אסנת מתתיא, מנטורית להרמוניה ולניהול חפצים אשר פיתחה שיטה ייחודית לטיפול באנשים

בגיל 19 החלה אסנת מתתיא מהרצליה לחוש כאבים עזים באגן שהלכו והתגברו, ואחרי שמונה שנים ושני ניתוחים שעברה התברר שהיא חולה באנדומטריוזיס (מחלה גניקולוגית כרונית ודלקתית). בראיון מיוחד איתה היא מספרת כיצד סבלה מכאבי תופת שהחמירו במהלך הווסת עם לילות ללא שינה וימים בלתי נסבלים –
לאחר שני הריונות ושני ניתוחי חירום קיסרים – ואיך בעקבות אורח חיים תומך ריפוי ופירותני במשך
תשעה חודשים – במהלכו חוותה כאבים פסיכוסומטיים, התקפי חרדה ושינויים קיצוניים בגוף ובנפש – החליטה לשנות את חייה. היא הפכה למנטורית להרמוניה ולניהול חפצים ופיתחה שיטה ייחודית לעיצוב פנים ה’מטפל’ באנשים באמצעות ניהול חפצים ועיצוב פנים. “הבנתי שמצאתי את הייעוד שלי ושזהו לגמרי סוג של ניקוי רעלים, מכיוון שעיצוב וסידור הסביבה יכול להשפיע ישירות על רגשותינו”

“בגיל 19, כמה שבועות לאחר שהגשמתי חלום ועשיתי הגדלת חזה החלו לי כאבים עזים באזורים שונים באגן, שלא ייחסתי להם חשיבות. אחרי הצבא עבדתי בצוות הווי ובידור, ותוך כדי שהכאבים נמשכו התברר לי שאני סובלת מהידבקויות. לאחר ניתוח שנאלצתי לעבור שבתי לקפץ על הבמה. מספר שנים לאחר מכן, בניתוח נוסף, כבר הובחנתי כחולה באנדומטריוזיס (מחלה גניקולוגית כרונית, דלקתית ותלוית אסטרוגן, הנגרמת כאשר יש הימצאות של תאים דמויי רירית רחם מחוץ לרחם, המתמקמים באזורים שונים בגוף, בעיקר באזור האגן). אחרי שני הריונות ולידות המצב החריף. סבלתי מכאבי תופת, שהחמירו במהלך הווסת, עם לילות ללא שינה וימים בלתי נסבלים. באותה תקופה ישבתי לשרטט ללקוחות, אדריכלים ולמעצבים כשאני יושבת עם כרית חימום, כדי לא לסבול מכאבים”. 

אסנת מתתיא, בת 36 מהרצליה, נשואה ואם לשני ילדים, מנטורית להרמוניה בבית ומנהלת חפצים, על התמודדותה המורכבת עם מחלת האנדומטריוזיס הפוגעת בכעשרה אחוזים מהנשים בגיל הפריון, פעמים רבות החל מהווסת הראשונה. מספר הנשים החולות בעולם מוערך בכ-176 מיליון. המחלה גורמת לרוב לכאבי אגן וגב קשים המחמירים במהלך הביוץ או הווסת, מכאבים במהלך קיום יחסי מין, מבעיות עיכול, מקשיי פריון ועוד

אסנת מתתיא, צילום 1 מאיה חבקין

לאחר שהחלה לחקור את הנושא, החלה לשנות את הרגלי התזונה ואת אורח חייה. בעקבות השתתפותה בקורס “בריאה עם אנדומטריוזיס”, החלה להתנסות באורח חיים תומך ריפוי. לאחר שחיפשה הטבה משמעותית יותר במצב הכאבים, היא התחילה לחיות באורח חיים פירותני – תזונה הניזונה מצמחים ופירות בלבד וכוללת לא רק מה שנחשב באופן טיפוסי לפרי במובן הקולינרי, אלא גם מזון שמבחינה בוטנית הוא הפרי של בעלי פרחים – כולל סוגי פירות יער, אגוזים, זרעים ועגבניות. “אורח חיים זה נמשך כתשעה חודשים, ואף היה כרוך בסט הרגלים חדש לחלוטין והסתגלות לא פשוטה לגוף המתנקה מרעלים ויורד דרמתית במשקל. במהלכו חוויתי כאבים פסיכוסומטיים ואף התקפי חרדה, אותם תיעדתי ביומן שכתבתי”.

