קונדילומות אצל נשים ודרכי טיפול

קונדילומות אצל נשים ודרכי טיפול

קונדילומות הינן יבלות המופיעות על האיבר המין הנשי (וגם הגברי) או באזור פי הטבעת. מה הגורמים ליבלות אלו? עד כמה זה מדבק? והכי חשוב כיצד ניתן לטפל? 

וירוס הפפילומה

רבים שמעו כנראה את השם המפחיד, פפילומה ואת ההקשר שלו לסרטן צוואר הרחם ודלקות באיבר המין. ואכן וירוס הפפילומה, או אם נדייק את ההגדרות חלק מהזנים של הווירוס, מוכרים בתור הגורם העיקרי אצל נשים לסרטן צוואר הרחם. אך בנוסף למחלה זו, הפפילומה הינו האחראי לקונדילומות. גם כאן מדובר בזנים מסוימים של הווירוס. 

איך ניראת קונדילומה?

התשובה לשאלה הזו היא מורכבת והסיבה לכך הינה שלא תמיד ניתן לראות את היבלות הללו בעין רגילה. יבלות אלו יכולות להגיע בגדלים שונים, החל מגודל של מ”מ בודדים ועד יבלות גדולות מאוד, בגודל של מספר ס”מ. במידה וכן ניתן לראות את היבלות יש להן צורה אופיינית של גידולי עור קטנים, שטוחים או בולטים, מחוספסים או חלקים הדומים במקצת לכרובית

קרדיט לתמונה: Depositphotos

הימצאות היבלות יכולה להגיע עם תופעות כמו גרד, אי נוחות באזור איבר המין ואף דימומים במהלך קיום יחסי מין. הסימפטומים השונים אשר יתפתחו תלויים במיקום הספציפי של היבלות. אצל נשים היבלות עשויות להתפתח בכל אחד מחלקי איבר המין ובפרט סביב הפות, בתוך הנרתיק, מסביב לפי הטבעת, בצוואר הרחם, באזור שבין הנרתיק ופי הטבעת ואף בפתח השופכה. 

כיצד נדבקים?

כמו מרבית המחלות המתמקדות באיבר המין, ההדבקה העיקרית מגיעה ממגע מיני. ההבדל העיקרי לעומת מחלות אחרות הינה העובדה ששימוש בקונדום אינה מונעת הידבקות ב-100%. הסיבה לכך מגיעה מהעובדה שהווירוס והיבלות נמצאות על גבי העור של החולה ולכן חיכוך של העור עצמו יכול להוביל להדבקה, למשל מגע במפשעה עצמה.

חשוב לשים לב, שכיחות ההדבקה היא גבוה. הווירוס יכול לעבור באמצעות כל אחד מסוגי יחסי המין (אוראלי, וגינלי ואנאלי). כמו כן, כמחלות ויראליות רבות, גם למחלה זו ישנה תקופת דגירה. התקופה משתנה בין חולה לחולה ויכולות להגיע גם לתקופה של שנים. מסיבה זו, לאחר גילוי המחלה יש צורך לעדכן את כל הפרטנרים הקודמים זאת בכדי למנוע את התפשטות הווירוס. 

למה חשוב לטפל?

כפי שכבר ציינו, הווירוס עצמו (שהוא בפועל הגורם למחלה) יכול לעבור בכל מגע מיני ולכן על חולה שאובחן עם קונדילומה לטפל בהקדם וכן להימנע מכל מגע מיני עד להחלמה. חשוב לזכור כי ישנן היפותזות שונות בכל הנוגע להפיכתן של קונדילומות לתאים טרום סרטניים. ישנם זנים שגורמים רק לאחת משתי התופעות אך גם ישנם מקרים בהם אי טיפול בקונדילומה יכול לגרום להתפתחות של סרטן צוואר הרחם. 

אבחון הקונדילומות?

כפי שכבר ציינו, לא בכל המקרים היבלות ניתנות להבחנה על ידי עין אנושית. לרוב בכדי לאבחן את היבלות יש לבצע בדיקה באמצעות מכשיר הקולפוסקופ, מדובר בסוג של מכשיר הגדלה אופטית. במהלך הבדיקה מורחים על האזור חומצה חלשה (התהליך לא כואב), החומצה הזו גורמת להלבנה של היבלות וככה הן ניתנות לזיהוי. בשביל זיהוי סוג היבלות לוקחים חלק מהרקמה לבדיקת ביופסיה. 

טיפול

כיום ישנם מספר טיפולים הניתנים למי שכבר נדבק וחלה, בגדול כל הטיפולים מתבססים על כריתת היבלת בצורה כירורגית או כימית. דוגמאות לטיפולים מהסוג:

  • טיפול באמצעות לייזר או מחט חשמלית, מדובר בטיפול השכיח המתבסס על חום כדרך להשמיד את היבלות.
  • סוגי משחות, כמו “אלדרה”– מדובר במשחה שתפקידה להגביר את הפעילות של מערכת החיסון ובכך עוזרת למערכות הגוף להתמודד עם הווירוס. 
  • טיפול בהקפאה – מדובר בהקפאה של היבלת באמצעות חנקן נוזלי. 
  • טיפול כירורגי – במידה ומדובר ביבלת גדולה מדי, קיים צורך לבצע הליך כירורגי של כריתה ולאחריה תפירה של המקום

נוסף לדוגמאות שצוינו כאן ישנם טיפולים נוספים המתבססים על אותו עיקרון של הריסת היבלת. הבעיה כאן היא שאף טיפול אינו מעלים את הווירוס עצמו אשר יכול להמשיך לדגור בתוך הגוף. ולכן כיום הפתרון הכי טוב הינו טיפול מונע בצורה של חיסון נגד וירוס הפפילומה

יש לכם עוד שאלות? אנחנו כאן, במרפאת ד”ר גוטמן גניקולוג מומחה, ומטפל בהצלחה בקונדילומות מעל 20 שנים.

תגובות