פרלמנט הילדים הפיק סרט בנושא לחץ חברתי וחרם בקרב ילדים ונוער

יוזמה מקורית של תלמידים, הפעילים בפרלמנט הילדים העירוני הובילה להפקתו של סרט קצר בשם “להיות כמו כולם”, שעוסק בנושא לחץ חברתי וחרם בקרב ילדים ונוער. פרלמנט הילדים העירוני פועל זו השנה ה- 4 בכפר סבא, ובו משתתפים תלמידים שנבחרו בבית ספרם בהליך דמוקרטי למועצת התלמידים, והם בעלי כושר מנהיגות ויכולת להשפיע על בני גילם למעורבות חברתית ועשייה ערכית. מדובר על פלטפורמת התנדבות שמובילה עיריית כפר סבא באמצעות אגף נוער צעירים וקהילה ואגף החינוך, כשבפרויקט זה שותפה גם הרשות למאבק בסמים, אלימות ואלכוהול. מטרת הקבוצה להכיר לילדים את יסודות הדמוקרטיה, ולייצר קבוצת מנהיגות צעירה שיכולה להשפיע על סדר היום העירוני.

הסרט הופק לאחר תהליך ארוך של למידה ושיח בנושא זה, ובמסגרתו סיפרו התלמידים בגילוי לב על מיקרים בהם היו עדים לתופעה או שהם עצמם הושפעו מלחץ חברתי והיו חשופים לחרם. כחלק מתהליך הפקת הסרט התלמידים עברו סדנאות, הפיצו שאלונים בקרב חבריהם לכיתה כדי לבחון את התופעה ולחקור לעומק את הסיבות לתופעה ומה עובר על ילדים שסובלים ממנה, כיצד ניתן לזהות, למי כדאי לפנות ובעיקר כיצד ניתן למנוע ולהתמודד. לסיום, לקחו חלק בסדנת וידאו תרפיה שבמסגרתה כתבו את התסריט לסרט, ביימו, צילמו והקליטו סאונד.

לאחרונה התקיים ערב חגיגי לתלמידים ולהוריהם שבו הוקרן הסרט, והתלמידים סיפרו על התהליך שעברו. בערב זה נכחו גם הרכזות החברתיות, מורות ומנהלות. בחודש מאי יוקרן הסרט גם בכנס מועצות התלמידים על מנת לחשוף את הנושא לתלמידים נוספים.

ראש העיר, רפי סער: “התרגשתי לשמוע על הפעילות של חברי פרלמנט הילדים, שבחרו באומץ רב להתמודד עם התופעה של לחץ חברתי וחרם ולבחון אותה. לצערנו תופעה זו לא חולפת עם השנים, ובאחריותנו- המבוגרים, ההורים והצוותים החינוכיים להעלות את הנושא לשיח חינוכי ולבחון דרכים ותכניות למזעור התופעה”.

מובילת התכנית, ליאת קליין: “לחץ חברתי הוא מצב שכיח מאד בחיי החברה ובמיוחד בעולם הילדים. ללחץ חברתי פנים רבות והא קיים כמעט בכל מקום שיש בו קבוצה של אנשים. קשה לעמוד בלחץ החברתי ולעיתים אף איננו מצליחים לעשות זאת. אנו חוששים להיות שונים מהרוב, מכולם. צריך אומץ לעמוד מול הרוב ולומר את מה שאנו חושבים או מרגישים כאשר המחשבות שלנו והרגשות שלנו שונים. הסרט מזמין שיחה ומהווה טריגר לחשיבה, לשינוי עמדות ולשינוי התנהגות”.

מנהלת מחלקת חינוך יסודי, אורית ליבוביץ: “הסרט נוגע בסוגיות מרכזיות הנוגעות לילדים ולבני נוער. הקושי בקבלת החדש, האחר והלא מוכר. הרצון להשתייך, להיות כמו כולם לצד הרצון לשמור על הייחודיות שבנו. הלחץ החברתי שמופעל כקבוצה שנותנת כוח לעומת התנהגות שלא היינו נוקטים בה כיחידים. הסרט מזמן שיח, ויכול להוות טריגר לחשיבה, לשינוי עמדות ולשינוי התנהגות”.

תגובות