקוב אחר סטטוס הטיפול בליקויים שנמצאים בבדיקות השוטפות. במקביל, כחלק מהנגשת המידע לציבור ומדיניות השקיפות של עיריית כפר סבא, כלל האישורים ובכלל זה גם דו”ח הבטיחות, פורסמו באתר האינטרנט העירוני והם נגישים לכלל הציבור בקלות ובנוחות.
 
במהלך השנה האחרונה בוצעה עבודת מטה ושטח מעמיקה בשילוב חברות טכנולוגיות לשיפור מערך הבטיחות במוסדות החינוך בעיר. האפליקציה הדיגיטלית, פותחה במטרה לנהל את כלל בדיקות הבטיחות בבתי הספר ובגני הילדים, וכן לבצע מעקב של הגורמים המקצועיים על הליקויים שנמצאים בבדיקות הסקר השוטפות ולוודא תיקונם בתוך זמן קצר. למעשה, באמצעות האפליקציה משודר המידע אודות הממצאים בשטח לגורם הרלוונטי לטיפול תוך סיווג לפי דרגת חומרתם ונושא הליקויי.
המערכת פותחה והותאמה על פי צרכי העירייה לייעול עבודות הבטיחות ולשיפור משמעותי בנושא הבטיחות במוסדות החינוך.
 
הממשק מכיל לוח מחוונים המאפשר קבלת מידע רוחבי וכן מעקב מפורט ומדויק על כל ממצא, מה תוקן ומה עתיד להתבצע ביחס לכל מוסד חינוכי. יש לציין כי עבודה זו חולשת על מספר רחב של אגפים ומחלקות, כשכל ליקויי שמטופל בשטח מעודכן על ידי הגורם המקצועי בשטח ובזמן אמת. כך שכל הגורמים המקצועיים נותרים מעודכנים בכל עת על המצב בשטח.
 
יש לציין כי כבכל שנה וכחלק מהכנת מוסדות החינוך לפתיחת שנת הלימודים, מתבצע סקר בטיחות מקיף בכלל מוסדות החינוך בעיר, וכן בתי הספר וגני הילדים מצוידים באישורים הנדרשים על פי החוק לפתיחת השנה באופן מיטבי. יתרה מזאת, לקראת פתיחת שנת הלימודים הנוכחית תודרכו המנהלים ונאמני הבטיחות בבתי הספר.
 
פרט לאפליקציה, מהלך נוסף וחסר תקדים בישראל, הוא הקמת אתר ייעודי שמאגד בממשק נוח, קל וידידותי את פירוט האישורים הנמצאים בכל אחד ממוסדות החינוך וכן דו”ח הבטיחות הרלוונטי. זאת, כחלק ממדיניות עיריית כפר סבא לשקיפות עירונית. בהמשך התהליך תועלה לאתר גם מערכת המאפשרת לצפות בזמן אמת בכלל הליקויים הפתוחים כולל כאלו שנמצאו לאחר עריכת הדו”ח השנתי כולל סטטוס הטיפול בהם.
 
איתי צחר, מנכ”ל עיריית כפר סבא, “התהליך שביצענו מגלם מספר תחומים וערכים עליהם ניתן דגש בעירייה- מתודולוגיה וטיפול תהליכים בנושאים, חדשנות, שיתופיות בין יחידות וגורמים שונים ושקיפות המידע לציבור.
ערכים אלו באו לידי ביטוי בתהליך זה בו מופו הצרכים והתהליכים הנכונים לניהול מערך מורכב זה של עשרות אלפי משימות, קביעת תהליכי עבודה סדורים וביצוע מעקב שוטף ונוח על הנושא.
כל המידע העומד בפנינו מונגש לציבור במלואו מתוך תפיסת עולם כי נגישות המידע תוביל לשיפור מתמיד שלנו. אני מודה לכלל השותפים ולהנהגת ההורים על העבודה המאומצת בנושא זה כמו גם בנושאים רבים אחרים”.
יו”ר ועד הורי גני הילדים לשעבר, ערן ורנר מפרגן ליוזמה “הטיפול בליקויי הבטיחות היה אחד מהנושאים המרכזיים שוועד הורי הגנים עסק בו בשנת הלימודים שחלפה. העירייה מציגה היום רמה אחרת שלמיטב ידיעתי אין שני לה בארץ, בנושא טיפול בליקויי בטיחות. אני מברך על כך, זהו צעד משמעותי מאוד בשיפור הבטיחות במוסדות החינוך.  ההמשך הנדרש הוא כמובן הקצאת משאבים רבים כדי לטפל לא רק בליקויים אלא בחידוש מוסדות החינוך ושיפוצים שאינם נכללים בהגדרה של ליקויי בטיחות אך כה דרושים כדי לאפשר סביבת לימודים מיטבית”.
ראש העירייה צביקה צרפתי : “מדובר במהפכה של ממש המתרחשת בכפר סבא, לראשונה בישראל – בכל הקשור לשקיפות   המידע הנוגע לבטיחות במוסדות החינוך בעיר שבהם לומדים ילדינו. בתקופה בא אנו נמצאים אין חשוב בעיני מאשר להנגיש את כלל המידע עבור תושבי העיר.  צריך לזכור כי בעוד אחרים מדברים על שקיפות ונגישות, אנחנו מבצעים זאת הלכה למעשה”.

תגובות