טיפול בורטיגו – מהם הדרכים היעילות ביותר לטיפול

טיפול בורטיגו – מהם הדרכים היעילות ביותר לטיפול

תופעת הוורטיגו שכיחה באוכלוסייה, בין 40%-20% מהאנשים יחוו את התופעה בשלב מסוים בחייהם. ורטיגו וסחרחורת סיבובית אינן גזירת גורל מאחר וישנם טיפולי פיזיותרפיה לשיקום וסטיבולרי לסחרחורת סיבובית מסוג ורטיגו.

אם אתם סובלים מורטיגו תוכלו לעבור שיקום וסטיבולרי יעיל, ומעבר לטיפולי הפיזיותרפיה המומלצים עבורכם כדאי להכיר כמה דרכים יעילות שיסייעו לכם בהתקף ורטיגו. 

מה זה בדיוק ורטיגו? 

פירוש הביטוי ורטיגו, באנגלית – Vertigo, הוא תנועה סיבובית. למעשה, בהתקף ורטיגו יש תחושה המדמה תנועה סיבובית, כאשר האדם עשוי לחוש שהעולם מסתובב סביבו או שהוא יחוש שהוא עצמו מסתובב, למרות שבפועל אין כל תנועה. את תחושת הורטיגו אפשר להרגיש במצבים שונים, גם כאשר שוכבים ונחים.

הסחרחורת היא תחושה המזכירה את התחושה לאחר שיורדים מקרוסלה שהסתובבה במהירות, בדרך כלל התקף הסחרחורת מגיע בפתאומיות, לעיתים סובלים גם מבחילות והקאות עקב תחושת הסחרחורת. כאמור, תופעת הורטיגו נפוצה ורבים סובלים מהתחושה הלא נעימה.

פגיעה במערכת שיווק המשקל

תופעת הורטיגו נובעת כתוצאה מפגיעה במערכת שיווי המשקל. מערכת שיווי המשקל, הנקראת בעולם הרפואה בשם המערכת הווסטיבולרית, קיימת אצל כל בני האדם ובקרב לא מעט יונקים נוספים. זו מערכת מורכבת וכאשר יש פגיעה או הפרעה באחד מרכיביה, הקלט המגיע למוח עשוי לגרום לתחושת הסחרחורת הקשה, לחוסר יציבות, לנפילות העלולות להיגמר בפציעה, לחוסר שיווי משקל, לבחילות והקאות ולהפרעה בקואורדינציה. 

יש סיבות רבות ומגוונות העשויות לפגוע במערכת שיווי המשקל, למשל מחלות המלוות בחום גבוה, טראומה, תאונה, גידולים, סיבוכים לאחר ניתוח, מום מולד, גיל ועוד. הסיבות השכיחות ביותר לתופעת הורטיגו הן:

  • מחלת מנייר
  • דלקת בעצב הווסטיבולרי
  • תסמונת BPPV
  • פגיעה במערכת העצבים המרכזית

תופעת הורטיגו עשויה להעיד על בעיה רפואית קשה, במיוחד במקרים בהם התופעה נובעת עקב פגיעה במערכת העצבים המרכזית, לדוגמה במצבים של אירוע מוחי, טרשת נפוצה, גידול וכדומה.

ורטיגו טיפול

בזמן התקף ורטיגו טיפול מומלץ וראשוני מבוסס על ההנחיות הבאות:

  • ישיבה בזווית 60 מעלות.
  • הרגעת האדם הסובל מהתקף ורטיגו.
  • ייצוב הראש והצוואר בעזרת כרית.
  • הפחתת עוצמת האור בחדר.
  • הפניית האדם לרופא אף אוזן גרון או למכון פיזיותרפיה.

חשב לציין כי הטיפול המוכח והיעיל ביותר לשיקום וסטיבולרי מבוסס על תרגילי פיזיותרפיה. באמצעות סדרת תרגילים ותנועות ראש מהירות ניתן להחזיר את הקריסטלים למקומם הטבעי באוזן, 

רופא א.א.ג יכול להמליץ למטופל על טיפול תרופתי סימפטומטי או ספציפי, אך במקרים רבים המטופל יופנה לשיקום וסטיבולרי במכון פיזיותרפיה המתמחה בכך. במכון ארגופלוס מבצעים שיקום וסטיבולרי על ידי פיזיותרפיסט מנוסה, הטיפול יעיל גם במקרים כמו דלקת עצב הפרוזדור ומחלת מנייר.

הכתבה באדיבות מכון הפיזיותרפיה ארגופלוס. המכון הוקם על ידי דוד אפל, מבכירי הפיזיותרפיסטים בישראל. למכון הפיזיותרפיה ארגופלוס יש שני סניפים, סניף ראשי בתל אביב וסניף חדש יחסית בגני תקווה. 

תגובות