הרחוב הראשי או תקראו לזה הציר המרכזי בכל עיר, הוא הפנים של העיר. בעבר, היה זה המרכז לתושבי העיר בכפר סבא, לקניות, מסחר, בתי קפה, מסעדות וכו. לאט לאט, נסגרו חנויות, הלקוחות עברו לקניונים, ובקושי ניתן למצוא מסעדה לאורך הרחוב. יש, אבל מעט מאוד.
מאת: אירית מרק
תכנית הנת”צים הגרנדיוזית המדוברת כבר לפחות 10 שנים, הבטיחה לפחות בהתחלה, רחוב מפותח ומושקע, ובהדמיות ניתן לראות עצים וספסלים ושאר אלמנטים מפתים היכולים היו להחזיר את הגיבוש החברתי לרחוב, דהיינו, קניות כמו פעם ומי לא מתגעגע לזה.
ברם, תכניות לחוד ומציאות לחוד. לא הכל אנחנו יודעים אבל על פניו, התכנית לבסוף לא נתנה מענה וההדמיות דאז, נותרו במגירה, כך לפחות היה לפני 5 או 6 שנים בתקופת בן חמו, אז הסוחרים דפקו על דלתות אולם המועצה והבטיחו ‘מלחמה’.
מאז, הדברים השתנו, ראש העיר הוחלף, והתכנית שנקראה מהיר לעיר שינתה פוזה לתכנית נת”צ – נתיבי תחבורה ציבוריים.
היום, לא הכל שונה. משרד התחבורה עדיין ממשיך ומנסה לפתות את ראשי הערים במיליונים להשקעה ברחוב, בפרויקט, והוא אכן אושר לפני שנתיים.
ועכשיו כאמור נכנסו ראשי ערים חדשים. ברעננה, חיים ברוידא בחודש וחצי הראשונים לכהונתו כראש עיר הפליג בשבחים, אך הבין מאוד שהתושבים והסוחרים חשובים לו הרבה יותר מהמיליונים שהובטחו וכעת לאחר בחינת טענות המתנגדים הבין שאכן יש בעיה. הרחוב אמנם יושקע ויפותח, אך האווירה החמה, המגובשת של תושבים יושבים, מסתובבים ונחים בבתי הקפה הפזורים כמעט תיעלם בשל צמצום כמעט לאפס מקומות חניה ברחוב ורחוב שיהפוך בעצם לאוטוסטרדה עם צמצום המדרכות לטובת רכבים, אופניים ואוטובוסים. מי יפסיד מזה? כמעט כולם.
אתמול, הבהירה עיריית רעננה בתגובה לשרון פוסט כך “תוכנית הנת”צ כפי שתוכננה בעבר, אינה מתאימה לאופייה של רעננה, אינה משרתת את תושביה ועשויה לגרום לנזק בלתי הפיך. הנת”צ יפגע באיכות החיים של תושבי העיר ובפרנסתם של הסוחרים. עמדת העירייה הוצגה בשיחות עם שר התחבורה, ראשי משרדו ואנשי נתיבי איילון. בעירייה מבקשים לבחון מחדש את התכנית להקמת נתיב התחבורה הציבורית ברעננה והעירייה אף שכרה מומחה לתחבורה על מנת לבחון את כל מרכיבי התחבורה בעיר להכין דו”ח ולהציע חלופות”.
ראש העיר, רפי סער, הבהיר זה לא מכבר כי “נפגש מספר פעמים לפגישות עבודה ארוכות עם גורמי המקצוע בנתיבי איילון על מנת להכיר מקרוב את תוכנית “מהיר לעיר” ולבחון אותה. במפגשיו החליט ראש העיר לבחון לעומק את התכנית ואף הורה למתכננים לפעול לביצוע התאמות ותיקונים. זאת במטרה לוודא יישום מיטבי של התכנית בכפר סבא לרווחת התושבים, להביא לשיפור התשתיות העירונית במרכז העיר ולייעול מערך התחבורה הציבורית העירונית והבינעירונית. עד כה, השקיע ראש העיר עשרות שעות וקיים פגישות רבות עם גורמי המקצוע בנתיבי איילון”.
