פיילוט חדש לוותיקים בכפר :באמצעות מערכת טכנולוגית ומצלמה יכולים הגמלאים שמרותקים לביתם לצפות בפעילויות ולהיות חלק מהפעילות

לראשונה בישראל, עיריית כפר סבא, בהובלת אגף שירותים חברתיים קהילתיים והמחלקה לטיפול באוכלוסייה המבוגרת, ובשיתוף עמותת “סביון” פתחה בפיילוט חדש לאזרחים וותיקים שבמרכזי היום ובקהילות התומכות . מדובר על שירות חדש שמיועד לתושבים מבוגרים המרותקים לביתם או שמעוניינים לקחת חלק בפעילויות המתקיימות בקהילה מביתם , ללא הגעה למקום.

השירות מאפשר לאותם תושבים לקחת חלק בפעילויות ספורט, הרצאות  והפנאי מביתם, תוך שהם רואים את שאר המשתתפים והמדריכה באמצעות מסך הטלוויזיה. מדובר על שירות משמעותי עבור מבוגרים שאינם יכולים לצאת מביתם, וזאת לנוכח הנתון כי כמיליארד מבוגרים בני 65 ברחבי העולם מדווחים על בדידות.

השירות החדש מתאפשר בזכות מערכת טכנולוגית של חברת הסטארט אפ הישראלית “Uniper Care”. למעשה מדובר במצלמה, שלט עם מיקרופון וסטרימר שמתחבר למכשיר הטלוויזיה הביתי. באמצעות הסטרימר מתאפשרת לתושב שבבית לצפות בשידור חי בפעילות שמועברת במרכז היום של עמותת “סביון” ולהיות שותף בה. כך למשל מועבר חוג הספורט כשהמדריכה מנחה את המשתתפים על התנועות שיש לבצע והם מבצעים זאת גם אם הם בביתם. חשוב לציין כי המשתתף שנמצא בביתו רואה את שאר המשתתפים, אך גם ההמשתף שהגיעו למרכז היום רואים אותו.

המערכת המדוברת כוללת גם מגוון תכנים כמו: קורסים לשיפור המצב הקוגנטיבי, הפיזי והמנטלי של הגיל השלישי והרביעי, קורסים למניעת נפילות, תרגול זיכרון ועוד. כמו כן, היא כוללת גישה לאפליקציית Whatsapp בה הם יכולים לנהל שיחות וידאו ואודיו עם בני המשפחה, לצפות בתוכן בקבוצה המשפחתית ולקבל תמונות של הילדים והנכדים.

ראש העיר, רפי סער: “התושבים הוותיקים הם נכס לעיר, הם משאב אנושי וחברתי יקר ערך. אני מאמין שזוהי זכות ואף חובה לדאוג לרווחתם בכל תחומי החיים. כפי שהצגתי בתכנית העבודה לאורך הקמפיין עיריית כפר סבא תפעל בנחישות על מנת להביא לתושבים הוותיקים את השירות עד הבית, והפיילוט החדש הוא הצעד הראשון. ככל שחולפות השנים הטכנולוגיה הופכת להיות חלק בלתי נפרד מחיינו, ולא בכדי תושבים בכל העולם, ובכל הגילאים, מדווחים על בדידות. אל לנו להישאר אדישים לעובדה זו, ולפעול במלוא המרץ לטיפול במגמה זו”.

ממה שיינפיין, חבר מועצת העיר: “אנו נמצאים בתקופה בה אוכלוסיית התושבים המבוגרים בארץ בכלל ובכפר סבא בפרט נמצאת בגידול מתמיד. עם התקדמות הרפואה והטכנולוגיה והעלייה בתוחלת החיים יש עליה גם לדאבוננו במרותקי בית. כיו”ר מנהלת גמלאים אזרחים ותיקים ושורדי שואה, גיבשתי בשיתוף תושבי העיר וצוות אנשי מקצוע תכנית מקיפה ומפורטת שתשנה מקצה לקצה את התפיסה של העיר כפר סבא כלפי תושביה המבוגרים ותיראה בהם שותפים משמעותיים למאמץ להפוך את עירנו למקום המעודד חיים בריאים פעילים וסביבת מגורים נגישה בטוחה ומשתפת, גם לאלה מרותקי הבית שיהיו  חלק בלתי ניפרד ושותפים לפעילות חברתית, קבוצתית ומוסדית”.

מנהלת אגף שירותים חברתיים קהילתיים, רוזי נוימן: “באגף שירותים חברתיים קהילתיים, באמצעות המחלקה לטיפול באוכלוסייה המבוגרת ועמותת “סביון” אנו משקיעים כל העת מחשבה ומשאבים לפיתוח מענים למען האזרחים הוותיקים המהווים כ- 22% מתושבי כפר סבא. אנו שואפים לכך שהאזרח הוותיק יחיה חיים מלאים, פעילים, משמעותיים ומלאי תוכן בסביבתו הטבעית, תוך שמירה על איכות חייו, הזדקנות בריאה ומיטיבה בקהילה וזאת על ידי פיתוח מענים לצרכיו ופתרונות דיגיטליים חדשניים להנגשת שירותים והפחתת הבדידות”.

רוזי נוימן

תגובות