זכויות ומעמד החיילות בצה”ל 2019

לאחר הקמת צה”ל בשנת 1948 הוחלט לגייס את הנשים בישראל לשירות צבאי מכוח חוק גיוס חובה. למעשה, כיום הנשים בארץ מתגייסות לצה”ל מכוח חוק שירות ביטחון, התשמ”ו-1986, והחל משנות ה-2000 הורחבו התפקידים שנשים ממלאות בצבא לאחר עבודת מטה בהוראת הרמטכ”ל דאז. עם השנים מעמד הנשים ותפקידן בצה”ל עברו שינויים משמעותיים רבים, וגם היחס של החברה כלפי שירות נשים בצבא השתנה. כיום ניתן לראות נשים בתפקידים משמעותיים כמו מדריכות חיל רגלים ובמגוון תפקידי לחימה.

אחד הצבאות היחידים בעולם שמגייס נשים  

כדאי לדעת כי צה”ל היה הצבא הראשון בכל העולם שהחליט על גיוס חובה לנשים. למעשה, המסורת לגיוס נשים לכוחות ההגנה החלה לפני כן כאשר נשים רבות לקחו חלק פעיל ומשמעותי בכוחות המגן עוד לפני הקמת המדינה ב-1948. כך לדוגמה, במלחמת העולם השנייה התגייסו אלפי נשים יהודיות מישראל לתפקידים התומכים בלחימה בצבא הבריטי. כאמור, עם השנים הוחלט בצה”ל לאפשר לנשים להשתלב בתפקידי לחימה מאתגרים, למשל טייסות, לוחמות חי”ר, מדריכות חי”ר וכדומה.

מעמד החיילות בצה”ל ידע שינויים רבים לאורך השנים, בעיקר מהסיבות הבאות:

  • צה”ל מוגדר כצבא העם, לכן נשים חייבות להתגייס ולבצע שירות מלא, עם זאת השירות של חיילות קצר יותר בהשוואה לתקופת השירות של חיילים.
  • צורכי הביטחון של המדינה השתנו לאורך השנים.
  • החברה בישראל מתפתחת ומשתנה, כיום החברה הישראלית עוברת תהליכים חברתיים חדשים התורמים באופן משמעותי לשוויון מגדרי, למרות שיש עדיין מה לעשות בתחום.

חשוב לציין כי גם היום צה”ל הוא אחד הצבאות היחידים המגייס נשים לשירות צבאי, מדינות נוספות בהן החוק מחייב נשים להתגייס הן אריתריאה, צפון קריאה, נורווגיה ושוודיה.

מעמד החיילת בצה”ל עובר שינויים מהירים ומשמעותיים

בתחילת דרכו של צה”ל הוחלט לגייס נשים מכוח חוק גיוס חובה, אך החיילות זכו לשרת בעיקר כפקידות, ותפקידים רבים נחסמו בפניהן. לאחר הקמת צה”ל הוחלט להקים חיל נשים (ח”ן), המפקדות היו קצינות ששירתו בצבא הבריטי, וצה”ל קבע כי נשים ישרתו בתפקידים מנהלתיים או מקצועיים, בהגנה על יישובים ובתפקידי עזר שונים, אך לא בתפקידי לחימה.

החל משנות ה-70 במאה הקודמת חל מפנה במעמד החיילות והוחלט לשלבן גם בתפקידי הדרכה. לאחר כעשור ובעקבות לחץ מצד החיילות לתפקידי הדרכה משמעותיים יותר, הוחלט לאפשר לחיילות להפוך גם למדריכות במקצועות הלחימה. עם זאת השינוי במעמד החיילות בצה”ל החל בעקבות השפעות חיצוניות כמו פסיקת בג”ץ לאפשר לנשים לקחת פעיל בתפקידי לחימה.

בנוסף, הוחלט לפרק את חיל הנשים ולהקים יחידה לענייני מגדר על מנת לשפר את מעמד וזכויות החיילות בצה”ל, וכדי לספק לנשים סביבה בטוחה ומוגנת. מאחר ויש לא מעט הטרדות מיניות בצה”ל, חודדו הנהלים ובתי הדין הצבאי רואים בחומרה כל ניסיון פגיעה בחיילות. כדי לשמור על זכויות החיילות ולהגן עליהן, יש מקרים בהם חשוב שהחיילת תקבל ייעוץ משפטי על ידי עורך דין צבאי מנוסה.

 

תגובות