קלקר – שימושים מפתיעים לחומר הגלם המוכר

קלקר – שימושים מפתיעים לחומר הגלם המוכר

פוליסטירן מוקצף מוכר לכולנו בשמו הישראלי הנפוץ – קלקר, זהו פולימר העשוי מחומר המוצא של מונומר סטירן, פחמימן במצב נוזלי המיוצר מנפט. הפוליסטירן המוקצף מכיל חללים רבים של אוויר הלכוד בפנים, לכן הקלקר הוא קל משקל ובעל תכונות מעולות כבולם זעזועים, כמו כן הוא מבודד תרמי מעולה. הפוליסטירן המוקצף משמש בין היתר כחומר אריזה להגנה על מוצרים שונים, למשל מוצרי אלקטרוניקה, כחומר מבודד תרמי בצידניות וג’ריקנים למים, הוא גם משמש כחומר יצירה בתחום האמנות וכחומר בידוד ייעודי בתעשיית הבנייה.

לוחות קלקר בתעשיית הבנייה

תכונות הבידוד התרמי של הפוליסטירן המוקצף הפכו את הקלקר לחומר נפוץ בענף הבנייה, בעיקר בעבודות איטום בתים, מבנים שונים וגגות רעפים. יש מגוון רחב של לוחות פוליסטירן מוקצף המיועדים לקבלני שיפוצים ובנייה, הלוחות מגיעים במבחר גדלים ומידות ובעובי החל מ-2 ס”מ, כאשר יש לוחות בדחיסות גבוהה (30F) המבטיחים תכונות איכותיות ומשופרות. את הקלקר אפשר למחזר.

את לוחות הקלקר קל ליישם במהלך עבודות הבנייה והשיפוצים, הלוחות קלי משקל, נוחים לעבודה, אפשר לחתוך אותם באתר הבנייה בקלות באמצעות סכין יפנית.

בנוסף, משתמשים בלוחות פוליסטירן מוקצף לצורך בניית ארגזי תעלות וארגזי בנייה, להכנת שבלונות בעבודת בנייה שונות וכיום יש שימוש נרחב בלוחות הקלקר בשיטות הבנייה המתקדמות כמו ESB.    

שימושים מפתיעים ויוצאי דופן לקלקר

רוב הישראלים מכירים את הקלקר  בגלל המפעל הידוע לייצור ג’ריקנים מבודדי חום וקור, ובבתים רבים עדיין ניתן למצוא את הדגמים השונים של הג’ריקנים המיוצרים במפעל הממוקם בקיבוץ עין כרמל. כמו כן, כל מי שרוכש מוצרי חשמל חדשים מוצא את הפריט עטוף בקלקר המגן עליו מפני מכות וחבלות במהלך שינוע החבילות והמטענים.

יש לא מעט שימושים מפתיעים ויוצאי דופן בפוליסטירן מוקצף, לדוגמה כחומר יצירה בעולם האמנות. קל לעבוד עם הקלקר כדי ליצור פסלים בגדלים שונים, כחומר המתאים לבניית שבלונות שונות וכחומר המשמש לחיתוך צורני של דגמים מורכבים, אותיות ועוד.

בתעשיית השלטים משתמשים בקלקר לחיתוך צורני של אותיות, לרוב משתמשים במכונות CNC כדי לייצר את האותיות בדיוק רב. גם בתעשיית המזון נעשה שימוש בקלקר לצרכי אריזה והגנה על המזון, זהו חומר אריזה מועדף בגלל משקלו הקל המפחית את עלויות השינוע וזיהום אוויר, ובגלל הבידוד התרמי ותכונות בלימת הזעזועים. הקלקר נפוץ גם בקרב יצרני הכלים החד פעמיים, אפשר להכין ממנו כוסות חד פעמיות בשלל גדלים ועיצובים.

אם אתם מחפשים רעיון אמנותי לשימוש בקלקר בבית, באפשרותכם לעצב מהלוחות קרניזים כדי לשדרג את עיצוב הסלון והחדרים, אפשר גם לפסל בקלקר יחד עם הילדים וליהנות משלל יצירות יפות בבית ומבילוי משפחתי מגבש.

הכתבה באדיבות חברת רוטנברג – החברה הוותיקה והמובילה בישראל לאספקת חומרים, ציוד ופתרונות לבנייה. החברה משווקת לוחות קלקר לבידוד חום וקור ולשימושים נוספים.

 

תגובות