ביום ראשון כפי שחשפנו יפגשו הסוחרים יחד עם תושבים במיקום שנקבע בחצר השוק לבחור ועד סוחרים חזק אשר ייצג את עמדות בעלי העסקים מול ביצוע התכנית ובכלל לכל נושא ויצמן. המפגש יתקיים בשעה 2030.
מעיריית כפר סבא נמסר “תכנית הנת”צ תיצור רשת מטרופולינית רציפה, יעילה ונוחה של צירי העדפה לתחבורה ציבורית בראייה רחבה, הכוללת: העדפה ברמזורים, סלילת שבילי אופנים, שדרוג המרחב העירוני וסביבת התחנות ושדרוג השירות בתחבורה הציבורית – לרבות העלאת התדירות וקווים חדשים. בימים אלה, התכנית נבחנת לעומקה תוך שימת דגש על טובתם של תושבי העיר ובעלי העסקים, ובאמצעות הסברה מקיפה ושיתוף הציבור. השבוע התקיימה פגישה ראשונה עם פורום הסוחרים בה הוצגה, בין השאר, מדיניותו של ראש העיר לחיזוק המרקם העסקי בלב העיר- רחוב ויצמן, שמטרתה להגביר את תנועת העוברים והשבים ברחוב ובכך את הכנסות העסקים. במסגרת זו ניתן כבר ליהנות מאירועי “שישירושלים”, Happy Hour של הטבות, הקמת מרכז שירות ואתר ייעודי, הוספת מקומות חנייה לאורך ויצמן, שיפור חזות הרחוב ורבים נוספים”.
ממשרד התחבורה נמסר “בהרצליה ורמת השרון הפרויקטים מבוצעים בהתאם לתכנית. ברעננה, משרד התחבורה וחברת נתיבי איילון עורכים בחינה מחודשת של הפרויקט במטרה להוציאו לפועל מהר ככל שניתן”.
שימו לב להודעה לעיתונות המסומנת כולה באדום שהוציאה עיריית רעננה לפני 3 חודשים, עוד לפני שראש העירייה שם חיים ברוידא חזר בו והחליט להקפיא הפרויקט, לאחר ששמע והבין מצוקת התושבים והסוחרים הרבים בעירו.
בשורה לתושבי רעננה: משרד התחבורה אישר כחצי מיליארד ₪ לפרויקטים לשיפור נתיבי התחבורה ברעננה במסגרתם יפותחו פתרונות תחבורה לרווחת תושבי העיר שר התחבורה והמודיעין, ח"כ ישראל כץ, אשר הגיע בהזמנת ראש העיר חיים ברוידא לביקור ברעננה, נעתר להצעתו של ראש העיר להקים צוות משותף מקרב בכירי משרדו, בכירי העירייה, ונציגות של תושבים ובעלי עסקים בעיר לדון מחדש בהיבטים של תכנית הנת"צ והשפעתו על העיר רעננה. שר התחבורה כץ הגיע לרעננה מלווה בבכירי משרדו בהם מנכ"ל נתיבי ישראל, מנכ"ל נתיבי אילון ומנכ"לית הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. למעלה משעתיים ישבו בחדר הישיבות של המועצה עם צוותי העירייה לדיון בתכניות התחבורה העתידיות במרחב רעננה וסביב לה, ובעיקר בסוגיות נתיב התחבורה הציבורי עליו חתמה העירייה עם משרד התחבורה לפני כשנתיים וחצי. ראש העירייה הדגיש כי חוסר שקיפות ומידע לציבור בנושא נתיב התחבורה הציבורי באחוזה גרם לתחושות של חוסר אמון הציבור בפרויקט ובפועל הדגיש ראש העיר כי גם כיום אין מידע עדכני על נתיב התחבורה הציבורית. ראש