חניכיים בולטות – לא גזרת גורל

חניכיים בולטות – לא גזרת גורל

ישנם אנשים אשר סובלים מתופעה של חניכיים בולטות. תופעה זו, הנקראת גם חיוך חושף חניכיים, יכולה להעיב על בטחונו העצמי של מי שסובל ממנה ולגרום לו להרגיש שהיא פוגעת במראה החיצוני שלו. מי שסובל מתופעה זו בוודאי ישמח לדעת כי זו אינה גזרת גורל וכי יש טיפולים רפואיים שניתן לבצע על מנת לשוות לפנים מראה יפה וטבעי יותר. ד”ר עיני, רופא שיניים מומחה לאורתודנטיה, מספר עוד על הנושא. 

 

מהן חניכיים בולטות

אנחנו מתייחסים לחניכיים כאל חניכיים בולטות כאשר מדובר במצב בו בעת חיוך השפה העליונה מתרוממת וחושפת את החניכיים במידה יתרה. מידה יתרה זו מתייחסת לחשיפה של יותר מ-3 מ”מ חניכיים מעל השיניים. זוהי תופעה אשר נפוצה יותר בקרב נשים מאשר גברים והיא יכולה לנבוע מכמה סיבות. סיבות אחדות קשורות למבנה הלסת ו/או למבנה השיניים וסיבות אחרות קשורות לרקמה הרכה בפה, למבנה השפתיים, לפעילות השרירים באזור הפה או למצבים דלקתיים ואחרים באזור החניכיים. 

 

אבחנה וטיפול

את התופעה ניתן ורצוי לאבחן בגיל מוקדם ככל האפשר. לרוב ניתן לאבחן אותה כבר מגיל 8. האבחון והטיפול שכדאי לבצע באופן מיידי ייעשו על ידי רופא שיניים המומחה לאורתודנטיה. האבחון והטיפול המוקדמים יכולים למנוע הרבה מאוד בעיות שיכולות להגרם בשל חניכיים בולטות ומכאן חשיבותם. אבחון מוקדם יכול למנוע טיפול מורכב כמו ניתוח כירורגי.

 

הטיפול שניתן לבצע במצב של חניכיים בולטות הוא מגוון ותלוי מאוד בהיקף הבעיה ובמקור שלה. במרפאתו של ד”ר עיני ניתן לקבל את מגוון הטיפולים למצב זה:

  • טיפול באמצעות הרכבת גשר לשיניים ולעיתים אף בשילוב שתלים אורתודנטיים ומכשור אורתופדי פונקציונאלי שמטרתו לעצור את גדילת הלסת העליונה.
  • טיפול בעזרת יישור שיניים וניתוח לסתות המיועד למקרים מורכבים יותר.
  • טיפול כירורגי בחניכיים אשר כולל הסרת רקמת חניכיים מסביב לשן או ניתוח הרקמה המחברת בין השפה העליונה לחניכיים העליונות על מנת לאפשר לשפה טווח תנועה גדול יותר. 
  • טיפולים אסתטיים וקוסמטיים כגון עיבוי שפתיים על ידי הזרקת חומצה היאלורונית או הזרק בוטוקס. לטיפול זה תוצאות זמניות ויש לחזור עליו אחת לשלושה עד שישה חודשים. 

יש מצבים בהם מומלץ לשלב בין טיפול ליישור שיניים לבין ניתוח לסתות, השיטה מתאימה למקרים מורכבים וחמורים.

טיפול אצל רופא מומחה

את הטיפול בתופעה של חניכיים בולטות חשוב מאוד לבצע אצל רופא שיניים המומחה באורתודנטיה. זאת משום שמדובר בתופעה שיש לה מספר מקורות אפשריים וכן, מצבי חומרה שונים. נחוצה התאמה אישית ומקצועית של שיטת הטיפול האפשרית לסוג הבעיה הקיימת והיקפה. רק כך תוכלנה להתקבל תוצאות מיטיבות ומראה פנים נעים, טבעי ויפה יותר. 

 

הכתבה באדיבות ד”ר שמואל עיני, בוגר הפקולטה לרפואת שיניים בבית החולים הדסה, יו”ר לשעבר של האגודה האורתודנטית בישראל ומנהל ההתמחות ליישור שיניים בבית הספר ללימודי המשך בבית החולים רמב”ם.

תגובות