כל מה שרציתם לדעת על המלך הבלתי מעורער של המטבח – אבוקדו מא’ ועד ת’

הוא מאכל עולמי נפוץ, מככב במנות של המסעדות הנחשבות בעולם, עשיר בברזל, סידן ומגנזיום, משמש כסמל לפוריות בריאה וחוץ מלאכול אותו גם עושים ממנו מסיכת קוסמטיקה מעולה לפנים. כל מה שרציתם לדעת על המלך הבלתי מעורער של המטבח – אבוקדו מא’ ועד ת’

Depositphotos אבוקדו צילום

אאבוקדו. ידעתם שזה בכלל פרי? סוג של פרי יער שגדל על עצים. אגב, אבטיח ודלעת הם פירות יער גם כן.

 

בבריאות. ברזל, סידן, מגנזיום, אבץ, אשלגן, נחושת, סיבים תזונתיים, ויטמין A, B, ו-C  הם רק חלק מהאוצרות הנמצאים הפרי האבוקדו. השומן שבו הוא מהסוג הבריא, שגם עוזר לבריאות ומוסיף טעם. 

 

גגווקאמולי. הצורה המועדפת של אבוקדו, בעיקר בארה”ב. זהו מאכל אינדיאני במקור אשר כולל כתישה של האבוקדו והוספת מלח ועגבניות קצוצות.

 

דדרום אמריקה היא יצואנית מספר אחת של אבוקדו כיום. בנוסף למדינות כמו מקסיקו, פרו וצ׳ילה ישנה תפוצה של מטעי אבוקדו מסחריים גם בדרום אפריקה, אוסטרליה וכמובן בישראל.

 

ההאס הוא אחד מזני האבוקדו המובילים בארץ ובעולם בגלל טעמו האגוזי והעשיר.

 

וותיק. למרות שהאבוקדו נחשב פרי צעיר יחסית בתקופתנו, הוא כיכב כבר לפני הרבה מאות שנים כמרכיב מרכזי בתזונתם של האצטקים בדרום אמריקה.

 

זזוגיות. אבוקדו מסמל זוגיות פורייה שכן אין לו יכולת האבקה עצמית והוא חייב עץ אבוקדו סמוך. האבוקדו אפילו צומח על העץ יחד, בזוג.

 

חחלבון. האבוקדו מכיל 4 גרם של חלבון והוא הפרי בעל החלבון הרב ביותר.

 

טטעם. ישנם כמה זני אבוקדו הנבדלים ביניהם בטעם, במרקם, בגודל ואפילו באחוזי השומן. כדאי להכיר את הזן האהוב עליכם ובהתאם לבחור אבוקדו.

 

יירוק. עץ האבוקדו הוא ירוק עד עם תפרחת לבנה. עיקר הקטיף והאריזה נעשים בין אוגוסט ליולי שאחריו. 

 

ככולסטרול. אין בו ולו טיפה אחת של כולסטרול, למרות שהוא שומני וטעים מאד בזכות כך. אחוזי השומן בו אומנם מגיעים לכדי 14% אבל כאמור זהו שומן בריא.

 

ללא רק כממרח. האבוקדו משחק תפקידים רבים במטבח העולמי וכיאה לשחקן טוב הוא בעת פנים רבות. בברזיל מוסיפים אותו לגלידה, אפשר לעשות ממנו מוס שוקולד עשיר ואפילו לאפות איתו עוגות דלות שמן.

 

ממנזר. מנזר השתקנים בלטרון ידוע כמקום בו נמצאים עצי האבוקדו הוותיקים ביותר בארץ. נזירי המנזר הביאו לישראל את עצי האבוקדו הראשונים כבר בתחילת שנות ה-20.

 

ננובמבר. בין נובמבר לאפריל חלה שיא עונת האבוקדו, אז הוא הכי זמין ובשל בשווקים.

 

ססיבים תזונתיים. באבוקדו יש הכי הרבה סיבים תזונתיים מכל פרי אחר. הסיבים הם סופר חשובים למערכת העיכול שלנו, והיום המחסור בהם גורם לבעיות עצירות והשמנה בכל העולם.

 

עעמידות. עץ האבוקדו מהזן אטינגר הפותח את עונת האבוקדו, עמיד יחסית לטמפרטורות נמוכות ולכן ניתן לגדלו באזורים בהם קיים חשש לקרה. האטינגר, בעל קליפה חלקה, מבנה אגסי וצבע ירוק כהה הוא זן בכיר האהוב מאד על הצרכן הישראלי.

 

פפגיעת מזיקים. מטעי האבוקדו בארץ מאופיינים בכמות מזיקים קטנה ביחס למטעי פירות וירקות אחרים בארץ. לכן אין בו כמעט שימוש בחומרי הדברה חריפים אלא באמצעי הדברה ביולוגיים כמו חרקים ידידותיים הפוגעים במזיקים.

 

צצרפת. צרפת היא אחת המדינות שמאד אוהבת יבוא של אבוקדו ישראלי. למרות שהייצוא החל רק בשנות ה-60 האבוקדו הפך במהרה לפרי הישראלי השני המיוצא מישראל, ההדרים.

 

קקוסמטיקה. האבוקדו מככב גם שם בתור בסיס ליצירת קרמים, מסיכות פנים, שמפו ועוד, זאת בשל אחוז השומן הבריא הגבוה בפרי.

 

ררמת מחירים. האבוקדו בארץ זול משמעותית מאירופה. כך על פי מחקר שנעשה בחטיבת המחקר לאסטרטגיה במשרד החקלאות. 

 

ששתלנות. בישראל יש כ- 25 משתלות מקצועיות המייצרות שתילי אבוקדו וכמות שתילי האבוקדו הנשתלת בשנה היא כ- 750 אלף שתילים. משך זמן ייצור שתיל אבוקדו משלב נביטת הזרע ועד נטיעה באדמה הוא כשנה וחצי.

 

תתפוח. תפוח אחד ליד אבוקדו, עדיף בשקית נייר או עיתון, יאיץ בצורה משמעותית את הבשלת האבוקדו.

מוגש כחומר מקצועי על ידי “אבוקדו גרנות”, מובילת ענף האבוקדו בישראל 

תגובות