ברית מילה

ברית מילה

 

ניתוח המילה הוא הניתוח הנפוץ ביותר בקרב זכרים בעולם המערבי, כאשר בכל דקה מתקיימות על פי מצוות ההלכה, במסגרת ברית המילה מתבצע חיתוך של העורלה והסרתה, ועל ידי פעולה זו מכניסים את התינוק להיות תחת הברית הכרותה בין ישראל לאלוהים. 

המצווה הזאת מתקיימת באופן דתי גם אצל המוסלמים, אולם נראה כי עם הזמן, נוסף למימד הדתי-חברתי של ברית המילה גם מימד רפואי-מדעי, אשר מאיר את היתרונות הרבים שבביצוע ניתוח המילה בתינוקות. מספר הזכרים הנימולים בארה״ב הולך ועולה, וההכרה ביתרונות הבריאותיים של הניתוח הולכת וגוברת. 

 

ברית המילה- יתרונות בריאותיים

 

היתרון המשמעותי ביותר של ברית המילה הוא הפחתת הסיכון לחלות במחלות מין רבות, ובראשן- מחלת האיידס. לפי מחקרים שנעשו באפריקה, הסיכון להידבק באיידס אצל גברים נימולים פחת ביותר מ-50%, לעומת גברים שלא נימולו. בשל יתרון זה, מספר מדינות אפריקאיות הכניסו את ביצוע ברית המילה לגברים כחלק מתוכנית התמודדות עם האיידס. עם זאת, אין הברית מגנה באופן הרמטי מפני מחלות מין ויש להשתמש באמצעי הגנה

קרדיט לתמונה: Depositphotos

 

יתרון בריאותי נוסף שיש לברית המילה, הוא הפחתת הסיכויים לדלקות בדרכי השתן אצל בנים נימולים בשנה הראשונה לחייהם. דלקות בדרכי השתן אינן נפוצות באופן כללי, אולם ברית המילה מפחיתה את הסיכויים לחלות בהן אף יותר. 

 

ברית מילה הוכחה בנוסף כגורם משמעותי בהפחתת הסיכויים לחלות בשני סוגי סרטן: סרטן הפין אצל הגבר הנימול, וסרטן צוואר הרחם אצל בת זוגו של הגבר הנימול. 

 

מבחינת השמירה על היגיינה בסביבת איבר המין, ביצוע ברית מילה מסייע רבות לשמירה על סביבה נקייה מזיהומים חיידקיים ונגיפיים, שעלולים להצטבר בקפל העורלה לאחר קיום יחסי מין, או כתוצאה מהפרשה טבעית מהקפל עצמו (סמגמה), אצל גברים שאינם נימולים.  

 

דגשים חשובים לביצוע ברית המילה

 

  • בישראל, יותר מ70% מהבריתות מתבצעות על ידי מוהל, שהוא בעל תפקיד דתי, אותו רכש באמצעות התלמדות אצל מוהל ותיק ולא באמצעות הכשרה רפואית. עם כל היתרונות החשובים שיש לברית המילה, חשוב מאוד לוודא את מידת הכשרתו ומוכנותו של מבצע הברית להתמודד עם סיבוכים רפואיים אפשריים, וכמובן לוודא שיש לו אישור מטעם משרד הבריאות. כיום מקובל יותר ויותר לבצע את ההליך ע”י רופא-אורולוג.

 

  • מחקרים רבים ניסו להבין מהי רמת הכאב שנגרם לתינוק בברית המילה, והאם היא תלויה בגיל התינוק. בעבר היה מקובל לחשוב שככל שהתינוק צעיר יותר כואב לו פחות, אולם המידע שהצטבר עד כה מראה שתינוקות חווים כאב משמעותי במהלך הברית. לפי המלצת ארגון רופאי הילדים האמריקאי (AAP), יש לאלחש את איזור החיתוך למשך השעות הראשונות והכאובות ביותר שלאחר הברית., על מנת להקל על סבלו של היילוד. 

 

  • ישנם מקרים בריאותיים כמו עקמת מולדת בפין, פסודיאס, צהבת יילודים, חום, מחלות זיהומיות שונות ועוד, שבהם רצוי שלא לבצע את ברית המילה או לדחות אותה למועד מאוחר יותר. בכל מקרה, יש להתייעץ עם רופא מומחה טרם ביצוע הברית, ולוודא שהתינוק כשיר בריאותית לעבור את ההליך. 

 

  • חשוב ביותר להקפיד על תנאים סטריליים במהלך ביצוע המילה, באזור האיבר המנותח, בכלי הניתוח וכן בסביבה בה הוא מבוצע. 

 

  • אם בסטריליות עסקינן, אתייחס לסוגיית המציצה הידועה. לפי המסורת, לאחר שמתבצעת המילה (החיתוך), הרופא/ מוהל צריך למצוץ את הדם מהפצע באמצעות פיו, כדי שלא ייווצר קריש דם ונמק באיבר. מדובר במעשה מסוכן מאוד עבור התינוק, כיוון שהרופא/ מוהל עלול להעביר באמצעות כך מחלות שונות, לרבות הרפס וזיהומים אחרים, וידועים מקרי מוות שנגרמו כתוצאה מכך. כיום ההלכה היהודית מכירה בסכנה ולא מחייבת מציצה ישירה של הדם, אלא מאפשרת להשתמש באמצעים סטריליים לשם ביצועה. בכל מקרה, ההמלצה הרפואית היא לשמור על חיי התינוק מפני הידבקות אפשרית במחלות מפיו של המוהל, ולא לאפשר מציצה ישירה. 

 

 

ברית מילה, איך לטפל בפצע? 

 

באופן כללי, רצוי לשמור על רמת תקשורת טובה וברורה מול הרופא/ מוהל: הוא צריך להעניק להורים הדרכה ברורה ומפורטת בנוגע לאופן הטיפול לאחר הברית. 

 

הטיפול לאחר הברית יכלול שטיפה עדינה של האזור על ידי מים וסבון וכן שימון האזור, כדי למנוע מגע עם שתן וצואה. 

 

יש לשים לב לכל העלאת חום, אפאטיות, בכי בלתי פוסק ודימום יתר, ולפנות למוהל או לרופא המטפל עם כל מצב שנראה חשוד. חשוב לבדוק שהתינוק נותן שתן בכל מספר שעות ושהתחבושת לא הדוקה באופן שמונע מתן שתן או עוצר את זרימת הדם התקינה. 

 

למידע נוסף, הכנסו לאתר שלנו https://www.dr-mohel.co.il/

 

תגובות