חסל סדר תעודת יושר- החוקים החדשים של ינואר 2021

חסל סדר תעודת יושר- החוקים החדשים של ינואר 2021

בינואר הקרוב חוק המידע הפלילי הוותיק עתיד לעבור טרנספורמציה שתהפוך אותו לחוק חדש לגמרי. החוק החדש יחליף את חוק המרשם הפלילי הוותיק. הבשורות הטובות הן שפחות מעסיקים יבקשו ממועמדים תעודות יושר, דבר היכול לסייע לנאשמים רבים למצוא עבודה. הבשורות הפחות טובות הן שרישום פלילי יכול לנפץ לכם חלום הוצאת הדרכון הזר. כל הפרטים על החוק החדש בכתבה הבאה

חוק המידע הפלילי עתיד לעבור בקרוב שינויים מרחיקי לכת הנוגעים לאזרחים רבים. החוק מתייחס לקטגוריות הבאות: הרשעות, הליכים שהסתיימו באי הרשעה, תיקים סגורים ותיקי מב”ד (תיקים הממתינים לבירור דין).  לרישום פלילי יש השלכות רבות, אך חשוב להדגיש שיש הבדל בין רישום פלילי לרישום משטרתי- רישום פלילי הוא רישום המאפיין הרשעה של אדם. לעומת זאת, רישום משטרתי נחשב לקל יותר, הוא מתייחס לזימון לחקירה בלבד, ללא הגשת כתב אישום. רישום פלילי הוא סוג של כתם, והוא עלול להשפיע על אספקטים רבים בחיי היום-יום, כמו לדוגמא: אי קבלה למשרה ציבורית או להתמחות בלשכת עורכי הדין, חוסר יכולת להתקבל למשרה ביטחונית או להוציא רישיון לנשק. רישום פלילי יכול במובנים רבים לשנות את חייכם, אבל בקרוב החוק הארכאי עומד להשתנות, פירטנו לכם את שלושת השינויים המשמעותיים שיחולו בחוק המידע הפלילי. 

מסירת מידע פלילי לרשויות זרות 

בתהליך של הוצאת אזרחות זרה לרוב ישאלו אתכם שאלות לגבי עברכם הפלילי. להרבה אנשים בעלי עבר פלילי הייתה את הפריבילגיה לא לומר את האמת לגבי עברם, מכיוון שבחוק המידע הפלילי הוותיק משטרת ישראל לא מוסכמת להעביר לרשויות זרות מידע לגבי עבר פלילי.  אבל החל מינואר 2021 העניין זה הולך להשתנות, ובגדול. החוק החדש מתיר למשטרת ישראל למסור מידע לרשויות זרות לגבי עבר פלילי של כל אזרח ישראלי. המשטרה תוכל למסור מידע פלילי בנוגע להרשעה שהתיישנה (אך עדיין לא נמחקה), וגם עבור תיק משטרה שנסגר. יש סבירות גבוהה כי הרשויות הזרות יבחרו לדחות את בקשת האזרחות עבור אנשים בעלי עבר פלילי. אם יש לכם רישום פלילי תוכלו להגיש בקשה לחנינה מנשיא המדינה, חנינה תוכל לסייע לכם במחיקה של רישום פלילי. רק במידה והבקשה שלכם אושרה על ידי הנשיא הגישו בקשה עבור קבלת אזרחות זרה.

הסוף לתעודות היושר

שינוי משמעותי נוסף שחל בחוק המידע הפלילי הוא שלילת האפשרות להנפיק תעודת יושר על ידי המשטרה. תעודת יושר (גיליון מידע פלילי)    היא תעודה שניתן להנפיק בתחנות המשטרה. התעודה הזו משמשת בעיקר מעסיקים שרוצים לדעת האם למועמד שהם מראיינים יש עבר פלילי, ובכך הם עלולים להפלות לרעה מועמדים בעלי עבר פלילי. לכן, נקבע בחוק החדש כי בעל הרישום הפלילי יוכל לעיין בתעודת היושר רק בתחנת המשטרה, ללא אפשרות לצלם או לקבל העתק שלה. המטרה של ה”סנקציה” הזו היא להקשות על מעסיקים ולגרום להם לא לבקש את המידע הזה יותר. 

קיצור של תקופת התיישנות 

שינוי מהותי נוסף בחוק הוא קיצור של תקופת ההתיישנות. תקופת ההתיישנות עומדת כיום על שבע שנים, החוק החדש מקצר את תקופת ההתיישנות לחמש שנים (עבור הרשאה של בגיר שלא נידון למאסר). בנוסף, בחוק הוותיק בכדי לבצע מחיקת רישום פלילי של בגיר צריך לחכות עשר שנים נוספות, אולם בחוק המחודש תוכלו לחכות ארבע שנים בלבד להגשת בקשת המחיקה. מדובר בשינוי מהותי שיכול להקל על חייהם של רבים. 

החוק החדש ברובו מקל על אזרחים בעלי רישום פלילי, וככל הנראה הדרישות לתעודות יושר ילכו ויפחתו- דבר שיאפשר לנאשמים לקבל הזדמנות לקיים חיים מלאים ונורמטיביים. 

תגובות