תלמידי חטיבת הביניים “אילן רמון” ייצגו את כפר סבא בגמר תחרות ארצית בנושא חלל

הישג מרשים לתלמידי חטיבת הביניים ע”ש אילן רמון בכפר סבא, שנבחרו לייצג את העיר בגמר תחרות ארצית בנושא חלל שתתקיים בעוד כחודשיים. בתום חצי הגמר שנערך לאחרונה בערב חגיגי בין תלמידי חטיבת הביניים, הניסוי שנבחר לייצג את העיר הינו השפעת תרופת המטפורמין על התפתחות תאי שריר בחלל. יש לציין כי התחרות מתקיימת במסגרת תוכנית “ספייס לאב” של קרן רמון, שפועלת בבית הספר זו השנה השנייה, כשהניסוי שיבחר בתחרות הארצית ישלח לתחנת החלל הבינלאומית לביצועו.

תחרות הגמר הארצית מהווה אירוע השיא של התוכנית, שפועלת בחטיבת הביניים ע”ש אילן רמון מזה כשנתיים, ולקראת אירוע החצי גמר שהתקיים בין תלמידי התוכנית התכוננו התלמידים והכינו מגוון רחב של ניסויים. בין הניסויים שהציגו, נכללו גם: ייצור סוכר מפחמן דו חמצני, פיזור חום מצ׳יפים על ידי הסעת נוזל ובעיות זרימה, פתרון לבעיות ראייה המתפתחות בשהייה ממושכת בחוסר כוח משיכה והפרייה חוץ גופית ושלבי הריון ראשוניים, והם הוצגו בפני חבר שופטים מכובד שכלל את ד”ר יובל ראובני, ראש המחלקה לחישה מרחוק באוניברסיטת אריאל, ואבי בלסברגר- מנכ”ל סוכנות החלל הישראלית (ISA).

כאמור, מבין כל הניסויים שהוצגו נבחר הניסוי “השפעת תרופת המטפורמין על התפתחות תאי שריר בחלל” .השערת הניסוי גורסת כי במיקרוגרביטציה, השרירים יתמיינו יותר לאט מכיוון שאנחנו מבינים שתאי שריר מתפתחים היטב תחת הפעלת לחץ פיזי. תרומתו לאנושות היא שאם ימצא שהתרופות שנבדקו עובדות גם במיקרוגרביטציה יהיה ניתן להמליץ לאסטרונאוטים באילו תרופות להשתמש. כמו כן, בעתיד כאשר מסע בחלל יהיה נפוץ יותר נדע לפי תוצאות המחקר אילו תרופות יוכלו יעזרו לנוסעים בחלל.

נוסיף כי, רמון ספייסלאב הינה תכנית מצוינות המיועדת לתלמידי חטיבות ביניים, המאפשרת לתלמידים הזדמנות ייחודית והיסטורית לשלוח ניסוי לתחנת החלל הבינלאומית. התוכנית עושה שימוש בעולם המרתק של החלל כדי לעורר בתלמידים השראה ומוטיבציה, לחלום הכי רחוק שניתן, תוך מיצוי הפוטנציאל האישי והחברתי הטמון בכל תלמיד. התכנית הינה בשיתוף ובעידוד משרד החינוך, הפיקוח על הוראת מדע וטכנולוגיה וסוכנות החלל הישראלית שבמשרד המדע הטכנולוגיה והחלל.

בשנתיים האחרונות עוברים תלמידי חטיבת הביניים בכיתות ח’- ט’ שנרשמו לתוכנית, תהליך למידה וחקר בנושא החלל. במסגרת זו נפגשים אחת לשבוע ולומדים על נושאי מתחום חקר החלל בליווי מדריך מטעם קרן רמון, וכחלק מהם ביצעו מספר ניסויים שונים ביניהם: אתגר הביצה, שיגור רקטה, כוח הכבידה ועוד. כמו כן, התלמידים יצאו לסיורים במעבדות של החוקרים במכון ויצמן ובאוניברסיטת בר-אילן.

עידו לביא, מנהל חטיבת הביניים ע”ש אילן רמון, “כחלק מרצונה של חטיבת אילן רמון להתכתב עם מורשתו של אילן רמון ז״ל, נבחרנו לפני שנה ע״י קרן רמון ובשותפות מלאה לקחת חלק במיזם ספייס לאב- מיזם המקדם מצויינות מדעית, עבודה בקבוצות חקר בחיפוש אחר פתרונות בתחומים שונים אשר יקדמו את האנושות. אנו ממש גאים הפרויקט שנבחר לייצג את בית ספרנו בגמר הארצי ומקווה שמכאן נמריא הלכה למעשה אל החלל. גאווה אמיתית לראות את התלמידים הללו, שבשיטתיות, בעקביות בהתמדה ובעבודת צוות מראים כי מצוינות היא לא מטרה אלא היא הדרך”.

תגובות