כאב במפרק כף היד – הבעיה השכיחה של העשור

כאב במפרק כף היד – הבעיה השכיחה של העשור

סובלים מכאבים חזקים ומטרידים במפרק כף היד? אם כן, אינכם לבד במערכה מאחר וזו בעיה רפואית מוכרת ונפוצה. רבים מגדירים את תופעת הכאב במפרקי כף היד כבעיה האורתופדית השכיחה ביותר של העשור האחרון. למעשה, התופעה הפכה לנפוצה בגלל העבודה בסביבה ממוחשב וריבוי השעות מול מסכי המחשב.

תסמונת התעלה הקרפלית – הבעיה השכיחה של עובדים בסביבה ממוחשבת

בעשור האחרון רבים עובדים במשרדים מול מסכי המחשב, לכן עובדי הייטק, קלדניות, פקידות, עורכי דין ובעלי מקצוע נוספים החלו להתלונן על כאבים בשורש כף היד, זו תופעה נפוצה בעשור האחרון הקרויה על ידי אנשי המקצוע בשם הרפואי תסמונת התעלה הקרפלית (Carpal Tunnel Syndrome). מעבר לתסמונת התעלה הקרפלית, כאב במפרק כף היד עשוי להצביע על בעיות רפואיות אחרות כגון: תסמונת התעלה על שם גויין, תסמונת דה קרווין, תופעת אצבע הדק, דלקת מפרקים ניוונית ועוד.

כדאי לדעת כי התעלה הקרפלית ממוקמת באזור של שורש כף היד, בתעלה עוברים גידים ועצבים, כולל העצב המדיאני שאחראי על תנועת והתחושות של כף היד. התסמונת נגרמת עקב לחץ מתמשך על העצב המדיאני בגלל היצרות של התעלה הקרפלית.

זו תופעה שכיחה המופיעה בשיעור גבוה בקרב אנשים העובדים בעבודת כפיים מאומצת ובקרב מי שנאלץ בעבודתו לבצע תנועות חוזרות של מפרק כף היד. לכן בקבוצות הסיכון לתסמונת השכיחה ניתן למצוא עובדי הייטק, קלדניות, גרפיקאים, פקידות, עורכי תוכן, סבלים, עובדי בניין וכיוצא בזה.

תסמיני הבעיה

התסמינים העיקריים של תסמונת התעלה הקרפלית הם:

  • תחושת נימול באצבעות כף היד, בעיקר באגודל, באמה ובאצבע. תחושת הנימול מופיעה בהתחלה רק מידי פעם וללא טיפול בזמן תחושת הנימול עלולה להפוך לקבועה. 
  • כאבים בכף היד ובזרוע, במקרים מסוימים הכאב מקרין גם לאזור הכתפיים.
  • חולשה בכף היד העלולה לגרום לפגיעה באיכות החיים ובעבודה, התסמונת עלולה לגרום לחולשה משמעותית שאינה מאפשרת לשאת שקיות מהסופר או לאחוז היטב בחפצים.

כאב במפרק כף היד – אבחון וטיפול

אבחון כאב במפרק כף היד מבוסס על תשאול במרפאה, לאחר התשאול הרופא יבצע בדיקה גופנית כללית שאינה פולשנית, ובהתאם לחשד הוא ישלח את המטופל לבדיקות הבאות:

  • בדיקה על ידי אורתופד מומחה לכף היד ולבעיות תנועה. 
  • בדיקת EMG לאבחון הפעילות החשמלית של שרירי כף היד וההולכה העצבית של העצב המדיאני.
  • מבחן טינל.
  • מבחן פאלן.

יש מספר טיפולים המומלצים לאדם הסובל מכאב במפרק כף היד, החל מטיפול תרופתי וזריקות סטרואידים, דרך קומפרסים קרים וחמים וטיפולי פיזיותרפיה וריפוי בעיסוק ועד ניתוח. ההליך הכירורגי מומלץ רק אם הטיפול השמרני לא הצליח. פיזיותרפיסט מומחה יבצע טיפול יעיל לשיפור טווח התנועה, לחיזוק השרירים ולהקלה על הכאבים, בהתאם לצורך המטופל ישתמש בסד ייעודי.

הכתבה באדיבות מכון ארגופלוס בהנהלת הפיזיותרפיסט המוסמך מאיר אפל. מכון ארגופלוס מציע שיטות טיפול איכותיות ומתקדמות, בשילוב טיפולים בגלי הלם ובציוד נוסף.

תגובות