סיבוב שני : מה הוא חושב על המתמודד מולו, על השבת, וכמה קדנציות הוא יישאר: ראיון בלעדי עם רפי סער

לקחנו את הקטעים החשובים שנאמרו בראיון הבלעדי שערכה אירית מרק, עם המועמד לראשות רפי סער באתר המוביל  והנה הם לפניכם. 

המועמד לראשות העיר,רפי סער, בראיון מיוחד ובלעדי לעיתון  על התכניות שלו לכפר סבא, אם ייבחר לראשות העיר, על תקופת הכהונה שהוא בא להעביר ( 15 שנה), על השבת ועוד.

מאת: אירית מרק  iritmark@gmail.com

 

רפי, מהן לדעתך, הבעיות המרכזיות שכפר סבא מתמודדת איתן כיום?

“כפר סבא נמצאת מול הרבה מאוד אתגרים לאחר שבשנתיים האחרונות העיר נמצאת בהקפאה, לאחר הטלטלה שהעיר עברה.

“האתגר הראשון והחשוב ביותר הוא החזרת האמון של התושבים במערכת העירונית, בהנהגה ובראש העיר, האתגר השני זה החינוך בכפר סבא והפערים שנוצרו בשנים האחרונות בעיקר בהזנחה של המבנים וחטיבת שזר, שרת, אוסישקין, גני ילדים וכמובן השקעה מסיבית בצוותי החינוך וקידום מערכת  החינוך לחדשנות ומצוינות. לצורך, כך צירפתי לצוות הבכיר את ד”ר אוסנת ספורטה שכיהנה בשורה של תפקידים בכירים והייתה אף מנהלת אגף החינוך בעיריית חולון.

ד”ר אסנת ספורטה ברשימה של רפי סער

“יש לנו תכנית חינוך מסודרת הנוגעת לכל הנושאים לרבות הקמת מועצת חינוך סטטוטורית, והשקעה בכל האוכלוסיות לרבות החינוך המיוחד. הנושא השלישי הוא אתגר גדול מאוד הקשור להתפתחות העיר, תשתיות ובינוי תוך ראיה של מקשה אחת, התשתיות בעיר בלויות ברחוב ויצמן אך לא רק רחוב ויצמן, אזור הפרחים, שכונת יוספטל, פה הוכנה תכנית עבודה מסודרת לשדרוג התשתיות הקיימות ופיתוח חניות נוספות ושבילי אופניים. תוך זה יש לחשוב בראיה ארוכת טווח, היכן כפר סבא תהיה בעוד 20 או 30 שנים ולקבוע קצב גדילה נכון והתחדשות עירונית, פינוי בינוי שיהיה מדויק לעיר”.

מה יש בך שאין מועמדים אחרים?

“אני המועמד היחיד שהוא יליד כפר סבא, נולדתי פה, גדלתי והתחנכתי וצברתי ניסיון מוניציפלי מוכח בעבודה לאורך שנים עם יצחק ולד כעוזרו האישי ועד מנכ”ל העירייה. תוצאות העשייה וקבלות הן מוכחות, החל מהקמה וניהול של פרויקט לזוגות צעירים מחיר למשתכן בשכונת הדרים- שם נמכרו-550 יחידות דיור לזוגות צעירים תושבי כפר סבא, פיתוח אזורי תעסוקה ויכולת מוכחת, לשווק את העיר ולהביא עשרות רבות של חברת הייטק, החל מחברת יס, סאנדיסק, טלעד, יעל תוכנה ועוד. “הניסיון הזה מצטרף, לתפקיד נוסף כמנכ”ל עיריית הוד השרון כחמש שנים, שם צברתי ניסיון בהפיכת עיר הנמצאת במשבר גדול, לעיר צומחת ומתפתחת בכל תחומי החיים, רק אתמול תפסו אותי תושבים כפר סבא וסיפרו לי שבהוד השרון ריטה הופיעה בפארק, – אלו חלק מאירועי התרבות שהובלתי ויזמתי בעיר הוד השרון. החינוך שם קיבל תשומת לב, במיוחד גני הילדים ובתי הספר עברו שיפוצי עומק, ומעונות יום, גני ילדים ובתי ספר הוקמו ברמה הכי גבוהה. בשנים האחרונות, ליוויתי את העיר סכנין מטעם משרד הפנים וייעצתי למינהל, וכך הניסיון הגדול הזה תוך הכרות כל תחום בעיר כפר סבא נותן לי את היכולת להתחיל לעבוד מהיום הראשון, לכפר סבא אין את הזמן לשלם שכר לימוד למועמדים אשר חלקם לא יהיו אפילו חברי מועצה. להיות ראש עיר זה מקצוע שלא לומדים אותו בשום אקדמיה או בתפקיד בכיר אחר, רק לפני שבועיים התראיין יצחק ולד לשעבר ראש עיריית כפר סבא ואמר ‘קדנציה חת כיהנתי כחבר מועצה, ולאחר מכן הייתי ממלא מקום ראש העיר זאב גלר ז”ל ונדרש לי עוד זמן של עוד כשנתיים לקבוע את המפה ולהבין איך לקבל החלטות. רפי סער הוא המועמד היחיד שניהל עיר”.

