כפר סבא: שמונה בתי ספר בעיר מצטרפים לפרויקט גגות וקירויים סולריים

עיריית כפר סבא ממשיכה לקדם את פרויקט הגגות הסולאריים, במסגרת חזון “עיר מאופסת אנרגיה”, השואף לאזן בין צריכת האנרגיה לייצור האנרגיה ברשות, באמצעות החברה הכלכלית לפיתוח כפר סבא ואגף קיימות וחדשנות.
חזון זה בא לידי ביטוי באמצעות שני תהליכים מקבילים: צמצום צריכת החשמל העירוני על ידי התייעלות אנרגטית, בין היתר באמצעות פעולות כגון הטמעת מערכות לניהול אנרגיה חכם, החלפת תאורה לתאורת לד ועוד, ובאמצעות ייצור אנרגיה ירוקה – התקנת מערכות פוטו וולטאיות על גגות מוסדות חינוך וציבור, לייצור אנרגיה מאור השמש.
בימים אלה מקודמות עבודות התקנה של מערכות פוטו וולטאיות (קירויים סולאריים במגרשי הספורט) בבתי הספר יצחק שדה, מפתן, גוונים, סאלד, עטרת חיים, אולפנית הראל ותיכון הרצוג, כאשר מערכת פוטו וולטאית חדשה הוקמה לאחרונה גם על גג בית הספר דבורה עומר.
בנוסף, בחודשים האחרונים הותקנו מערכות פוטו וולטאיות על מספר מוסדות חינוך וציבור, ביניהם חטיבת אילן רמון, בית הספר אוסישקין, היכל התרבות, בית ספיר ולראשונה – גם על אשכולות גני ילדים. כל אלה מצטרפים ל-23 מערכות שכבר קיימות בעיר.

ראש העיר, רפי סער: “העיר כפר סבא היא עיר המעודדת צריכה נבונה ומדיניות קיימות, במטרה לקדם שמירה על הסביבה ומיצוי יעיל של המשאבים העירוניים. אני גאה כי גם בתחום זה של הקטנת שיעור צריכת החשמל העירונית אנו מובילים בארץ, כפי שאנו מובילים בתחומים רבים נוספים הנוגעים לקיימות ולשמירה על הסביבה שלנו – למען עתיד ילדינו. זאת בין היתר בפעילות הסברה נרחבת החל מהגיל הרך והטמעת חינוך לערכי הקיימות כדרך חיים, כמו גם בקידום פתרונות חדשניים לאתגרים עירוניים”.

במהלך שנת 2019 ביצעה עיריית כפר סבא, באמצעות החברה הכלכלית לפיתוח כפר סבא, קירוי סולארי בארבעה מגרשי ספורט פתוחים בבית הספר סורקיס, בבית הספר תורה ומדע ע”ש זבולון המר, בבית הספר רמז ובתיכון גלילי, כאשר במסגרת עבודות אלה הוקמו סככות ענק במגרשי הספורט, עליהן הותקנו מערכות פוטו וולטאיות לייצור אנרגיה. העבודות כללו התקנת התקנת תאורה בטכנולוגיה מתקדמת וגופי תאורה חדשניים וחסכוניים בחשמל לרווחת המשתמשים.

יש לציין, כי בתחום ההתייעלות האנרגטית מתבצעים ברחבי העיר פרויקטים רבים, דוגמת שדרוג תאורת החוץ בצירים מרכזיים לתאורת לד, החלפת מזגנים ישנים למזגנים בעלי דירוג אנרגטי גבוה, פיילוט בנושא שליטה ובקרה על מערכות מיזוג אוויר ועוד, המובילים התייעלות בצריכת החשמל במוסדות ציבור וחינוך בעיר.

חשוב לציין, כי מאז השקת פרויקט “עיר מאופסת אנרגיה” לפני כחצי שנה, עלה כושר ייצור החשמל העירוני לכ-20 אחוזים, כאשר הצפי עד סוף השנה הוא כושר ייצור ואיפוס אנרגטי שיחצה את רף ה-40 אחוזים.

סגן ראש העיר ומחזיק תיק הקיימות והחדשנות, עילאי הרסגור-הנדין: “הצבנו מטרה להפוך את כפר סבא לדוגמה ומופת לעיר מקיימת בישראל, ואנו מובילים מהלך שעוד לא היה כמוהו בארץ. עד סוף השנה כמחצית מצריכת החשמל העירונית תגיע מאנרגיית השמש, במקביל להתייעלות עקבית בצריכת האנרגיה עצמה. האנרגיה המתחדשת היא העתיד. מיקומם של רבים מהפאנלים הפוטו וולטאים מעל בתי הספר הוא הצהרה ברורה עבור דור העתיד שלנו. כפר סבא תנצל את אנרגיית השמש, תחסוך בכספי ציבור ותהיה בחזית החינוך הסביבתי במדינת ישראל”

רצ”ב: מערכות פוטו-וולטאיות בבית הספר דבורה עומר ועל גג היכל התרבות. צילום: עיריית כפר סבא

תגובות