חדשים בניהול עסק? כך תשמרו על הזכויות שלכם בתור מעסיקים

החלטתם שאתם רוצים להיות אדונים לעצמכם, יש לכם רעיון מעולה ואתם פותחים עסק. התפתחות העסק דורשת עובדים. לעובדים יש זכויות המעוגנות בחוק ואתה מודע למה שאתה נדרש. עולה החשש. מי יגן עליך? כשמדברים על מנהלי עסק, האם יש דבר כזה, זכויות של מנהלים? 

 

מה ידוע כיום על זכויות של מנהלים? 

 

האם יש חוקים שמגנים עליכם המנהלים בצורה כזו או אחרת מפני תביעות? האם יש חוקים שמאפשרים קבלת זכויות מעסיקים כחלק מעסק פעיל? כיום, המיקוד הוא כלפי זכויות עובדים. ההיסטוריה מספרת רבות על פגיעה בזכויות עובדים לפעמים אף ברמה פלילית. אך אין שיח רב כאשר הכיוון הוא הפוך. 

בעסק צריך לוודא שהעובדים עושים תפקידם ושיש תזרים מזומנים כדי להמשיך ולפעול גם בחודש שבא אחר כך. חשוב שתדע כי כמעסיק, ישנן זכויות אשר מגינות גם עליך. לו לא היו זכויות כאלו, היית נתון בפני תביעות פוטנציאליות רבות ונשנות בלא יכולת להגן על עצמך, דבר שיוביל להפסקתו של העסק, בסופו של דבר. זכויות של מנהלים גם הן כמו זכויות עובדים מתייחסות להיבטים שונים. למשל:

 

הודעה מוקדמת לסיום העסקה הוא נספח חשוב המאפשר פרק זמן מוגדר למציאת מחליף מתאים במצבים בהם העובד מחליט להפסיק לעבוד. אין אפשרות לעובד להצהיר, בלי קנס מסוים,  שהוא מעוניין להפסיק וביום שאחרי פשוט להפסיק להגיע לעבודה.

 

דוגמה נוספת היא שהעובד נדרש לשמור כל מידע שנגלה בפניו במהלך עבודתו ועלול לפגוע במעסיק במידה ויעבירו למתחרים או גורמים שונים. ישנם סעיפים שאף מגנים על מעסיק במידה והעובד מעוניין לפתוח עסק בתחום דומה. עוד נושא הוא פיצויי פיטורין שמעניקים הגנה לעובד בעת סיום העבודה, אשר בעצם אינם ניתנים באופן אוטומטי בכל פעם שיש פיטורין. למעסיק ישנה הזכות לערער על זכות זו למשל, אם העובד הפר את תנאי החוזה או הפר את חובותיו. הזכות לניהול העסק כראות עיני המעסיק, היא זכות חשובה שבאה לידי ביטוי בתמחור השכר, בזמני חופשה, בשעות העבודה ועוד. 

 

על מה תשימו דגש כבעלי עסק?  

 

התפיסה היא שבעל עסק הוא בעל הכוח והעובד הנו במיקום חלש ונחות יותר. לכן גם נושא  זכויות של מנהלים אינו כה נרחב. חשוב להבין כי עדיין יש מספיק סעיפים האמורים להגן על המעסיק ומחובתך להבין אותם. ההבנה תאפשר לך להרגיש בטוח יותר בהעסקתך עובדים שונים, תאפשר לך לא לעשות מהלכים שפוגעים בך ובעסק והיא אף תעזור לך להבין מה אתה צריך מהעסק ומהעובדים כדי שתוכל להמשיך ולתפעל את העסק באופן חופשי ובטוח. התבונן על צרכי העסק והנדרש כדי להצליח וגזור משם את דרישות העבודה.  

היה ברור בראיון העבודה ועגן את הצרכים הללו בחוזים. גמישות בשעות העבודה, זמינות העובד מעבר לשעות הפעילות, חופשות – צריכים להיכתב בחוזה. אל תשאיר דבר לא ברור או נתון לפירושים וקח סיוע מקצועי משפטי במקרי קצה בהם תזדקק לכך.

תגובות