מהו אבחון דידקטי?

מהו אבחון דידקטי?

שיטת הלימוד במוסדות החינוך אחידה למדי בדרך כלל אבל ילדים מתמודדים עם חומר הלימודים בדרכים שונות. כל אחד ויכולותיו וכל אחד והכישורים שלו לספוג את חומר הלימודים בתחומים השונים. לא פעם קורה שילדים מתקשים בלמידה בגלל סיבות שונות, חלקן בגלל לקויות למידה וחלקן בגלל קשיים חברתיים או אישיים ומשפחתיים. אירועים שונים יכולים להשפיע עליהם ולפעמים זה בגלל מי ומה שהם. אם ילד נתקל בקושי שלא מצליחים להתגבר עליו, רק אבחון דידקטי יכול למצוא את המקור.

כל ילד שנתקל בקושי לימודי צריך לקבל עזרה משום שברור שלימודים הם התנאי להצלחה בחברה ולהגשמה אישית בחברה המערבית. זה לא משנה אם יבחרו ללמוד לימודים גבוהים או לימודי מקצוע, רכישת כישורים בסיסיים באוריינות ולימודי ליבה הם המפתח להשתלבות בחברה כבמוגר שמועיל בעיקר לעצמו. לכן, אבחון כזה ייעשה בכל פעם שילד נתקל בקושי לימודי כדי לעלות על הסיבה וללמוד כיצד לעזור לו כדי להתגבר על כך. רק אבחון מקצועי כזה יכול לאתר את המקור ולסלול את הדרך לפתרון הבעיה.

מי עושה את האבחון?

יש כמה מקומות שבהם עושים את האבחון – מרכזים ממשלתיים או פרטיים אבל מי שעושה זאת הוא אך ורק איש מקצוע בתחום זה שמוסמך להעביר את הילד אבחון דידקטי לאיתור הלקויות ולמיפוי הכישורים והמיומנויות של הילד. באבחון זה נבדק כל המכלול של ההתנהגות של הילד יחד עם יכולות הלמידה וההתנהגות של הילד. כך אפשר לקבל תמונה כוללת של הילד ושל החוזקות והחולשות שלו. תמונה זו נותנת לאנשי המקצוע, הורים ומורים את הבסיס לבניית תכנית התערבות מקצועית כדי לעזור לילד.

עזרה לילד

יש כמה שיטות עבודה ופעולה שבהן אפשר לפעול כדי לעבוד עם הילד שמתקשה בלימודיו או בהשתלבות חברתית. כולן מתחילות באבחון שעליו בונים את המתווה שלפיו עובדים, ומתקדמים בקצב של הילד. בסופו של דבר, הוא זה שלפי הישגיו והיכולות שלו מתנהלים. תו כדי כך מעדכנים את ההערכות לגביו ויודעים לאיזה כיוון ללכת. את התכנית בונים יחד עם ההורים והמורים משום שהם רשת התמיכה של אנשי המקצוע שמטפלים בילד.

תמיכה ומעקב

התקווה בתכנית העבודה היא להשיג התקדמות עקבית ונחושה של הילד, אם עושים את כל מה שצריך לעשות. אלא שיש לקחת בחשבון שיהיו גם נסיגות קטנות או עיכובים בכפוף לממצאי האבחון שיעבור לגבי קשייו והפערים שלו. המדדים שקובעים לגביו הם היעדים אבל ללא תמיכה של הוריו והסביבה הקרובה הוא יתקשה להגיע אליהם. משום כך חשוב ליידע כל מי שנמצא בתמונה שעליו לתמוך ולעקוב מקרוב כדי שלילד תהיה תחושה שכולם נמצאים בדיוק באותו מקום אתו והוא לא לבד.

מתי חשוב לבדוק את הילד?

רצוי תמיד להגיע לאבחון דידקטי כמה שיותר מוקדם אבל לא תמיד הגיל המוקדם הוא הגיל שבו מתעוררות בעיות. לפעמים לא מצליחים לעזור לילדים בשלב המוקדם אלא רק מאוחר יותר ולפעמים הבעיות אינן מתעוררות אלא מאוחר יותר. מכיוון שיש כל כך הרבה סיבות לכך שילדים מתקשים לתפקד ולהתמודד עם הלימודים ועם המטלות השונות, זה יכול להיות דם בעקבות מאורע כלשהו או שינויי חיים וכל מה שנותר לעשות זה לעקוב מקרוב ולהציע תמיכה.

מה עוד צריך לדעת על אבחון?

אבחון דידקטי ניתן לא פעם יחד עם אבחון פסיכודידקטי שבודק גם את התפקוד הנפשי ומצבו הרגשי של הילד, כדי לוודא שההפרעות אינן נובעות מזה ולאו דווקא מלקויות למידה. זה חשוב לשתף פעולה עם הבדיקה ולדייק בכל הנתונים והתמונה שנותנים לאנשי המקצוע.

תגובות