מהיר לעיר סיכום דיון ועדות עירייה / מאת חבר המועצה פנחס כהנא

מהיר לעיר / מאת פנחס כהנא

בשבוע שעבר 21-5-2019 התקיימה ישיבה משותפת של ועדת התחבורה וועדת איכות הסביבה בעיר, וזאת כדי לדון בנושא תכנית הנוף בפרויקט מהיר לעיר- נתיב התחבורה הציבורית. למרות נושא הישיבה,  הפרק הנופי בתכנית, בחדר הישיבות לא נכח אגרונום, לא נציג ממחלקת גנים ונוף ומציגי הפרויקט לא היו לדעתי בקיאים בנושא העצים. למעשה היתה זו הצגה של הפרויקט. הנוכחים הרגישו כבהצגה שעיקרי הדברים כבר סוכמו. בכל נסיון להעלות לדיון נושא רחב יותר נאמר שהנושא כבר סוכם…

אני יושב בדיון ושואל כחבר מועצה וכתושב העיר, מי מנחה את הפרויקט מהבחינה העירונית? אין מדובר בפרויקט תחבורתי . זה פרויקט של שיקום מרכז העיר. נקודה זו הבהרנו גם בעת שהצגנו הצעה לסדר במועצת העיר בנושא. שאלות מרכזיות בפרויקט שעלו בעבר וכעת, נשארו ללא דיון משמעותי.

ברור לכולם שיש מספר חלופות עקרוניות לביצוע הפרויקט ומשהו החליט לקדם חלופת מסלול אפנים רציף לאורך רחוב ויצמן וזאת על חשבון רוחב מדרכות להולכי הרגל ועל חשבון עצים. אני בעד התחבורה הציבורית ובעד רכיבת אפנים אבל כאן עולה שאלת שיקום מרכז העיר ומבחינתי חשוב יותר מרחב לציבור ההולכים ועצים משמעותיים לאורך הפרויקט מאשר מסלול אפנים רציף או מסלולי רכב פרטי. האם הנחית מחזיק תיק התחבורה למתכננים היא מספקת? בהנחה שנשארים בזכויות הדרך ואין צורך בהיתר, ועדה מקומית חייבת לדון בנושא משמעותי זה ולבחון החלופות. בכוונתי לבקש דיון בנושא.

 

חברת נתיבי אילון הצהירה שוב שהחוזה איננו כולל תשתיות. אני מבקש לדעת האם מפעל המים יודע על חלופה זו? האם יודע שבתקופה קצרה יצטרך להחליף הצנרת (אם יש צורך בכך), האם יש מקורות כספיים לכך? אם אין מקורות כספיים האם כל שנה יפתחו חלק מהמדרכות? האם מפעל המים יכול לספק המים הנדרשים לפרויקט לצמחיה ועוד?

המתכננים הציגו גדר לאורך כל רחוב ויצמן בהנחית המשטרה. זו פגיעה במרקם העירוני. אמרו שנפנה למשטרה… אנחנו דואגים למרכז העיר ושיקומו וגדר לאורך הרחוב זהו מגבלה של הפרויקט.

בדיון עלו נושאי בטיחות רבים וכל הכבוד לצוות העיר הממונה על הנושא על הערותיו המשמעותיות.

 

נושא הטמנת קווי החשמל כדי לשדרג הרחוב מבחינה נופית, לשדרג העצים, לא הוצג, ולא היה כל נתון בנושא. “זה עולה הרבה כסף”. כמה? האם נפתח הרחוב עוד כמה שנים כשיהיה כסף?

גם בעבר בקשנו שיהיה שימוש בנגר העילי בפרויקט. בדיון אמרו שיש כאן מהבחינה הזאת תכנית חדשנית. בקשתי לראות תכנית הניקוז ואמרו שאין להם.

 

לא ברור איזו חלופה היא הטובה לחיי המסחר בעיר. לא הוצגו החלופות והשפעתן על חיי המסחר בעיר.

 

לא הוצגה משמעות הפרויקט על השבילים הירוקים בעיר. הרי זה דיון על הנוף.

 

כשמגיעים לדיון ואומרים שזו התכנית, זה ראה וקדש זה לא שיתוף, ונותר לשוחח על עציצים וצמחיה על גדר ההפרדה…

 

אין הרגשה שהפרויקט מנוהל מהבחינה העירונית הכוללת. חלופות לא הוצגו ולא ידוע בפני מי הוצגו החלופות ומי החליט. מהנדסת העיר לא היתה בדיון ושאלתי מה דעתה . נאמר לי שהיא תומכת בפרויקט.

 

יש כאן גישה אחת שולטת, מסלול אופנים רצוף. האם יש בכלל עבודה על היקף השימוש היום באופנים? מה הציר יעשה לכמות הרוכבים? איך תהיה הלוגיסטיקה הרי זה לא מסלול מירוצים. זה אזור הומה אדם. הרוכבים יעצרו בין הציבור כדי להגיע לחנויות?

נושא החלופות הבסיסיות, שיקום התשתית התת קרקעית, הטמנת קווי החשמל, הגידור לאורך הפרויקט, שימוש בנגר עילי , נקודות חשובות שחייבים שצוות רחב , ועדה מקומית לתכנון , מועצת העיר ידונו בזאת.

אין זה הפרויקט המשמעותי היחידי בעיר שאיננו מנוהל כהלכה. כך זה כרגע בתכנית המתאר הכוללנית, בתת”ל צופית, ברמפת סוקולוב על 531 , הטיפול ביער אוסישקין, תחנת הכח המופעלת בגז ועוד.

 

תגובות

תגובות