סקר אור ירוק: רק 16% מתושבי השרון משתמשים באוטובוס, 80% היו רוצים להשתמש בתחבורה ציבורית לו הייתה יעילה

יותר בני אדם מעדיפים את הרכב הפרטי בשימוש היומיומי, פחות ופחות נוסעים בתחבורה הציבורית, כך עולה מסקר שערכה עמותת אור ירוק באמצעות מכון המחקר “מאגר מוחות”. רק 16% מתושבי השרון והצפון עושים שימוש יומיומי באוטובוס, 21% מתושבי הדרום, 25% מתושבי ירושלים ו-29% מתושבי המרכז נוסעים באוטובוס

עוד עולה מן הסקר באזור השרון:

  • 78% מתושבי אזור השרון מעידים כי הם מגיעים ממקום למקום באמצעות רכב פרטי, עליה של 4% מהסקר שנערך בשנה הקודמת. לעומתם 16% בלבד משתמשים באוטובוס.
  • 36% מבין הנשאלים קבעו כי אין תחבורה ציבורית זמינה מביתם למקום העבודה או הלימודים.
  • 73% מהנשאלים ציינו שהם לא משתמשים בתחבורה הציבורית כי הם לא רוצים להיות מוגבלים ללוחות הזמנים שלה, 27% טענו כי האוטובוס נוהג לאחר.
  • 80% היו רוצים לנסוע בתחבורה הציבורית לו הייתה נגישה ונוחה.
  • כשנשאלו בנושא בטיחות: 44% חושבים שהאוטובוס בטוח יותר, 6% חושבים שהרכב הפרטי בטוח יותר, 50% חושבים ששניהם בטוחים באותה המידה.

ארז קיטה מנכ”ל עמותת אור ירוק: “גם עומסי התנועה והפקקים הבלתי נסבלים לא גורמים לאנשים להשאיר את הרכב הפרטי בבית ולעשות שימוש באוטובוס. במשך שנים המדינה הזניחה את תחום הסעת ההמונים והתוצאות בהתאם – אנשים מביעים חוסר אמון בתחבורה הציבורית ונמנעים מלעשות בה שימוש באופן יומיומי. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייב להגדיל את ההשקעה בתחבורה הציבורית על חשבון ההשקעה לרכב הפרטי כדי לסגור את הפער הגדול מהמדינות המערביות. ככל שנצליח להעביר יותר ויותר אנשים מהרכב הפרטי לתחבורה הציבורית נחסוך למשק הישראלי כסף רב, נשפר את איכות האוויר שאנחנו נושמים וגם נפחית את תאונות הדרכים”.

תוצאות הסקר בכלל האזורים:

איך מתניידים? הרוב מעדיפים את הרכב הפרטי, בירושלים עליה של 13% בהשוואה לסקר של שנה קודמת

  • 77% מתושבי אזור הצפון מעידים כי הם מגיעים ממקום למקום באמצעות רכב פרטי, עליה של 5% מהסקר שנערך בשנה הקודמת. לעומתם 16% בלבד משתמשים באוטובוס.
  • 78% מתושבי אזור השרון מעידים כי הם מגיעים ממקום למקום באמצעות רכב פרטי, עליה של 4% מהסקר שנערך בשנה הקודמת. לעומתם 16% בלבד משתמשים באוטובוס.
  • 55% מתושבי אזור המרכז מעידים כי הם מגיעים ממקום למקום באמצעות רכב פרטי. לעומתם 29% בלבד משתמשים באוטובוס.
  • 71% מתושבי אזור ירושלים מעידים כי הם מגיעים ממקום למקום באמצעות רכב פרטי, עליה של 13% מהסקר שנערך בשנה הקודמת. לעומתם 25% בלבד משתמשים באוטובוס.
  • 66% מתושבי אזור הדרום מעידים כי הם מגיעים ממקום למקום באמצעות רכב פרטי. לעומתם 21% בלבד משתמשים באוטובוס.

 

למעלה משליש מתושבי השרון, הצפון וירושלים מעידים כי אין תחבורה ציבורית זמינה לביתם.