אסנת התכוונה להחליף מקצוע, שקלה ללמוד טיפול בעזרת NLP ואף חיפשה כיצד לעזור לאנשים. “בעלי החזיר אותי למציאות והזכיר לי עד כמה אני אוהבת עיצוב שעבורי הוא למעשה כל חיי, מלבד בעלי וילדיי כמובן. חברת ילדות הכירה לי את שיטת ‘קון מארי’ לסדר ולארגון ופתאום כל חלקי הפאזל התחברו, שממנה לקחתי מספר אלמנטים שהכנסתי לשיטה שפיתחתי בעצמי לעיצוב ש’מטפל’ באנשים שחיים בו על ידי ניהול חפצים ועיצוב פנים. הבנתי שמצאתי את הייעוד שלי ושזהו לגמרי סוג של ניקוי רעלים תרתי משמע, מכיוון שעיצוב וסידור הסביבה יכול להשפיע ישירות על רגשותינו. בנוסף, הסדר והארגון בסביבה משפיעים ישירות על כל תחומי חיינו. לכן חשוב מאוד לארגן ולעצב את הסביבה בהתאם לחיים שרוצים לחיות”. 

כשנה וחצי לאחר מכן היא כבר לא זכרה מתי היה ההתקף האחרון שקיבלה, כבר אין לה כאבים כרוניים במשך 24 שעות ביממה, היא הולכת זקופה ואף חזרה לישון לילות שלמים. “הגוף שלי רזה אבל חזק יותר מתמיד ואני מרגישה מעולה”. הרופא הופתע לגלות שאין לה צורך בניתוח נוסף. למרות זאת, חלק מהתסמינים מהם סבלה במשך השנים לא עזבו אותה, ואף נשללה האפשרות שהיא סובלת מאנדומטריוזיס. “כשחקרתי גיליתי את ‘תסמונת אסיה’, שלפיה שתלי סיליקון בחזה עלולים לפגוע במערכת החיסון וליצור מצב של מחלות אוטואימוניות ובעיות בריאותיות רבות וזה כנראה השפיע עליי לרעה. בעקבות זאת הגעתי להחלטה לגמרי לא פשוטה עבורי: להוציא את השתלים מהחזה”.

אסנת מודה כי הפחד הכי גדול שלה היה כיצד תקבל את עצמה ואיך יקבל אותה בן הזוג שלה, אבל שהגיעה מוכנה נפשית ומחשבתית לכל הרעיון של לשחרר את השתלים מהגוף “לא הייתה בכלל שאלה האם להוציא את השתלים. קבעתי כמה פגישות ביני לבין עצמי מול המראה, הזכרתי לעצמי מה חשוב לי באמת ועשיתי לא מעט מדיטציות בנושא. בנוסף, הבנתי שהחזה שלי היה ‘אישיו’ רק בעיניי והוא כבר לא. לכן הסכמתי לקבל את עצמי וחיזקתי לעצמי את הבחירה כשדמיינתי לעצמי שיחה עם בתי על דימוי עצמי וידעתי מה אני שואפת להגיד שם. לאחר שהוצאתי את השתלים מהחזה, חיכיתי לבכי שכולן דיברו עליו שמגיע לאחר המקלחת הראשונה אבל הסתכלתי במראה וחייכתי. סלחתי לעצמי ואני שלמה עם עצמי. באיזשהו מקום גם השתחררתי מעוד משהו מיותר, שלא באמת מגדיר אותי, שייך או מתאים למי שאני היום”.

אסנת מעידה כי הקשיים שעברה בחייה השפיעו רבות על תפיסתה לגבי המרחב בבית, ובעיקר על שיטות עבודתה יוצאות הדופן כמעצבת פנים לא קונבנציונאלית. “אני לא אדם שמתחבר למגזינים ולעיצוב הקונבנציונלי, למרות שאני יודעת לכוון לסגנונות שהלקוח מבקש כמו: פרובנס, כפרי, מודרני, ועוד. ואולם  בסופו של דבר אני מטפלת בחפצים ובאנרגיות שבסביבה, שהן לב השיטה המשפרת את ההתנהלות היומיומית שלנו ומעניקה שקט ורוגע”.

