בהלת הקורונה יוצרת בלבול בקרב הציבור, לעיתים רבות מייחסים תסמינים גופניים שונים לנגיף הקורונה, שלא קשורים למחלה, ובשל כך ממהרים להתקשר למוקד מד”א, דבר היוצר עומס מיותר. במד”א מבקשים לחדד את ההנחיות לציבור – מתי פונים ולמי?
יש לי שאלה כללית בנושא הקורונה, למי עליי לפנות?
במקרה כזה יש להתקשר למוקד משרד הבריאות בטלפון 5400*, למוקדי קופות החולים או להיכנס לאתר משרד הבריאות, שם ניתן למצוא את כל המידע בנושא הקורונה.
קמתי בבוקר עם חום וכאב גרון, מה עליי לעשות?
במקרה של חולי כמו כאב גרון, חום, שיעול, דלקת וכדומה ובמידה ולא שהייתי בחו”ל ולא נחשפתי למי שאובחן כחיובי לנגיף הקורונה בשבועיים האחרונים, עפ”י הנחיות משרד הבריאות, יש לפנות לרופא המשפחה בקופת החולים בטלפון או לקופת החולים באמצעים הדיגיטליים.
יש לי חום, שיעול וקוצר נשימה וחזרתי לאחרונה מחו”ל או נחשפתי למי שאובחן כחיובי לנגיף הקורונה, מה עליי לעשות?
במקרה כזה בו יש תסמינים של וירוס הקורונה או אחד מהם בשילוב עם חזרה מחו”ל או חשיפה למי שאובחן חיובי לנגיף הקורונה, יש להתקשר למוקד 101 של מד”א ושם ינחו אותך על המשך התנהלות.
יודגש כי בכל צורך רפואי שמצריך פינוי לבית חולים באמבולנס יש לחייג מידיית למד”א בקו החירום 101
במד”א ממליצים להוריד את האפליקציה ‘מד”א שלי’ ובה ישנו מענה לשאלות נפוצות ושאלון דיגיטלי קצר שמכווין את הפונה מה עליו לעשות ובמידה ויש חשד להידבקות בקורונה יודעת האפליקציה לחייג אוטומטית למוקד 101 של מד”א. במידה ואינך חשוד כמי שנדבק תודיע לך האפליקציה כי הינך יכול להמשיך בשגרת חייך.
להורדת אפליקציית ‘מד”א שלי’ q-r.to/bafscX
“מוקד מד”א מתמודד בשבועות האחרונים עם עשרות אלפי שיחות ביום רק בנושא הקורונה, זאת במקביל לפניות חירום אחרות שבשגרה. בכדי שהציבור יהיה פחות מבולבל ובכדי להפחית במעט את העומס על המוקד, אנו ממליצים להישמע להנחיות אלו. יש לזכור שלא כל תסמין גופני מעיד על קורונה וחשוב לעשות את ההבחנה, אותה ניתן לבצע בקלות על ידי הוראות אלה, או באמצעות האפליקציה אשר יודעת אוטומטית לענות על כך”. אומר מנכ”ל מד”א אלי בין.