העיר עמד על דעתו כי יש לפעול לאלתר לשקיפות מרבית, לעדכן ולאפשר לנציגות תושבי העיר להכיר את הנת"צ. ראש העיר גם ביקש כי נציגות בכירה של משרד התחבורה תגיע למפגש עם תושבים שבכוונתו לקיים באולם יד לבנים שם יוצגו לכלל הציבור התכניות העתידיות המתוכננות לנת"צ. בפגישה הורה השר כץ לאנשי משרדו לזרז לאלתר את הקמתו של מחלף משוקע בצומת רעננה מרכז, מכביש 4, שיחצה מתחת לרחוב אחוזה וייתר את הצורך ברמזורים בצומת. לצורך הפרויקט אושר תקציב של חצי מיליארד ₪. כמו כן הוצגה תכנית שגם קיבלה תקציב לבניית רמפה מכביש 531 שתחבר את הנוסעים מכיוון מזרח צפונה ישירות לכביש 4 ללא צורך להיכנס לתוך רעננה. השר ואנשי צוותו התחייבו לסייע בסלילת שבילי אופניים במרחב העיר וכמו כן שביל לרוכבי אופניים והולכי רגל שיתחבר עם דרום מזרח רעננה ישירות לתחנת רכבת דרום. כמו כן עלו סוגיות שידונו בצוותים המשותפים של נציגות העירייה ונציגי השר בנושא מצוקת החנייה בחניון תחנת הרכבת במערב העיר. ראש העיר ביקש להגדיל את תדירות התחבורה הציבורית ברעננה בדגש על תחבורה ירוקה ולעודד שימוש באוטובוסים חשמליים ומיניבוסים בקווים המזינים מהשכונות למרכז העיר. שר התחבורה, ח"כ ישראל כץ: "משרד התחבורה מקדם בשרון רשת ענפה של כבישים ומסילות ברזל, המחברים את כל ערי השרון, ובכללם גם רעננה, לתל אביב. חיבור זה יקל מאוד על תנועת כלי הרכב באזור, ישפר את איכות החיים של התושבים ובטיחות הנוסעים. במסגרת זאת, נחנך לאחרונה מגה פרויקט ייחודי 531 הכולל מערכת תחבורה משולבת עם מסילת רכבת חשמלית ושלוש תחנות רכבת חדשות. לאורך הכביש נבנו 36 גשרים ומנהרות, ומשולבים בו שבילי אופניים ומסלולים להולכי רגל. הכביש החדש מקצר משמעותית את משך הנסיעה ויצמצם את עומסי התנועה ואת החיכוך בין הולכי הרגל לכלי הרכב. כמו כן, הוא יתרום להפחתת זיהום האוויר, והרעש, וישפר באופן משמעותי את איכות החיים של תושבי האזור. מאות אלפי נהגים שבעבר נאלצו לחצות אזורים עירונים וצפופים, יוכלו כעת לנסוע בין רעננה לחיפה בכביש מהיר ובטוח וללא רמזורים". ראש העיר, חיים ברוידא: " נושא הנת"צ עומד על סדר יומי בעדיפות גבוהה. אני מודה לישראל כץ, שר התחבורה, שנענה להזמנה והגיע לרעננה עם הצוות המקצועי המוביל של המשרד. אני מכיר בחשיבות של פיתוח תחבורה ציבורית נוחה ויעילה לתושבי רעננה ויחד עם זאת, זה חייב להיות מותאם לאופייה המיוחד של העיר והקהילה שלנו ולהיעשות בתנאים שמתאימים לרעננה. אני משוכנע כי הדרך הנכונה לעשות זאת היא בשקיפות, תוך למידה מעמיקה של הנושא ושיתוף התושבים והסוחרים למען עתיד מבטיח לרעננה וטיפוח איכות החיים המיוחדת של העיר".