אלו אג’נדות חברתיות בכוונתך לקדם?

“היופי של כפר סבא שהיא מרובת קהילות, ולכל שכונה או קהילה יש את האפיון שלה. אני מתכוון לחזק את הקשר עם הקהילות בעיר ולהקים מנהלות קהילתיות, שבהן תתאפשר החופש לקבל ולבחור הנושאים הנכונים לכל קהילה”.

האם תחליף את השדרה הניהולית אם תבחר ? ודאי ידוע לך כי יש עובדי עירייה החוששים לעתידם לאחר הבחירות.

“עובדי עיריית כפר סבא מכירים אותי היטב, צמחתי מתוכם, מכירים את פועלי ואישיותי, אני אדם שמאמין בהנעת עובדים, בשיתוף, ובסוף, הבעיה תמיד מתחילה עם ראש המערכת והמנהל. יש עובדים טובים מאוד ואני מאמין שלאחר הבחירות המוטיבציה תעלה, ואני אאפשר לעובדי עיריית כפר סבא את הכלים הנכונים על מנת שיוכלו להתפתח, להתמקצע, ולתת את השרות הטוב ביותר לתושבי העיר, עובדי עיריית כפר סבא עברו טלטלה אישית קשה ואני יכול להבטיח שיסירו דאגה מליבם, אנחנו ביחד, כולנו, נקדם את העיר כפר סבא”.

מה דעתך על מועצת העיר היוצאת?

“הקדנציה האחרונה הייתה הקדנציה האומללה ביותר, לעיר ותושביה. אני לא מתכוון לתת ציונים לחברי מועצה, שכיהנו בקדנציה האחרונה, הציבור יצביע בבחירות הקרובות, למי הדמות הנכונה שתוביל את העיר כפר סבא לחמש עשרה השנים הקרובות”.

איך תתמודד מול אופוזיציה כראש עיר?

“לאופוזיציה יש תפקיד חשוב לדמוקרטיה, לממשלה, ובשלטון המקומי, צריך לדעת לכבד את דעתה, להיות קשוב לביקורת, ולהתייחס אליה כשותפה בעשייה העירונית, אני מעריך שלאחר הבחירות אשאף להקים קואליציה רחבה ככל האפשר דוגמת ממשלת חירום, לנוכח מצבה של העיר, אך כל חבר מועצה שיבחר להיות באופוזיציה יקבל את היחס הטוב ביותר בדיאלוג והקשבה לטובת העיר כפר סבא”.

מה הסיכוי שלך לדעתך ?

“אני סומך על תושבי כפר סבא שבבחירות הקרובות יבינו מי המועמד שיכול להוביל את העיר ולחלץ אותה מהמשבר העמוק שהיא נמצאת בו ואין לי ספק כפי שהרחוב מדבר היום, בעזרת השם, אבחר לראשות העיר. חשוב לי לומר, כי בבחירות הקרובות, אין הזדמנות שנייה לבחירה הנכונה, כל מי שייבחר ילווה את העיר לפחות לעשור הקרוב אם לא יותר מכך ולכן אני מעריך שתושבי כפר סבא יבחרו בי כבר בסיבוב הראשון”.

מה יש לך להציע לצעירים? 

“יש לנו עסקת חבילה לצעירים וזוגות צעירים והעסקה לקדם אזורי תעסוקה עתיר ידע, הייטק, סייבר כך שיתווספו אלפי מקומות עבודה לצעירי העיר ובכלל. נטפל במערכת החינוך. כמי שכבר ניהל בעבר ובהצלחה פרויקטים של מחיר למשתכן גם בכפר סבא, בשכונת הדרים וגם בערים נוספות, יש לי את הידע, ניסיון ויכולת יש לי פתרון אמיתי לתושבי כפר סבא צעירים החל מאזור נוסף הממוקם בצפון מזרח העיר, שיפותח לטובת הצעירים, יאפשר דיור מוזל, נערב את הממשלה והחברה “דירה להשכיר”, על מנת לקדם תכנית דיור בשכירות לטווח ארך, וכמובן נגדיר בכל פרויקט יחידות דיור של 2 או 3 חדרים לטובת צעירים או גמלאים ובסוף באותה עסקה נקדם בעיר מוקדי בילוי וקולינריות”.

