מערכת הידרופונית לגידול צמחים הותקנה בבית הספר “רמז” בכפר סבא

מערכת הידרופונית חדשנית לגידול צמחים בשיטה ייחודית הותקנה בבית הספר “רמז” בכפר סבא, זאת בעקבות הזכייה של בית הספר בתחרות הארצית להתייעלות אנרגטית וחיסכון בחשמל. המערכת הותקנה בשיתוף אגף קיימות וחדשנות בעיריית כפר סבא, בתמיכת המשרד להגנת הסביבה ועל ידי חברתLivingreen. המערכת הייחודית הוצבה ברחבת המדעים של בית הספר והיא מאפשרת יצירת סביבה לימודית נעימה, ירוקה ובה ניתן לקיים גם עבודות חקר.

מערכת מסוג זה מבצעת שימוש בשיטת ההידרופוניקה- גידול צמחים במצע מנותק ללא שימוש בהזנה דרך אדמה דשנה. מדובר במערכת סגורה שאינה מצריכה שימוש באדמה, המים נשארים במערכת וניתן לעשות בהם שימוש חוזר – מה שמאפשר חיסכון משמעותי במים. לשיטה זו יתרונות רבים, ביניהן: יצירת סביבה מבוקרת לגידול צמחים; מיני צמחים רבים מניבים יותר תפוקה בפחות זמן ולעיתים באיכות יותר גבוהה; ניתן לגדל צמחים בצפיפות רבה ובכך לחסוך שטח; חסכונית במים; ללא זיהום אקולוגי ועוד.

נזכיר כי בתחילת שנת הלימודים הנוכחית זכו תלמידי כיתות ו’ בתחרות להתייעלות אנרגטית על פרויקט שהציגו. על פי תכנית הלימודים, בוחרים ילדי כיתות ו’ לעסוק בנושא על פי עניין אישי בתהליך חקר מדעי או תהליך פתרון בעיות טכנולוגי. במסגרת לימודי המדע וטכנולוגיה נחשפו התלמידים לעקרונות הבניה הירוקה באמצעות המורות למדע וטכנולוגיה: מירב שרעבי ועטרה אלקלעי. במסגרת הליך החקר ולאחר תהליך למידה על עקרונות הבנייה הירוקה, סיירו התלמידים בבית הספר וחיפשו מוקדים בהם ניתן ליישם עקרונות אלה.

מבין המוקדים שזיהו התלמידים נבחרה רחבת המדעים בבית הספר. התלמידים ערכו מדידות של עוצמת התאורה ברחבה וגילו להפתעתם שעוצמת האור נמוכה מן התקן. הם בדקו את האקוסטיקה, ערכו סקרים, מדדו את עוצמת הקול והציעו פתרונות לשיפור התנאים במרחב. בעקבות תהליך החקר ומדידות שערכו ברחבה ובדגם הגישו התלמידים המלצות לטיפול בבעיות שזיהו. לאחר מכן, בנו יחד עם אב הבית, שי תנעמי, דגם המביא לידי ביטוי את הפתרונות המוצעים לרחבה, ואותו הגישו לתחרות. כעת יכולים התלמידים, הצוות החינוכי והמבקרים בבית הספר ליהנות מסביבה ירוקה, צומחת ומקיימת.

תגובות

תגובות