בתחילת החודש (יום א’ 7 באפריל 2018), צעדה הולכת רגל בת 80 ברחוב יוסף לישינסקי בראשון לציון ונפגעה ממשאית מערבל בטון. מותה נקבע במקום. כמה ימים קודם לכן (4 באפריל 2019), נדרס למוות גבר כבן 40 בשדרות ההסתדרות בחיפה. השניים הללו הם חלק מ-35 הולכי רגל שנהרגו בתאונות דרכים מתחילת שנת 2019, כשליש מסך ההרוגים מתחילת השנה.
בכפר סבא נפגעו בתאונות דרכים 419 הולכי רגל בעשור האחרון (2009-2018), מתוכם שישה הולכי רגל נהרגו ו-35 נפצעו באורח קשה. בשנת 2018 נפגעו בעיר 46 הולכי רגל, מהם אחד נהרג.
בהוד השרון נפגעו בתאונות דרכים 151 הולכי רגל בעשור האחרון (2009-2018), מתוכם הולך רגל אחד נהרג ו-14 נפצעו באורח קשה. בשנת 2018 נפגעו בעיר 25 הולכי רגל.
מנתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ”ס עולה כי בתל אביב-יפו נפגעו הכי הרבה הולכי רגל בתאונות דרכים בעשור האחרון, ירושלים היא העיר השנייה במספר הנפגעים ובתחומה הכי הרבה הולכי רגל נפצעו באורח קשה. מדי שנה נפגעים בתחום העירוני 3,200 הולכי רגל בממוצע בתאונות דרכים. בנוסף עולה כי מדי שנה נהרגים 75 הולכי רגל בממוצע בתחום העירוני ונפצעים באורח קשה 560 הולכי רגל בממוצע.
בשנת 2018 בערים:
- מהנתונים עולה כי בשנה זו מספר הולכי הרגל שנפגעו בתאונות בירושלים הוא המספר הגבוה ביותר בעשור האחרון בעיר -371 נפגעים.
- בשנת זו ברמת גן נהרגו הכי הרבה הולכי רגל ביחס למספרי ההרוגים בשנים הקודמות בעיר – ארבעה הרוגים בשנה זו.
- מספר הולכי הרגל שנפגעו בחדרה בשנה זו הוא המספר הגבוה ביותר בעשור האחרון בעיר -67 נפגעים.
ארז קיטה מנכ”ל עמותת אור ירוק: “הולך הרגל תמיד יפסיד במפגש עם כלי רכב. כשהולך הרגל חוצה את הכביש הוא פגיע ואין לו אמצעי הגנה, לא חגורת בטיחות ולא מערכות טכנולוגיות מצילות חיים. לצמצום מהירות נסיעת כלי הרכב רכיב קריטי בכל הקשור לעוצמת הפגיעה בהולך הרגל, פגיעה במהירות גבוהה במקרים רבים תהיה קטלנית. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייב לשים את נושא היפגעותם של הולכי הרגל בראש סדר העדיפויות ולקדם התקנת פסי האטה לפני מעברי החציה המסוכנים ובמיוחד במקומות בהם ישנם קשישים וילדים רבים. פס האטה, אמצעי פשוט וזול שיכול למנוע את הולך הרגל ההרוג הבא”.
להלן הנתונים בערים נוספות
- בתל אביב–יפו נפגעו בתאונות דרכים 4,329 הולכי רגל בעשור האחרון (2009-2018), מתוכם 88 הולכי רגל נהרגו ו-624 נפצעו באורח קשה. בשנת 2018 נפגעו בעיר 380 הולכי רגל.
- בירושלים נפגעו בתאונות דרכים 3,170 הולכי רגל בעשור האחרון (2009-2018), מתוכם 57 הולכי רגל נהרגו ו-909 נפצעו באורח קשה. בשנת 2018 נפגעו בעיר 371 הולכי רגל.
- בחיפה נפגעו בתאונות דרכים 1,782 הולכי רגל בעשור האחרון (2009-2018), מתוכם 51 הולכי רגל נהרגו ו-344 נפצעו באורח קשה. בשנת 2018 נפגעו בעיר 184 הולכי רגל.
