משלחת חיל הרפואה של צה״ל יצאה לאימון הגדול ביותר אי פעם באירופה ובכלל, רס״ן מתן קאליש, מכפר סבא, מחברי המשלחת “מרגישים תחושת שליחות מאוד גדולה”

משלחת חיל הרפואה של צה”ל נחתה השבוע לאימון בינלאומי בשיתוף האיחוד האירופאי. התרגיל הרחוק והגדול ביותר של חיל הרפואה אי פעם, מנה כ- 160 משתתפים, אנשי רפואה ואנשי לוגיסטיקה בשירות סדיר ומילואים. אלו, תרגלו הקמת בית חולים שדה בזמן אסון טבע נרחב- רעידת אדמה. התרגיל אשר נועד לשמירת המוכנות והכשירות של חיל הרפואה, התקיים בהובלת היכא״ם (יחידה כירורגית אשפוזית מטכ״לית)

רס״ן מתן קאליש, משרת כיום כראש מדור רפואה מבצעית באוגדת עוצבת געש של פיקוד צפון.  במשלחת, תפקידו להיות קצין הבטיחות של התרגיל. אמנם זוהי המשלחת הראשונה בה יוצא לייצג את חיל הרפואה מחוץ לגבולות המדינה, אך למתן ניסיון רב בייצוג צה״ל ובפרט בטיפול בפצועים. הוא לקח חלק במנהלת שכנות טובה, שבמסגרתה העבירה ישראל לסוריה ציוד רב וטיפלה בפצועים שהגיעו לגבולה.

“התחלתי את השירות בזרוע הים. אחר כך יצאתי לקורס קצינים ועשיתי מספר תפקידים בזרוע הים ובפיקוד העורף. התפקיד המשמעותי ביותר עבורי היה להיות קצין הרפואה של חטיבה 474. שם הייתי אחראי לסיוע לפצועים סורים ולהגשת עזרה הומניטרית. הפרויקט התחיל בזמן שירותי שם”.

למשלחת הגיע מתן כקצין הבטיחות של התרגיל, לכן היה אמון על שלום אנשי המשלחת ומניעת אירועי בטיחות שעלולים להתהוות במהלך תרגיל המדמה אסון טבע רב נפגעים. “הייתי חלק ממערכת ההכנות למשלחת בהיבט הביטחוני. תדריכים מקדימים וסיורי השטח, באו כדי למנוע אירוע בטיחות שיכולים לקרות במהלך האימון. חברנו לקציני הבטיחות הרומנים והכל נעשה בשיתוף פעולה מלא”.

 

חברי המשלחת הגיעו לבוקרשט שברומניה במוצאי שבת ה- 13 באוקטובר, והחלו בהדמיית רעידת אדמה שהובילה לאירוע רב נפגעים. על השגרה במשלחת מספר מתן, “אנחנו מדמים תרגיל של רעידת אדמה ברומניה. מהרגע שהגענו, ועד להיום אנחנו קולטים פצועים בבית החולים השדה. בית החולים עובד בשלוש משמרות בין מחלקת טיפול נמרץ וחדר ניתוח עם יכולות מאוד מתקדמות, ויחד עם נציגים מהאיחוד האירופאי. מתבצעים כאן גם פינויים רכובים ופינויים מוסקים”.  

כחלק משיתוף הפעולה עם האיחוד האירופאי, מדינות נוספות כמו רומניה ואוסטריה הקימו בתי חולים שדה גם הן, והמדינות לומדות זו מזו. “יצא לי לסייר בבית חולים אוסטרי ובית חולים רומני. יש פה יכולות, בבית החולים שלנו, שאין באף בית חולים אחר. הרבה מגיעים ללמוד מאתנו ויש שיתוף פעולה מאוד גדול. מעבר לזה, הם נמצאים אתנו במסדר בוקר זה לצד זה, אנחנו אוכלים ביחד וישנים ביחד”.

המשלחת הייתה למתן פרק חדש, לא רק בשל החוויה הייחודית, אלא כי אף קיבל את דרגת רב – הסרן במעמד מכבד מאין כמוהו, בוא נכחו שר הביטחון הרומני ושגרירת פינלנד ברומניה שהגיעו לביקור בתרגיל. “מאוד התרגשתי”, מספר מתן, “לקבל את זה על אדמת רומניה כחלק מהמשלחת הזו, זה מעמד מאוד מרגש”.

“אנחנו מבינים שכשאנחנו כאן, אנחנו מייצגים לא רק את צה”ל אלא את המדינה שלנו. בכל שלב מרגישים תחושת שליחות מאוד גדולה. אנחנו הולכים עם דגלים על המדים, הרבה מדינות מגיעות ללמוד מאתנו ואנחנו כאן כדי לייצג בכבוד”, מסכם מתן.

 

 

 

תגובות