2 תינוקות במצב מסכן חיים בעקבות שעלת טופלו בבית חולים מאיר

מאת: אירית מרק

2 תינוקות במצב מסכן חיים בעקבות שעלת טופלו במרכז הרפואי מאיר לאחרונה – הרופאים מתריעים: הקפידו על החיסון בהריון, מדובר במחלה מסכנת חיים

“זה לא רק התקף שיעול. זו מחלה מהגיהינום. מחלה ארורה מסוג המחלות ששייכות לימי הביניים ושהייתה צריכה לחלוף מהעולם. אני לא מאחלת לאף אמא לראות את הבן שלה מכחיל ולא מצליח לנשום ללא שום יכולת לעזור לו. זו מחלה שנמשכת הרבה מאוד זמן ואני בכלל לא ידעתי שהיא קיימת”, מספרת יפעת אורן, אמו של עידו הקטן רק בן 3 חודשים ששוחרר לפני מספר ימים לביתו לאחר שלושה שבועות בהם אושפז במרכז הרפואי מאיר לאחר שחלה במחלת השעלת.

“עידו חלה בשעלת לפני כחודש”, מספרת יפעת. “בתחילה, חלו ילדיי הגדולים שחוסנו במסגרת חיסוני השגרה. למעט בתי שהשיעול שלה היה חריף במיוחד, שאר בני הבית לא נזקקו לטיפול, והמחלה חלפה כלעומת שבאה. בגלל שהיינו בימי הסגר בתקופת הקורונה, קבעתי תור טלפוני לבתי,  והרופאה נתנה לה טיפול אנטיביוטי, ואמרה לי להתקשר שוב אם המחלה לא תחלוף. אחרי כשלושה ימים מצבה באמת השתפר. לאחר כשבוע – עידו שהיה רק בן חודשיים החל להשתעל. כאמא לארבעה ילדים אני לא מתרגשת יותר מדי מכל שיעול, אבל במקרה הזה, בשל השיעול החריף של בתי, רציתי למנוע את ההחמרה במצבו. למעשה הייתי משוכנעת שכל המחלה המוזרה הזאת היא בעצם קורונה אף שבדיקות שנערכו לכולנו חזרו שליליות.

“באותו זמן לא ידעתי שמדובר בשעלת, מחלה שבשלב זה כלל לא ידעתי על קיומה. עם הכחכוח הראשון של עידו קבעתי לו תור טלפוני לרופא ילדים. הרופא הראשון אמר לי שאין לי מה להתרגש וגם לו מותר למרות שהוא תינוק. לאחר לילה נוסף שבו השיעול החמיר פניתי שוב בטלפון לרופא ילדים אחר, שלקח את התלונה ברצינות ואמר לי להגיע איתו מיד לבדיקה. הוא בדק את עידו מכף רגל ועד ראש אבל לא מצא דבר, והסביר לי שבגיל הזה יש סיכונים במתן אנטיביוטיקה. לאחר שהשיעול המשיך להחמיר, פניתי אליו שוב, והוא זימן אותנו לבדיקת שעלת. מספר שעות לאחר ביצוע הבדיקה, ועוד לפני שחזרו התוצאות, הרופא התקשר אלינו והמליץ שניתן לעידו אנטיביוטיקה מיד ושלח אותנו למיון ילדים בבית חולים מאיר ליתר ביטחון לאחר שהתברר כי היו מספר מקרי שעלת באזורנו. בבית החולים עשו לעידו בדיקה חוזרת ואז גילינו שעידו אכן נדבק”, היא מספרת.

“בתחילה לא הבנתי כלל את המשמעות של המחלה הארורה הזו. היום, לאחר כמעט חודש שבמהלכו עידו היה מאושפז, שבועיים מתוכו במחלקת טיפול נמרץ ילדים במאיר, חשוב לי שאמהות ואמהות לעתיד יידעו מה המשמעות של המחלה הזאת, וידעו שיש חיסון.  השתחררנו מטיפול נמרץ ילדים אחרי שהיינו שם במשך שבועיים בהשגחה צמודה. הצוות המדהים שם ליווה אותי ברגעים בהם עידו עבר התקפים קשים, לרבות הפסקות נשימה, בלילות בהם לא יכולתי להרשות לעצמי לעצום עין ולו לרגע. מדובר במחלה ממושכת מאוד, וגם בבית אני בספק אם אוכל לחזור לישון מחשש להתקפים נוספים, עד שהמחלה הנוראית הזאת תחלוף לגמרי.”

בחודש האחרון אושפזו במערך הילדים במרכז הרפואי מאיר שני תינוקות עם סיבוכים קשים של מחלת השעלת שהגיעו למצבים מסכני חיים. “המנה הראשונה לחיסון כנגד המחלה ניתנת לתינוקות בישראל בגיל חודשיים במסגרת תוכנית חיסוני השגרה”, מסבירה ד”ר דגנית אדם כהן, מנהלת היחידה לטיפול נמרץ ילדים במרכז הרפואי מאיר מקבוצת כללית. “אולם, על מנת להגן על התינוק עד אז ובגלל שמדובר במחלה מסוכנת במיוחד אליה יכולים להתלוות סיבוכים קשים הכוללים דלקת ריאות, דלקת מוח ואף מוות – ההמלצה כיום היא לחסן את האם בסוף ההיריון, ולאפשר לה לפתח נוגדנים ברמה גבוהה ולהעבירם לעובר דרך השליה”, מוסיפה ד”ר אדם.
“בשני המקרים דווח לנו על ידי האימהות כי לא ניתנה להן המלצה להתחסן בעצמן וחשוב מאוד להעלות מודעות לביצוע החיסון בזמן. ימי המחלה כרוכים בסבל פיזי רב, מדובר באשפוז ארוך המלווה בניטור רציף ביחידת טיפול נמרץ בעקבות הפסקות נשימה המסכנות את חיי התינוקות, טיפול תומך של חמצן וטיפול תרופתי ולא פעם נזקקים התינוקות להנשמה  – דרך ייסורים שניתן למנוע על ידי חיסון בזמן”, מדגישה ד”ר אדם כהן.

לדברי ד”ר אדם כהן ישנה גם חשיבות גדולה לאבחן את מחלת השעלת בזמן בעיקר בגלל היותה כל כך מדבקת ועל כן התחלת הטיפול האנטיביוטי קריטי. “קל מאוד לפספס אותה והיא יכולה להיראות בהתחלה כמו צינון קל”, מדגישה יפעת “אני לא מטיפה לאף אחד להתחסן, אבל בימים אלו שאנו שומעים על הודעות “פייק” הקוראות לציבור ההורים להימנע מחיסון ילדיהם, חשוב שכל הורה יבין מה הסיכונים שהוא נוטל “על חשבון” חיי הילדים שלו. אנחנו אומנם בבית אבל הדרך להחלמה של עידו עוד לא נגמרה”.

בא לכם לשדרג ? דופלקס לופט מרהיב ומושלם בכפר סבא הירוקה הזמר העברי (60) לראות ולהתאהב✨ 6 חד' אפשרות ל 7 ✨סלון מרווח…

פורסם על ידי ‏השרון פוסט‏ ב- יום שלישי, 30 ביוני 2020

תגובות