תקציב עיריית כפר סבא לשנת 2019 הינו כ- 843 מיליון שקלים. הדר לביא “נדרש ריסון תקציב”

מועצת העיר בכפר סבא תעלה השבוע לדיון את הצעת התקציב לשנת 2019. במסגרת הצעה זו התקציב הרגיל עומד על כ- 843 מיליון ₪ ותקציב הפיתוח עומד על כ- 165 מיליון ₪. התקציב גובש בסיום של תהליך ארוך וממושך שהתפרס לאורך החודשים האחרונים על ידי ראש העיר, רפי סער, מנכ”ל העירייה, איתי צחר, וגזבר העירייה, שגיא רוכל, בשיתוף חברי המועצה, מנהלי האגפים והמחלקות.

במסגרת דיוני התקציב התקיימו פגישות רבות בנושא בין מנהלי האגפים, הגזבר ומנכ”ל העירייה. ולאחר מכן הועברה הצעת התקציב להמשך דיון ואישור ראש העיר שדן בו לעומקו. לאחרונה ולקראת הדיון המיוחד בתקציב שיתקיים ביום רביעי הקרוב ה- 17.4, הועברה הטיוטה אל חברי המועצה לעיונם. לקראת דיון זה התכנסה ועדת הכספים ודנה בטיוטת התקציב העירוני.

מהצעת התקציב עולה כי עיקר ההשקעה והוצאות התקציב הרגיל לשנה הקרובה יהיו בתחום החינוך בעיר כשתקציב אגף החינוך יעמוד על סך של כ- 373 מיליון ₪, ובכך מהווה 44% מסך התקציב הכולל. זאת כחלק מחזון ראש העיר למצוינות בחינוך. נזכיר כי בחודשים האחרונים סייר ראש העיר במוסדות החינוך, וכעת הצוותים המקצועיים באגף הנדסה עמלים על הכנת תכנית שיפוצים נרחבת בהשקעה חסרת תקדים בתולדות העיר, זאת לנוכח הפערים שהצטברו מהשנים האחרונות.

עוד עולה מהצעת התקציב כי תקציבו של אגף ההנדסה עומד על כ- 21 מיליון ₪, תקציב שאף הוא מייצג את מדיניות ראש העיר לפיתוח משמעותי של העיר כפר סבא. בהקשר זה נוסיף כי תכנית הפיתוח העירונית לשלוש השנים הבאות תכלול, בין היתר: פיתוח תשתיות ומבנים חדשים ברחבי העיר, בניית מבני חינוך חדשים, עבודות הנגשה למבני הציבור והחינוך, שדרוג מערכות המחשוב והטלפוניה, עבודות גינון ועוד.

ראש העיר, רפי סער: “התקציב העירוני לשנת 2019 מהווה בשורה של ממש בכל הקשור להשקעת משאבים בחינוך. כפי שהצהרתי עם כניסתי לתפקיד, התקציב יכלול הגדלה מאסיבית שלא נראתה כמוה בעירנו בתחום השיפוצים וההתאמות של מוסדות החינוך הוותיקים בעיר וזאת במטרה לחדשם ולהפוך אותם לראויים ללמידה, כיאה לתלמידי כפר סבא בשנת 2019. נשים דגש על הפיתוח העירוני מבחינת תשתיות, פרויקטים של התחדשות עירונית וכן פיתוח המרקם העסקי של העיר. עיריית כפר סבא תייצר בשנים הבאות מציאות של מתן שירותים מקצועיים ואיכותיים תוך קיום דיאלוג שקוף ופתוח עם תושבי העיר. התקציב מבטא את תכנית העבודה השנתית ומבטיח רמת שירותים איכותית תוך שמירה על איזון תקציבי. חשוב להדגיש כי אנו מתמודדים עם מציאות תקציבית מורכבת ומאתגרת במיוחד שמחייבת אותנו לנהוג באחריות מרבית לאור הפערים הרבים שנוצרו לאורך השנים. אני מודה לכל מנהלי ולעובדי העירייה שמעניקים בכל יום שירות מקצועי, רגיש וקשוב לתושבים, יחד נמשיך בתנופת הפיתוח של עירנו”.

