. שבעת חברי האופוזיציה הגישו שאילתה בנושא הציפוף בכיתות ביסודי
הנושא עלה בישיבת מועצת העיר בחודש אוגוסט ע”י הדר לביא, חברי סיעתה, סיעת יוסי סדבון וסיעת צביקה צרפתי
מנכ”ל העירייה איתי צחר “ראשית לעירייה אין כל
שיקול דעת בנושא סגירת כיתות בבתי הספר היסודיים
היות ובתי הספר היסודיים כפופים לחוזר מנכ”ל משרד
החינוך. מנהלות בתי הספר, כמו גם יתר צוותי החינוך
מועסקים על-ידי משרד החינוך וכפופים באופן בלעדי
להנחיותיו. על פי חוזר מנכ”ל משרד החינוך תקן כיתה
הוא 34 תלמידים ועל פי הנתונים האלה גם מתוקצב
לבית הספר, מה שנקרא סל שעות וסל השעות הזה
מועבר ממשרד החינוך לעירייה. כיתה שאינה עומדת
בתקן הזה איננה חוקית מבחינת משרד החינוך ואינה
יכולה להיפתח. הסיבות לכך שזה קורה עכשיו ולא לפני
כן, בשל עזיבת תלמידים במהלך השנים באופן טבעי,
עקב מעבר לעיר אחרת, עקב מעבר דירה לאזור אחר
בתוך העיר, שליחות לחו”ל לדוגמא, מעבר בעקבות
עבודה, פירוק של משפחות או איחוד של משפחות
וקבלה לכיתות מחוננים. וכמובן נושאים אחרים שהם
פרסונליים כל אחד לגופו. נושא שינוי אזורי הרישום
אינו רלוונטי שכן לא מדובר בתלמידי כיתות א’ ואגף
החינוך בעיריית כפר סבא יעמיד לרשות בתי הספר בהם
ש כבות מצטמצמות, שעות עבור תגבור המערכת בהן
יוכלו התלמידים ללמוד בקבוצות קטנות מכיתות האם.
מוצגת הטבלה כאן שאפשר לראות את מספר הכיתות.
אני אקח שורה אחת לדוגמא בעצם, שאם לקראת שנה
הבאה אמורים להיות 22 תלמידים בכיתה אז משרד
החינוך לא מאשר, כלומר 44 תלמידים בשכבה, משרד
החינוך לא מאפשר לפתוח 3 כיתות והוא בעצם מגדיר
שיהיו רק 2 כיתות. סליחה, 66 תלמידים, הוא לא
מאפשר לפתוח 3 כיתות כפי שהיה של 22 תלמידים בכל
כיתה, אלא מחייב בעצם צמצום לשתי כיתות של 33
בכל אחת מהן.
הדר לביא: יש ערים אחרות שמגדירות במדיניות שהן לא בוחרות
במהלך הזה, כמו שאמרתם זו לא החלטה עירונית, זו
החלטה של מדינה, ודואגות לאזן את המספרים ככל
שהן יכולות. מעבירים נתונים לוועדי הורים, למנהלים,
כדי לאזן אותם. ראש העיר, האם המדיניות שלנו היא
תומכת במהלך כזה? היא לא תומכת? האם אנחנו רוצים לעשות משהו בנושא?
ראש העיר: המהלך אינו חוקי
ד”ר אסנת ספורטה: אני רוצה רק לחדד משהו, בעבר משרד החינוך אפשר
לרשויות לפתוח כיתות לא תקניות ולתגבר אותן בשעות
שלו. רשויות חזקות עשו את זה וגם שילמו גמול חינוך
למחנכות. משרד החינוך אסר לפני בערך 7 שנים כבר או
6 שנים, משרד החינוך אסר על זה אחרי שעלו טענות
שבעצם רשויות חזקות מצליחות לתגבר את הכיתות
האלו והילדים בהן זוכים ורשויות חלשות לא, ומאז
המשרד החל בעצם להעניש רשויות שניסו כן לשמר את
המנגנון הזה. כמו שאמר ראש העיר, זה לחלוטין לא
חוקי.
הדר לביא: זו לא הייתה הכוונה. מן הסתם אנחנו לא רוצים לעשות
דברים שלא חוקיים והמהלך הזה מוכר היטב. יש
רשויות שלדוגמא מציעות למנהלים להעביר, נניח
תלמידים עם צרכים מיוחדים או תלמידים קשים, אם
הם רוצים, כדי לאפשר להם להגדיר את כמות הכיתות
ולפרוס אותן בצורה יותר הדוקה, כדוגמא לפתרון.
השאלה אם אנחנו רוצים לפתור את המצב בכלל. אם
רוצים לפתור יש פתרונות.
ד”ר אסנת ספורטה: ההצעה שאת מציעה לפי דעתי, לא שלא חוקית, היא לא
מוסרית בעליל להציע לילדים דווקא עם צרכים
מיוחדים להתרחק מהבית. כל העדויות מדברות על זה
שלמידה באזור המגורים הטבעי שלך זה הדבר הכי נכון
כל עוד זה לא בא על חשבון התפתחות אישית. אני לא
חושבת שזה משהו שהיינו רוצים להיכנס אליו.
הדר לביא: תודה. אנחנו פותחים את אזורי הרישום כך שאנחנו
יוצאים למהלך שמעודד למידה רחוק מהבית.