- בפתח תקווה נפגעו בתאונות דרכים 1,369 הולכי רגל בעשור האחרון (2009-2018), מתוכם 33 הולכי רגל נהרגו ו-139 נפצעו באורח קשה. בשנת 2018 נפגעו בעיר 146 הולכי רגל.
- בבני ברק נפגעו בתאונות דרכים 1,106 הולכי רגל בעשור האחרון (2009-2018), מתוכם עשרה הולכי רגל נהרגו ו-140 נפצעו באורח קשה. בשנת 2018 נפגעו בעיר 94 הולכי רגל.
- בחולון נפגעו בתאונות דרכים 1,086 הולכי רגל בעשור האחרון (2009-2018), מתוכם 20 הולכי רגל נהרגו ו-116 נפצעו באורח קשה. בשנת 2018 נפגעו בעיר 92 הולכי רגל.
- בנתניה נפגעו בתאונות דרכים 1,051 הולכי רגל בעשור האחרון (2009-2018), מתוכם 25 הולכי רגל נהרגו ו-108 נפצעו באורח קשה. בשנת 2018 נפגעו בעיר 107 הולכי רגל.
- בבת ים נפגעו בתאונות דרכים 1,036 הולכי רגל בעשור האחרון (2009-2018), מתוכם 17 הולכי רגל נהרגו ו-116 נפצעו באורח קשה. בשנת 2018 נפגעו בעיר 92 הולכי רגל.
- ברמת גן נפגעו בתאונות דרכים 1,012 הולכי רגל בעשור האחרון (2009-2018), מתוכם 14 הולכי רגל נהרגו ו-139 נפצעו באורח קשה. בשנת 2018 נפגעו בעיר 103 הולכי רגל.
- בראשון לציון נפגעו בתאונות דרכים 984 הולכי רגל בעשור האחרון (2009-2018), מתוכם 20 הולכי רגל נהרגו ו-113 נפצעו באורח קשה. בשנת 2018 נפגעו בעיר 82 הולכי רגל, מהם אחד נהרג.
- באשדוד נפגעו בתאונות דרכים 932 הולכי רגל בעשור האחרון (2009-2018), מתוכם 37 הולכי רגל נהרגו ו-129 נפצעו באורח קשה. בשנת 2018 נפגעו בעיר 86 הולכי רגל.
- בבאר שבע נפגעו בתאונות דרכים 738 הולכי רגל בעשור האחרון (2009-2018), מתוכם 30 הולכי רגל נהרגו ו-167 נפצעו באורח קשה. בשנת 2018 נפגעו בעיר 55 הולכי רגל, מהם שניים נהרגו.
- בחדרה נפגעו בתאונות דרכים 539 הולכי רגל בעשור האחרון (2009-2018), מתוכם שמונה הולכי רגל נהרגו ו-80 נפצעו באורח קשה. בשנת 2018 נפגעו בעיר 67 הולכי רגל.
המקום הלא בטוח: מעברי חציה רבים דהויים, ללא פסי האטה ולא מוארים בשעות הלילה
מתנדבי עמותת אור ירוק בדקו באופן מדגמי 233 מעברי חציה (177 מעברי חציה לא מרומזרים ו-56 מעברי חציה מרומזרים), ב-29 רשויות וערים ברחבי הארץ. עוד תיעדו בעמותה את אופן חציית הכביש של 1,864 בני אדם.
מהבדיקה עולה כי:
- ב-69% ממעברי החציה שנבדקו לא היה קיים פס האטה לריסון מהירות נסיעת כלי הרכב.
- ב-66% ממעברי החציה שנבדקו לא הייתה קיימת תאורה שתגדיל את נראותו של הולך הרגל בשעות החשכה ותאפשר לנהג להבחין בו מרחוק.
- ב-61% ממעברי החציה שנבדקו לא היה קיים תמרור המתריע על הימצאות הולכי רגל.
- 48% ממעברי החציה שנבדקו היו דהויים או מחוקים.
- ב-23% ממעברי החציה שנבדקו לא הייתה הקיימת הנמכה בכניסה וביציאה ממעבר החציה לטובת אנשים עם כסאות גלגלים, עגלות ילדים וכו’.
- התנהגות הולך הרגל: 44% מהולכי הרגל חצו את הכביש באופן לא תקין – 35% לא חצו במעבר החציה ו-9% חצו את הכביש באור אדום.