האם אתה בעד פתיחת עסקים בשבת?

“אנחנו במערכות הבחירות עולות וצצות סוגיות שאינן משקפות את המציאות בשטח, כפר סבא כעיר מרובת קהילות, בלט אופי חילוני, שלה יש חוק עזר המתיר פתיחת בתי עינוגים בשבת, בכפרסבא קיימת אוכלוסיה מסורתית דתית, טובה וסבלנית, המאפשרת, לכל אחד לחיות את חייו על פי דרכו. אנחנו לא צריכים להשליך את הוויכוח הקיים במדינה ברמה הלאומית לרמה המקומית ולכן הסטטוס קוו ישמר בכפר סבא לטובת כל הקהילות, מה שהיה הוא שיהיה”.

איך אתה מגדיר את עצמך? חילוני? מסורתי?

“אורח חיי הוא חילוני, אך המסורת היהודית קרובה ללבי”.

תחבורה ציבורית בשבת?

“זה נושא נוסף שעולה בשיח הבחירות, המדינה הוציאה מכרז, לרכבי שרות,  24/7 שאני מעריך שבסיומו יינתן פתרון לתחבורה פרטית שתתן שרות בשבת”.

“עמדתך לגבי מהיר לעיר?

“אני בעד תחבורה ציבורית, אך הנתצ יעבור בחינה מחודשת, לרבות, התאמתו, לעיר כפר סבא בעיקר ברחוב ויצמן מתוך ראיה שטובת העיר וסוחריה”.

אתה רואה עצמך מנהיג?

“כן. בכל תפקידיי, בכל חיי, תמיד הובלתי והנהגתי. ראש עירייה חייב להוות מודל של מנהיג, בעל יכולת לקבל החלטות, בצורה קשובה, שיתוף, ובאומץ”.

האם תכהן כחבר מועצה אם לא תצליח להיבחר?

“כן”.

כמה כסף אתה הולך להוציא על הבחירות?

“כמיליון ומאה אלף שקלים – המימון מגיע ממפלגת העבודה”

איך אתה מתייחס לטוקבקים וארס ברשת ?

“לצערנו יש קבוצה של שכירי חרב המונחים באופן שיטתי להעביר השמצות, בדיות, שקרים, על מנת לפגוע וליצור דעת קהל שלילית, אני סמוך ובטוח שתושבי כפר סבא המכירים אותי ואת יושרי היטב ואת עבודתי לטובת העיר לא יקנו את ההשמצות וליהפך, ככל שישמיצו יותר, כך התמיכה בשטח תתחזק, הכפר סבאים מכירים אותי”.

היה משהו שפגע בך במיוחד ?

“יש מסע השמצה נבזי כנגד דני הרוש, הנמצא ברשימתי, הפצת שקרים, הוצאת דיבה והתנהלות כזו אינה מתאימה לעיר כפר סבא וצריך לגדוע אותה על הסף, צריך לזכור שיום לאחר הבחירות החיים נמשכים, וכולם, יפגשו ברחוב ולכן, אני פונה, לחלק מהמועמדים, למצוא את הדרך ולכבד האחד את השני. דני הרוש לאורך 35 שנה שירת נאמנה את תושבי כפר סבא, את ילדי ונערי השכונות, הוא צמח בשכונת יוספטל, הגיע מלמטה, בעבודה קשה הוא הפך לאדם אהוד ומוערך ואני מצר על הדרך בה חלק מהמועמדים ואף דמויות אחרות, נוקטים בשיטת הידיים ידי עשיו והקול קול יעקב”.

רפי סער עם דני הרוש

 

לראש עירייה אין כמעט חיים אישיים. איך אתה מכין עצמך לזה.

“לאורך רוב חיי הבוגרים, עבדתי בתפקידים תובעניים שבהם אין יום ואין לילה והחשיפה הציבורית גבוהה אני מכיר את העשייה הציבורית, מודע לשליחות הנגזרת מכך ואכנס לתפקיד באכפתיות ובאהבה לטובת כל התושבים”.

כמה קדנציות בכוונתך לכהן?

“שלוש קדנציות זה האופטימלי על מנת לתכנן ולממש התכניות, כל אמירה אחרת הנה לא מציאותית ונגזרת או מאמירה פופוליסטית לפני בחירות או לחילופין לחוסר יכולת לכהן מעבר לשתי קדנציות”.

האם תפעל לפתיחת ועדות התכנון והבנייה לציבור?

“שקיפות ושיתוף ציבור הנם דרך חיים ובסופו של יום מסייעים ליצירת אמון בין התושבים ובין המערכת, ולכן הדיונים יהיו פתוחים לקהל”.

