מה ההבדל בין מחולל חמצן למכונת הנשמה

מה ההבדל בין מחולל חמצן למכונת הנשמה

מה זה מחולל חמצן? מי זקוק למחולל חמצן? מה ההבדל העיקרי בין מחולל חמצן למכונת הנשמה? ובכן, אנשים הסובלים מבעיות רפואיות בדרכי הנשימה וממחלות כמו COPD ומחלות ריאה חסימתיות אחרות זקוקים לתוספת חמצן. עד לפני מספר שנים החולים הזקוקים למכשיר עזר נשימתי ולתוספת חמצן בנשימה נאלצו להסתפק בפתרונות מסורבלים ובמכשור יקר שפגעו באיכות חייהם.

בשנים האחרונות חברות לפיתוח ולייצור מכשור רפואי בתחום הנשימתי החלו לפתח מכשירים מתקדמים וקומפקטיים, חלקם ניידים, כדי לסייע למטופלים ולחולים הזקוקים לאספקת חמצן נוספת בגלל תסמיני הבעיה ממנה הם סובלים. בין הפתרונות המוצעים כיום ניתן למצוא מכשירים כמו סיפאפ (CPAP), ביפאפ (BPAP) ומחוללי חמצן נייחים וניידים.

למי מתאים הפתרון של מחולל חמצן?

מחולל חמצן נחשב כיום לפתרון היעיל והפופולרי לחולים הזקוקים לתוספת חמצן באופן סדיר וקבוע, לטווח הארוך. המכשיר הייעודי לא מהווה חלופה למכונת הנשמה, עם זאת זהו פתרון יעיל ונוח יותר לחולים הזקוקים לתוספת חמצן מאחר והם לא צריכים להסתובב עם בלון חמצן גדול, כבד ומסורבל, כפי שנהוג לראות בבתי חולים. 

מכשיר ייעודי כמו מחולל חמצן שואב אוויר מחלל החדר או מהסביבה הקרובה כאשר שוהים מחוץ לבית, המכשיר מרכז את החמצן מהאוויר ומספק תוספת חמצן למטופל באמצעות מסכה ייעודית. 

היצרנים החלו לשווק מחוללי חמצן נייחים לשימוש ביתי בתחילת שנות ה-2000, ובהמשך החלו לצוץ בשוק דגמים ניידים וקומפקטיים המאפשרים לחולים הזקוקים לתוספת חמצן להמשיך בשגרת חייהם כמעט ללא הפרעה. המחולל הנייד קומפקטי, קל לקחת אותו ממקום למקום, הוא קל משקל ומגיע לרוב עם מנשא נוח. אפשר להטעין את הסוללה גם במהלך הנסיעה ברכב.

מחוללי חמצן נייחים וניידים מספקים פתרון מעולה לחולים ולמטופלים הסובלים בעיקר מחלות ריאה חסימתיות. מחולל חמצן מהווה פתרון לסובלים מהפרעות נשימה ומבעיות נשימה בדרגות חומרה שונות, בעיקר לסובלים מתסמונת דום נשימה בשינה, מחלת CF אצל ילדים ובני נוער, פיברוזיס ריאתי, יתר לחץ דם בריאות ומחלות נוספות.

מה ההבדל בין מחולל חמצן למכונת הנשמה?

מכונת הנשמה מיועדת בעיקר לחולים הסובלים ממחלות כרוניות קשות. מחולל חמצן נייח או נייד מספק פתרון איכותי במקרים קלים יחסית של מחלות ריאה חסימתיות ובעיות רפואיות אחרות הקשורות לנשימה. מכונת הנשמה נמצאת בדרך כלל רק בבתי חולים ובמוסדות גריאטריים, כאשר החולה זקוק להנשמה מלאכותית במקרי חירום רפואיים, למשל בגלל תאונת דרכים קשה הגורמת לקשיי נשימה ולטראומה, מחלות ריאה חסימתיות בחומרה קשה מאוד, במקרים של התקפי אלרגיה קשים הגורמים לחסימה כמעט מלאה של מעבר האוויר ועוד.

מחולל חמצן נועד למטופלים המסוגלים לשמור על שגרת חיים ולחיות בבית תחת השגחה או ללא. כיום נהוג לבחור מחוללי חמצן נייד מאחר ואפשר להסתובב עם המכשיר הקומפקטי וקל המשקל בכל מקום וללא חשש, אפשר לעבוד עם המכשיר, לטייל, לצאת לסידורים, לבקר חברים ומשפחה, לצאת לחופשות בארץ ובחול ועוד. בעת הזמנת ובחירת מחולל חמצן נייד מחיר מהווה פרמטר מרכזי אך יש להתייחס לגורמים נוספים כמו מידות המכשיר, משקל, נוחות, אחריות, זמן הפעלה, הספק, מנשא נוח וכדומה. 

תגובות