דבק אפוקסי – מדריך למתחילים

דבק אפוקסי – מדריך למתחילים

אפוקסי הוא שם כללי למשפחת חומרים כימיים המשמשים במגוון רחב של יישומים, כולל יישומים בענף הבנייה והשיפוצים. החומר הפולימרי משמש בין היתר לדבקים, צבעים ויצירת תבניות, זהו שרף מונומר המשתתף בתהליך כימי כאשר מערבבים אותו עם חומר מקשה מסוים, התהליך הכימי גורם להתקשות מהירה לכן אחד השימושים העיקריים בשרף הוא הדבקה, אך החומר מתאים גם לציפוי משטחים וכחומר מילוי.

דבקים על בסיס אפוקסי

דבק על בסיס אפוקסי נחשב לדבק חזק, איכותי ועמיד, הדבקים האפוקסיים נמצאים בשימוש נרחב בגלל כושר ההדבקה המצוין שלהם ובגלל עמידותם. בין היתר משתמשים בדבק האפוקסי בתעשיית הרכב וכלי התעופה, בענף הבנייה ועוד. 

לדבק האפוקסי יש תכונות מיוחדות שאין לדבקים חלופיים, אפשר להדביק באמצעותו מגוון רחב של חומרים, בכלל זה מתכות מסוגים שונים, עץ מלא או סינטטי, אבן טבעית, זכוכיות, פלסטיק ועוד. הדבק האפוקסי נוזלי ומגיע בגוון שקוף או אטום, החומר גמיש ומתקשה במהירות, אך יש דרגות ייבוש שונות. הדבק האפוקסי עמיד במיוחד בפני טמפרטורה גבוהה וחומרים כימיים, ההתקשות שלו לא תלויה באוויר אלא בחומר מקשה או זרז.

שימושים נפוצים בדבק אפוקסי

דבק אפוקסי ידוע כדבק החזק והעמיד ביותר בעולם, יש לערבב את החומר עם חומר מקשה או זרז, וניתן להשתמש בו להדבקה של מגוון חומרים כמו מתכות, קרמיקה, שיש, עץ, זכוכית, בטון, גבס, פלסטיק ועוד. 

החוזק והעמידות של הדבקים האפוקסיים הפכו אותם לאידאליים לתיקונים קלים בבית, ברכב, במלאכות יד שונות, ויש גם מגוון שימושים בתעשייה. הדבק האפוקסי משמש בתעשיית הבנייה להדבקת אריחים מסוגים שונים, להדבקות קונסטרוקטיביות, ולהדבקת חומרי טבעיים וסינתטיים כמו עץ, מתכות, בטון, גרניט פורצלן וזכוכית.

מהם היתרונות והתכונות העיקריות של דבקים אפוקסיים?

מעבר לשימוש הביתי הנפוץ בדבק על בסיס אפוקסי, הדבק משמש חברות, מפעלים וארגונים רבים, ומהווה חומר הדבקה שימושי ופופולרי בתעשיית הבנייה, בתעשייה הצבאית ועוד. 

לדבק האפוקסי יש יתרונות רבים כגון:

  • הדבק עמיד בפני מים ופגעי מזג האוויר.
  • יכולת הדבקה מצוינת כמו של הלחמה קרה.
  • דבק דו מרכיבי המבטיח שימוש קל ויישום מהיר.
  • יכולת הדבקה מעולה, ניתן להדביק מגוון חומרים, לרבות מתכת, קרמיקה, בטון, עץ, שיש ופלסטיק.
  • הדבק חזק לאחר הייבוש ועמיד גם בתנאים קיצוניים.
  • עמידות גבוהה בפני שמנים וחומצות.
  • מתאים גם למילוי.
  • גוון שקוף או אטום.

עבודה נכונה עם דבק אפוקסי

הדבק האפוקסי מחייב הכנה, כאשר רוכשים את הדבק מקבלים שני מארזים – חומר אפוקסי וזרז או חומר מקשה. יש לערבב את שני החומרים בדלי נקי, בדרך כלל ביחס של 1 ל -1. לאחר הכנת התערובת על פי הוראות היצרן קל ליישם את הדבק כדי להדביק חומרים שונים, אפשר למרוח את הדבק האפוקסי באמצעות מברשת, בהתזה ובריסוס, יש גם אפשרות להטביל בדבק את החומרים שרוצים להדביק.

הכתבה באדיבות חברת רוטנברג, החברה הוותיקה והמובילה בישראל לאספקת חומרים, ציוד ופתרונות בנייה, השירות ניתן ללקוחות בכל הארץ.

תגובות