כאשר נשאלו האם קיימת תחבורה ציבורית זמינה מהבית אל מקום העבודה או הלימודים:

  • 34% מבין הנשאלים מתושבי אזור הצפון קבעו כי אין תחבורה ציבורית זמינה מביתם למקום העבודה או הלימודים.
  • 36% מבין הנשאלים מתושבי אזור השרון קבעו כי אין תחבורה ציבורית זמינה מביתם למקום העבודה או הלימודים.
  • 24% מבין הנשאלים מתושבי אזור המרכז קבעו כי אין תחבורה ציבורית זמינה מביתם למקום העבודה או הלימודים.
  • 34% מבין הנשאלים מתושבי אזור ירושלים קבעו כי אין תחבורה ציבורית זמינה מביתם למקום העבודה או הלימודים.
  • 25% מבין הנשאלים מתושבי אזור הדרום קבעו כי אין תחבורה ציבורית זמינה מביתם למקום העבודה או הלימודים.

והסיבות? התחבורה הציבורית צפופה, לא נוחה ומגבילה

  • 48% מהנשאלים מאזור הצפון ציינו כי הם לא רוצים להיות מוגבלים ללוחות הזמנים של התחבורה הציבורית, 34% ציינו כי התחבורה הציבורית לא נוחה להם.
  • 73% מהנשאלים מאזור השרון ציינו כי הם לא רוצים להיות מוגבלים ללוחות הזמנים של התחבורה הציבורית, 27% טענו כי האוטובוס נוהג לאחר.
  • 44% מהנשאלים מאזור המרכז ציינו כי הם לא רוצים להיות מוגבלים ללוחות הזמנים של התחבורה הציבורית, 34% טענו כי בתחבורה הציבורית צפוף מדי.
  • 46% מהנשאלים מאזור ירושלים טענו כי הסיבה היא שהרכב הפרטי מהיר יותר, 33% ציינו כי הם לא רוצים להיות מוגבלים ללוחות הזמנים של התחבורה הציבורית.
  • 55% מהנשאלים מאזור הדרום ציינו כי הם לא רוצים להיות מוגבלים ללוחות הזמנים של התחבורה הציבורית, 43% קבעו כי התחבורה הציבורית לא נוחה להם ונוח יותר ברכב.

שאיפות: הרוב הגדול רוצה –אם תהיה תחבורה ציבורית זמינה ונוחה מהבית לעבודה אסע בה

רוב המשיבים בכלל האזורים הביעו נכונות להעדיף תחבורה ציבורית כאמצעי הנסיעה שלהם, בתנאי שזו תהיה סדירה ובתדירות גבוהה מקרבת ביתם.

  • אזור הצפון – 73% היו רוצים לנסוע בתחבורה הציבורית לו הייתה נגישה ונוחה.
  • אזור השרון – 80% היו רוצים לנסוע בתחבורה הציבורית לו הייתה נגישה ונוחה.
  • אזור המרכז – 69% היו רוצים לנסוע בתחבורה הציבורית לו הייתה נגישה ונוחה.
  • אזור ירושלים – 71% היו רוצים לנסוע בתחבורה הציבורית לו הייתה נגישה ונוחה.
  • אזור הדרום – 67% היו רוצים לנסוע בתחבורה הציבורית לו הייתה נגישה ונוחה.

תפיסת הבטיחות: האוטובוס יותר בטוח מהרכב הפרטי

על אף השימוש המופחת בתחבורה הציבורית, על פי תוצאות הסקר האוטובוס נתפס כאמצעי תחבורה בטיחותי מאשר הרכב הפרטי:

  • אזור הצפון – 36% חושבים שהאוטובוס בטוח יותר, 22% חושבים שהרכב הפרטי בטוח יותר, 29% חושבים ששניהם בטוחים באותה המידה.
  • אזור השרון – 44% חושבים שהאוטובוס בטוח יותר, 6% חושבים שהרכב הפרטי בטוח יותר, 50% חושבים ששניהם בטוחים באותה המידה.
  • אזור המרכז – 45% חושבים שהאוטובוס בטוח יותר, 15% חושבים שהרכב הפרטי בטוח יותר, 32% חושבים ששניהם בטוחים באותה המידה.
  • אזור ירושלים – 40% חושבים שהאוטובוס בטוח יותר, 19% חושבים שהרכב הפרטי בטוח יותר, 27% חושבים ששניהם בטוחים באותה המידה.
  • אזור הדרום – 35% חושבים שהאוטובוס בטוח יותר, 28% חושבים שהרכב הפרטי בטוח יותר, 21% חושבים ששניהם בטוחים באותה המידה.

המחקר בוצע במהלך חודש אוגוסט 2018 באמצעות סקר אינטרנטי באמצעות פאנל קבוע רב משתתפים בקרב 501 גברים ונשים בגילאי 18 ומעלה, המהווים מדגם ארצי מייצג של האוכלוסייה היהודית במדינת ישראל. טעות הדגימה ביחס לאומדנים השונים היא 4.4%.

תגובות

תגובות