אוקראינה: תערוכה לזכרו של מציל היהודים אלקסיי גלגול

אוקראינה: תערוכה לזכרו של מציל היהודים אלקסיי גלגול

גלגולב ומשפחתו חירפו נפשם להצלת יהודים רבים בשואה וכמעט שילמו על כך בחייהם

בקייב שבאוקראינה נפתחה בימים האחרונים תערוכה לזכרו של אלקסיי גלגולב, איש דת נוצרי שהציל יהודים רבים בשואה. בתקופת הכיבוש הנאצי באוקראינה הצילו גלגולב ומשפחתו יהודים רבים מהנאצים. בני משפחתו של גלגולב הסתירו יהודים בביתם ובבתיהם של חברי קהילתם.

משפחת גלגולב הסתכנה מאד. הסתרת יהודים הייתה מעשה שהעונש עליו היה הוצאה להורג, אבל בני המשפחה המשיכו לעשות זאת. באחד המקרים החליפה אשתו של גלגולב את התמונה שלה בדרכונה ונתנה את התמונה ליהודייה שהייתה במקום מסתור.

גלגולב כתב על זה פרק בספר הזכרונות שלו: “אשתי כמעט שילמה בחייה על אותה פעולה פזיזה. הגסטפו חקר פעולות כאלה. הם ביקשו את מסמכיה וכאשר גילו כי לא היה לה דרכון, עמדו לעצור אותה ולקחת אותה למשרדי הגסטפו. מעט מאוד אנשים חזרו לבתים שלהם אחרי מעצרים כאלה. התחננו, ובקושי הצלחתי לשכנע אותם לעזוב אותה, גם בזכות כמה עדים שזיהו אותה.

בני משפחת גלגולב הצליחו להציל משפחה של סגן-אלוף רוסי בצבא האדום – אשתו וששת ילדיו. בשנת 1943 גלגולב עבד בבית החולים בשכונת פודול בקייב, הוא נותר עם אנשים שהחביא למרות דרישות הממשל הגרמני לעזוב את החלק הזה של קייב. בסתיו 1943 נעצר על ידי השלטונות הגרמניים, הוכה וגורש לגרמניה עם בנו, אבל השניים הצליחו לברוח.

בשנת 1945 כתב גלגולב מכתב מפורט על היהודים שהציל למזכיר הראשון של הוועד המרכזי של אוקראינה, ניקיטה חרושצ’וב.

בתערוכה ניתן להתרשם מפריטים שהובאו ממשרדו וביתו של גלגולב, כמו מסמכים רבים הקשורים למעשי הגבורה בהצלת יהודים. 

עלה במדור חדשות בעולם באתר חדשות DFN

תגובות