חזרה לספסל הלימודים תשפ”א

חזרה לספסל הלימודים תשפ”א

בעוד כשלושה שבועות תפתח שנת הלימודים באופן שונה מכל מה שהיכרנו עד כה. תלמידי כתה א יכנסו בשערי בית הספר בפעם הראשונה ללא הורה מלווה וללא קבלת הפנים המסורתית והפעילויות שמארגנים בהתרגשות תלמידי כיתות ו – השכבה הבוגרת. הפרידה מההורים תהיה בשער בית הספר וכל התלמידים והתלמידות יפגשו את מחנכת הכיתה והמנהלת בפעם הראשונה. תלמידי כיתה ז בחטיבת הביניים גם הם יכנסו בשערי בית הספר ללא קבלת הפנים ביום הגיבוש – לפני ה 1 בספטמבר. כן, הפעם גם לוח הפעילויות ואולי גם מערכת שעות הלימוד בבית הספר יהיו שונה. 

צירוף המילים ‘חזרה לספסל הלימודים’ משנה השנה לראשונה את המשמעות. התלמידים והתלמידות, שכל כך ציפו לפגוש שוב את החברים והחברות ואת צוות המורים פנים מול פנים כדי להתרגש יחד ולחבק, לספר חוויות קיץ ולשתף ולהקשיב לרכילות העסיסית ולשאר דברים חמודים שמאפיינים את הגיל, יישארו שוב ללמוד מרחוק – מהבית לפחות חלק מימות השבוע. הלמידה תעשה דרך המחשב או הטלפון הנייד וספרי הלימוד כמובן. אגב, מאד התרגשתי מההירתמות וההתארגנויות המהירות לרכישת מחשב וציוד נדרש לכל אותם התלמידים שאין להם. 

צילום דני שביט

כן, יש דברים יפים ומרגשים בארץ שלנו וההירתמות למען הילדים היא אחת מהם

קורונה באה עלינו והכתיבה לנו סדרי עולם. גם ההוראה והלמידה מרחוק הפכה להיות חלק מאיתנו במציאות החדשה. המורים והמדריכים למדו את הכלים הטכנולוגיים ואופן השימוש בהם מאד מהר – בלית ברירה אחרת. 

משרד החינוך ומט”ח בנו השתלמויות קצרות בכל נושא, ואנחנו כמובן היינו גם שם על זה בשעות הערב דרך הזום. מגוון דרכי ההוראה וכלי ההוראה נפרסו אל מול עינינו ולמעשה נאלצנו באחת להתאים את עצמנו להוראה במאה ה-21. המעבר היה חד לציוותי ההוראה ולתלמידים. המיומנויות השתנו ולא נותר אלא להקנות את המיומנויות הללו לתלמידים כדי שיוכלו להצליח יותר.

מדובר בטיפוח ופיתוח קשת של מיומנויות כמו למשל כישורים בינאישיים, חשיבה ביקורתית, שאילת שאלות ופתרון בעיות המהוות רק חלק מתוך הקשת. הבנה ותרגול מיומנויות אלה יסייעו בהסתגלות לשינויים שעוד צפויים בעתיד. 

לצד כל אלה, שתי השאלות הגדולות בעיני, שטרם נחקרו לעומקן לטעמי, בהקשר של צרכי התלמידים הן: כיצד נתפסת חווית הלמידה מרחוק לטווח הקצר ולאורך זמן, ובאיזה אופן מתמודדים עם החוויה באופן אישי. על מנת שנוכל להצליח היבטים אלו חייבים כאמור להבחן לעומק, כדי שבית הספר יוכל לתת מענה טוב יותר לתלמידים בזמן אמת. 

אז לספסל הלימודים נחזור השנה באופן קצת אחר וללא ספק גם מאתגר, כשכישרון, יצירתיות וחדשנות טכנולוגית יאתגרו את כולנו – תלמידים, מורים והורים. יש הרבה תכנונים שאת רובם גם נוציא אל הפועל ככל שרק יתאפשר במסגרת שלנו. 

כפי שגם חווינו בשנה שחלפה, היו דברים שניתן היה לעשותם טוב יותר, אבל בהחלט היו יוזמות ורעיונות והרבה מחשבות וכוונות טובות למען התלמידים עד סוף שנת הלימודים.

זוהי המציאות שנכפתה עלינו. בואו נדבר על זה בניסיון ליצור תרבות שיח מקדם עניינית – ממקום שבא כדי לתרום להתפתחות ההוראה והלמידה של הילדים שלכם ושלנו.

שימרו על עצמכם ועל הסובבים אתכם למען כולנו.

שלכם באהבה,

עדה רמון שפירא

תגובות