גזבר העירייה, שגיא רוכל: “הצעת תקציב זו הינה פועל יוצא של עבודה מאומצת וניתוח מפורט של נתוני הביצוע של התקציב לשנת 2018 ושנים קודמות פעולות ושכר, בחינה פרטנית הצעת מנהלי האגפים והמחלקות, פגישות עבודה של מנכ”ל העירייה וצוות הגזברות למול מנהלי האגפים והיחידות, ביצוע התאמות והתייעלות עד לכדי סגירת תקציב מאוזן, אפשרי ובר ביצוע”.

חברת האופוזיציה, הדר לביא, היחידה מבין חברי האופוזיציה שהגיבה בנושא. לדבריה “תקציב שנתי לא מתחיל ונגמר בדיוני התקציב. הוא מתחיל קודם, במעורבות של נבחרי הציבור ושל הציבור בסדרי העדיפויות, בהליכי ביצוע חוקיים, במכרזים תקינים ובהבנה עמוקה של המציאות העירונית. מרגע קבלת סעיפי התקציב המפורטים מהעירייה לפני כשבועיים, אני וחבריי לסיעת ׳כפר סבא מתקדמת׳ השקענו שעות ארוכות בלמידת כל סעיפי התקציב, מהמטרות הגדולות של כל אגף ועד כל סעיף הוצאה תקציבי. למרות האיחור בהגשת התקציב, ראיתי עבודה טובה מאוד של הדרג המקצועי בעירייה המתמודד עם מצב כספי עירוני לא פשוט: העדר הכנסות מספקות וצפי לא ברור של תחילת הכנסות, התלוי בתחילת הפעלתם של אזורי תעשיה חדשים, דבר שאנחנו עדיין לא יודעים מתי יקרה (מצפים ומקווים שיקרה במהרה). בנוסף העירייה שלנו מתמודדת עם עומס חוב גדול, הגדלה קטנה של כמות עובדי עיריה (הקפאת פיטורים ואפשור גיוסים מעטים). לצד זה אנחנו רוצים לראות עוד שירותים עירוניים כך שיש פיתוי להגדיל את התקציב למרות שאין צפי הכנסות. אני רוצה לברך את שבעת חברי ועדת כספים על עבודה מקצועית ומאומצת כמו גם את חברי המועצה שאינם חברים בועדה שנכחו והשתתפו אקטיבית. רוב החברים עבדו קשה ובמשך שעות ארוכות השמיעו את דעתם על כל סעיף וסעיף ועל כך אני מברכת. אני מברכת גם על סדר העדיפויות – כך לדוגמה יש בתקציב שיפוץ מבני חינוך ישנים, שיפוץ נדרש והכרחי לעיר כבר שנים רבות. הדילמה העיקרית בתקציב היא מהו האיזון הנכון בין עומס הלוואות ובין צפי הכנסות במצב תקציבי לא פשוט. העניין הוא כזה: אנחנו בחוב של כ-280 מיליון ש”ח, עם צפי הכנסות מעורפל, כך שכל הלוואה שאנחנו לוקחים (שנדרשת לשם הגדלת הפעילות העירונית כמובן) מעמיסה נטל החזר חוב בצורה משמעותית. בתוך כך התבקשנו, חברי ועדת הכספים, לאשר הלוואה של 67 מיליון ש”ח לצרכי פיתוח. הלוואה זו תעמיס בתוך שנתיים על התקציב שלנו ברמה גבוהה מאוד. לאור כך, המלצתי על מדיניות של ריסון תקציבי ועל בניית תכנית קיצוצים מקצועית. לשמחתי, ועדת הכספים תמליץ על בניית תכנית קיצוצים כזאת. אך למרבה הצער, במקביל לבניית תכנית הקיצוצים, הועדה אישרה את העלאת התקציב ללא מקורות הכנסה ברורים”.

תגובות