פתיחת היכל התרבות בשבת ?

“היכל התרבות בעבר היה פתוח בשבתות בעיקר בשבת תרבות מסורת זו, נגדעה, מסיבות מקצועיות, ולא מענייני הדתה, לכן אני מתכוון לחדש המסורת כפי שהיה בעבר”

מה דעתך על ריבוי קניונים, או מבנים גדולים שלעיתים הופכים לעזובות?

“בשבוע שעבר התבשרנו לצערי על סגירת מסעדת לואיז בבי סנטר, מקום בעל איכויות, ולצערי עיריית כפר סבא וראש העירייה הקודם פעלו בחוסר מחשבה ואפשרו הקמת מתחמי מסחר וקניונים מעבר לביקור הקיים בעיר. הקמת עודף הקניונים פגעה פגיעה קשה בסוחרים הקטנים, בעסקים הקטנים ובקניונים עצמם. אפעל לקדם את אזורי התעשייה לרבות הגדלת זכויות כפי שנעשה בעיר רעננה וזאת בכדי להפוך את אזורי התעשייה כמו בהרצליה פיתוח בו יש ערוב שימושים של משרדים תעשיה עתירת ידע וסייבר. ברגע שייכנסו לפה חברות עוגן ואלפי עובדים, חיי המסחר בעיר ישתפרו. יש לי כוונה להפוך את ויצמן לסטריט מול בתפיסה האירופאית ובמקביל לקדם, תו תושב, שיאפשר הנחות לכפרבאים במסחר בכפר סבא. עידוד הקניה ע”י הכוח המקומי ישפר את המצב”.

האם לדעתך צריך להגדיל את התקציב המנווט לחינוך בעיר ?

“בתכנית החינוך של דרך חדשה לכפר סבא, אנו מדגישים את תיעדוף והגדלת תקציבי החינוך, ע”י הגדלת מקורות התקציבים, והממשלתיים, והפנייתם, לצרכים הנכונים”.

מה בנוגע לשכונות ?

“אני אומר בצורה ברורה נקדם תהליכים של התחדשות עירונית מבוקרת, במתחמים בעיר, היכולת שלי לקדם הנושאים מול משרדי הממשלה, משרד השכון והרשות להתחדשות עירונית כך שהעירייה תיקח האחריות על התושבים, התכנון והביצוע הלכה למעשה, אי אפשר להמשיך לשמור על הפערים הבלתי נתפסים בין השכונות הוותיקות לבין השכונות הוותיקות, שם הבניינים מתפוררים”.

אסוציאציות בקטנה  –  הפנינו למועמד לראשות העיר רפי סער מספר אסוציאציות לתשובה בשליפה והנה תשובותיו לפניכם

יוסי סדבון – עייף, לא בא לעבוד
שונא – אני בן אדם בלי שנאה
אוהב – לשחק כדורסל בשישי
השכונות הירוקות – אוכלוסיה מדהימה וחלק בלתי נפרד מהעיר
בי סנטר או קניון הירוקה = מגוון בין שניהם
אופוזיציה או קואליציה – קואליציה
צביקה צרפתי – בחור טוב
יהודה בן חמו – מקרה מצער
ראש עיר – שליחות אמיתית
רוצה להיות – ראש העיר הבא של כפר סבא
מפחיד אותי – אני איש בלי פחד
מרגיז  – קשה להרגיז אותי
מצחיק – ילדים
מחליא  – צביעות
טוקבקים – שיח חשוב שיכול לעצב דעת קהל
התלהמות ברשת – אנשים מתוסכלים המונעים מחוסר הבנה שחלקם מונעים ע”י גורמים אינטרסנטיים
ישיבת מועצה – הדרך הנכונה להציג לציבור עשייה וקבלת החלטות
שיקום שכונות – מעשה מחויב מציאות חבל שלא קרה כבר לפני 10 שנים
מדאיג – שחיתות ציבורית המתגלה גם במערכת הבחירות הזו
לא יודעים עליך – שאני כל יום שישי בשעה 1630 משחק כדורסל, כשהייתי צעיר הייתי כשרון מוזיקלי, הייתי קלידן
בתי כנסת  – מרכז קהילתי המאגד בתוכו את הקשר שלנו כעם היהודי.
פספוס – בראייה לאחור, הניסיון שהצטבר בתקופתו של ולד, הכשיר אותי כבר אז להתמודדות על ראשות העיר וחבל שלא עשיתי זאת, לא הייתי מודע לערך הרב של ההערכה לה זכיתי באותו הזמן, אבל כמובן הכל לטובה, אני מגיע היום בשל יותר ומנוסה הרבה יותר.

 

תגובות