מדריך לבחירת אוגן מפלדה בלתי מחלידה

במפעלי תעשייה רבים בארץ ובעולם מותקנת צנרת פלדה בגלל החוזק הרב של המתכת המגולוונת, העמידות הגבוהה בפני קורוזיה, הבלאי הטבעי הנמוך וההתאמה לריתוך. כמו כן, פלדה נחשבת לחומר ידידותי לסביבה, קל למחזר אותה ואפשר לעשות בה שימוש חוזר, וכך לשמור על הסביבה ועל משאבי כדור הארץ. פלדה היא סגסוגת המורכבת מברזל וריכוז נמוך של אל מתכת פחמן, סגסוגת פלדה כוללת בדרך כלל יסודות נוספים כמו כרום, מגנזיום, צורן, ניקל וכיוצא בזה.

כדי לחבר את הצנרת בתעשייה יש להשתמש באוגני פלדה איכותיים, בגודל המתאים ובהתאמה לתקנים המחייבים. אוגני פלדה בלתי מחלידה נמצאים בשימוש נרחב גם במשאבות, בשסתומים ובציוד נוסף לייצור מערכת המבוססת על צנרת. לכן, חשוב לרכוש את הפריטים השונים מחברה מקצועית ואמינה המתמחה בשירות אספקה טכנית. בעת רכישת אוגני פלדה בלתי מחלידה חשוב לשים לב לפרמטרים כגון: תקן איכות, מידות הפריט, קוטר האוגן, עמידות וטווח טמפרטורה, עמידות בפני לחץ, נוחות השימוש והריתוך של המוצר וכמובן מחיר.

מה זה אוגן מפלדה בלתי מחלידה?

האוגן מפלדה בלתי מחלידה הוא מעין דיסקית שטוחה וחלקה בעלת עמידות גבוהה במיוחד בפני קורוזיה, חום קיצוני, לחץ גבוה ושינויי טמפרטורה. האוגן מיוצר לפי מידות סטנדרטיות שונות המקובלות בתעשיות השונות, ובמיוחד בענף האינסטלציה, אך אפשר להזמין את הפריט במידות לבחירה ובהתאמה מושלמת לצורכי הלקוח ומאפייני הצנרת והשימוש.

את האוגנים מפלדה בלתי מחלידה מקבלים מהיצרן ומהמשווקים המורשים עם חורים מקבילים להפרדה שווה, האוגנים משמשים לחיבור חזק ועמיד של מקטעי צינורות. אוגן מפלדה בלתי מחלידה מהווה מעין מחבר ייעודי בין שני קטעי צנרת, יש לחבר את האוגן באמצעות הברגה או ריתוך, כאשר הפריט משמש כמקום לגישה נוחה לניקוי הצנרת, לבדיקה מצב הצנרת ולצורך שינוי במערכת הצינורות.   

כדאי לדעת כי אוגנים מפלדה בלתי מחלידה נועדו בין היתר גם לחיבור שסתומים ואביזרי בקרה שונים בקווי הצנרת. יש לחבר ולהדק את האוגנים באמצעות נעילת המסגרת שלהם, לכן יש להדק היטב את הברגים הייעודיים עם אטם מיוחד כדי להבטיח חיבור חזק ועמיד לאורך זמן.

אוגני פלדה בלתי מחלידה מיועדים לסביבה קורוזיבית, כלומר סביבה עתירה חלודה, ולשימוש בצנרת בעלת לחץ וטמפרטורה גבוהה.

תקנים לאוגני פלדה בלתי מחלידה

חשוב לדעת כי יש תקנים רבים ומגוונים לאוגני פלדה בלתי מחלידה, ונהוג לחלק את התקן לפי לחץ בו הפריט צריך לעמוד. התקנים המחייבים והנפוצים ביותר בתחום הם:

  • תקנים אמריקאים כגון ASA, ANSI, ASTM.
  • תקנים אירופאים כמו PN, ISO, DIN, EN.
  • תקן בריטי/אוסטרלי AS, 10BS.
  • תקן יפני או קוריאני מסוג KS, JIS.

כמו כן, כדאי לדעת כי גם בישראל יש תקן לאוגני פלדה, התקן מבוסס על התקן האירופאי הנחשב לאחד המחמירים ביותר בתחום (תקן 7005ISO), אך זהו אינו תקן רשמי, לכן נהוג בתעשייה להסתמך על התקנים הבינלאומיים.

תגובות