דיון בבג”ץ בנוגע לרעש נחיתות מטוסים מעל העיר

מאת: אירית מרק

השבוע התקיים דיון בבג”ץ של כ-20 רשויות בנושא סיפי הרעש של נחיתות הטיסה מעל העיר.

בין העותרים גם העיריות הבאות: עיריית תל אביב, חולון, אור יהודה, מראשל”צ, כפר סבא, מודיעין-מכבים-רעות, שוהם, בני עטרות, מזור, בארות יצחק, קיבוץ עינת, עיריית ראש העין, מועצה אזורית חבל מודיעין, כוכב יאיר, בית דגן, מועצה אזורית דרום השרון, מועצה אזורית שדות דן, מושב משמר השבעה, מושב צפריה ומושב גנות

בעתירה, ביקשו הרשויות מבית המשפט להורות לשר התחבורה לקבוע מפלסי רעש מרביים למטוסים, העוברים מעל או בסמוך לבתי התושבים, במשך 24 שעות ביממה, כפי הנדרש בסעיף 73 לחוק הטיס, או לכל הפחות בשעות הלילה בין השעות 22:00 לבין 6:00 בבוקר, אשר במהלכן תדירות הנחיתות לעתים עולה על מספרן בשעות היום.

בדיון שנערך השבוע נכחו, עורכי הדין המייצגים את הרשויות. יצוין כי בג”ץ לא קיבל את עמדת הפרקליטות לדחות את העתירה שהגישו הרשויות. 

בית המשפט המליץ לצדדים לשוחח ביניהם והנחה הרשויות להשלים מסמכים בתוך כחודש הנוגעים לבריאות הציבור והתנהלות שדות תעופה גדולים בעולם. שלושה חודשים לאחר מכן, שר התחבורה ורשות תעופה אזרחית יצטרכו לתת החלטה מנומקת ביחס לסיפי רעש בנחיתה שתכלול בתוכה איזון אינטרסים הכולל גם את בריאות הציבור ולא רק שיקולים כלכליים כפי שנעשה עד כה.

יש לציין כי לראשונה, נתבע רת”א לכלול גם את שיקולי הבריאות במסגרת כלל השיקולים בעניין רעש המטוסים

“משרד התחבורה טרם התקין תקנות הקובעות סיפי רעש מירביים למטוסים בעת נחיתה, כבר למעלה משמונה שנים, מאז נכנס חוק הטיס לתוקף. רעש המטוסים חורג מערכים שנקבעו על ידי השר להגנת הסביבה כמזיקים, בלתי סבירים ויכולים להוות סיכון בריאותי. לא נעשה כל איזון אינטרסים בין הצורך בשמים פתוחים לבין זכותנו לאיכות חיים ושינה סדירה. אני מאמין בניהול מאבקים משותפים, חוצי רשויות, ולכן נרתמנו 20 רשויות, המייצגות למעלה מ-1.4 מיליון תושבים, לעתירה לבג״צ כנגד שרי התחבורה והגנת הסביבה. אני מברך על החלטת בג”ץ מאתמול להמשיך ולבדוק את הנושא בפרט תוך התייחסות לנושא בריאות הציבור. נמשיך לפעול בכל המישורים להסטת נתיב הטיסה החוצה את העיר”, כך לדברי ראש עיריית ראש העין שאף נכח בדיון שלום בן משה.

תגובות