ההבדל בין רואה חשבון מבקר לבין מנהל כספים

ההבדל בין רואה חשבון מבקר לבין מנהל כספים

בעלי חברות ועסקים רבים מקבלים לעיתים הצעות מחברות המספקות שירותי ניהול כספים במיקור חוץ. במקרים רבים, מנהלים מתבלבלים ונוטים לחשוב שמדובר בפונקציה הדומה לזו אשר ממלא רואה חשבון בעסק. לאמיתו של דבר, מנהל כספים מבצע תפקיד שונה לחלוטין מזה של רואה חשבון. מהו ההבדל? על כך בכתבה הבאה.

רואה חשבון – איפה היינו ומה עשינו?

תפקידו של רואה החשבון בעסק או בחברה הוא בסיכום כלל הפעילות הפיננסית של החברה ותיעודה בדוחות מתאימים. רואה החשבון עוסק בהוצאות, הכנסות, התחייבויות חוזיות, חשבות שכר, ומעביר את המידע הנדרש בדוחות שונים לרשויות המס. העיסוק של רואה החשבון הוא רק בפעילות הכלכלית שכבר התבצעה (או בחוזים שכבר נחתמו וצפויים להתבצע) אך הוא אינו עוסק בביצוע תחזיות כלכליות והערכות מחיר למוצרים או פעילויות עסקיות. כמו כן, תפקיד רואה חשבון מחייב החזקה ברישיון לראיית חשבון ועליהם לעמוד בתקנים מחמירים בביצוע תפקידם. מנהלי כספים רבים אמנם מחזיקים גם הם ברישיון לראיית חשבון אך הם לא מחויבים לכך מתוקף תפקידם.

מנהל כספים – עם הפנים קדימה

לעומת רואי חשבון, תפקידו של מנהל הכספים בחברה הוא לא לעסוק בפעילות הכלכליים שכבר התבצעה אלא לספק דוחות ונתונים לגבי הפעילות העתידית של החברה מנקודת מבט כלכלית. מנהל כספים עוסק בשאלות כמו מה עשויה להיות הרווחיות של עסק או מוצר מסוים, אילו הכנסות צפויות בעקבות פעילות חדשה או מה ההשקעה הנדרשת בגיוס של כוח אדם מסוים. בחינה כלכלית של שאלות אלו מסייעת מאוד למנהלים לקבל החלטות לגבי עתיד החברה ובחירה בנתיב שיאפשר את הרווח המירבי. בנוסף, מנהל כספים עוסק בבקרה של הפעילות הפיננסית השוטפת של החברה – בחינת הצפי התזרימי וניהול תוכניות בהתאם לתקציב המתוכנן על מנת להגיע ליעדים העסקיים שהוגדרו. על כן, מדובר בתפקיד שונה בתכלית מתפקידו של רואה החשבון. תפקידו של מנהל הכספים הוא בעל אוריינטציה ניהולית ועסקית יותר משל רואה החשבון ובעיקר עוסק יותר בתכנון עתיד החברה ופעילותה ופחות בסיכום ותיעוד הפעילות שכבר התבצעה.

האם כל חברה צריכה מנהל כספים?

כן, ולא. אין ספק שכל חברה צריכה לעסוק בניהול כספים, בבקרה של הפעילות הכלכלית ובבחינת הצפי של פעילויות עסקיות מסוימות. עם זאת, לא לכל חברה יש פעילות עסקית בהיקף המצדיק העסקה של מנהל כספים במשרה מלאה. על כן, ישנן לא מעט חברות המציעות שירותי ניהול כספים חיצוני ומאפשרות לקבל ייעוץ ובקרה בשלל תחומים – תמחור, בחינת רווחיות, בקרה פיננסית וכן ביצוע חוות דעת אקטוארית. שירותים אלו נחוצים עבור כל חברה או עסק המעוניינים לקבל החלטות מושכלות לגבי עתיד החברה ולגבות אותם בדוחות מקצועיים אשר בוחנים את ההיבטים הכלכליים של פעילות החברה. ניהול כספים הוא מקצוע מורכב הדורש ידע בתחומים שונים כמו מימון, משפטים, חשיבה עסקית וכן ניהול משא ומתן.  

תגובות