כבר כילדה אסנת חיפשה פתרונות עיצוב. “בחדרי בבית הוריי לא הייתה דלת והחדר היה מעין מסדרון מרווח. לכן גררתי חפצים ולפעמים אספתי מהרחוב כדי ליצור חציצה ולפתור את בעיית המרחב. הייתי אוספת את כל הסדינים בבית כדי ליצור לי חדר בו אפשר לעמוד ולשחק. את שעות אחר הצהריים ביליתי בנגרייה של המשפחה שהיתה בחצר, ומשם לקחתי חתיכות עץ ו-MDF לבית האימון של סבא כדי לבנות חפצים עם הכלים שלו. ככה בניתי עם סבא שלי את הריהוט לבית הבובות שהכין לי מארגז עץ ישן. עם הדפים הצבעוניים, שקיבלתי באופן קבוע מהשכנה בעבודה של אמא, הוספתי צבע ויצרתי קישוטים לקירות ולרהיטים שבניתי”. 

בבגרותה הייתה “מנקה את הרעלים” מהחדר בכל פעם שרצתה שינוי בחיים, בזוגיות ומשחררת חפצים שעוררו בה זיכרונות לא רצויים “חלק מסרתי לחברות וחלק קברתי עמוק עמוק בשדה מאחורי הבית” תמיד הייתה תחושה של שחרור ושקט נפשי ורצון להתקדם הלאה אחרי יום של ניפוי ופינוי חפצים מיותרים.

כשהיא נשאלת מהי המשמעות של היותה מנטורית להרמוניה בבית ומנהלת חפצים, היא משיבה: “אני לוקחת את כל האלמנטים הקיימים בסביבת החיים שלנו ויוצרת מהם סביבה אופטימלית לצמיחה והתפתחות לצד השגרה היומיומית. התהליך הוא התמקדות במה שזקוקים לו בסביבתנו, מה עושה לנו טוב ומהם הרגשות שמניעים אותנו. התהליך שונה לחלוטין מעיצוב רגיל, מכיוון שהבירור הראשוני שלי הוא לגבי הרגלי החיים, התחושות ומהי השאיפה של דיירי הבית מהחיים. זו, למעשה, שיטה לעיצוב וארגון שהמצאתי עבור שינוי הרגלים וחשיבה חיובית, מתוך התהליך האישי שעברתי. מצאתי נישה ייחודית הפותרת בעיות בזמן קצר ולטווח ארוך ומאפשרת בסיס תומך ויציב עבור הצמיחה וההתפתחות האישית, הרגשות והמטרות שרוצים להשיג בחיים ועל הדרך מסייעת ליהנות משיפור חיי הבית והמשפחה כולה”.

כיצד את מיישמת את השיטה הייחודית שפיתחת?

“במהלך ניהול החפצים אני מעניקה פתרונות שבעקיפין מסייעים לאנשים לפתור קונפליקטים נוספים שהיו בחייהם. זהו טיפול בבעיית החפצים במרחב: תכנון, מיון, ארגון, התייעלות ובקרה, חלוקה לקטגוריות, שאילת שאלות, הגדרת והגבלת מקומות האחסון וביקורת עונתית או שנתית. הכל נעשה מתוך התמקדות במה שבאמת משרת את האנשים ועושה אותם מאושרים. בשיטה הזו ממש לא חייבים לשבור קירות, אלא להיעזר בפרטי ריהוט ודקורציה, צבעים והום סטיילינג בתהליך של תכנון מחדש, טיפול בבעיות הקיימות במרחב, פתרונות אחסון, מיקום הרהיטים, הוספה או הסרת צבעים על פי עקרונות אנרגטיים והתאמת הסביבה באופן אישי למה שעושה טוב”.

אסנת שמה דגש בעיצובים שלה על מה חולמים הלקוחות שלה, כיצד הם רוצים להרגיש ומהן בקשותיהם – גם אם לפעמים הן נשמעות פחות קונבנציונליות, כמו למשל לשים את הסירים בארון גבוה במטבח, פינה ייעודית למדיטציה או למען הגברת האנרגיות. “כשהכנסתי קיר ורוד ללקוחה שאינה אוהבת ורוד, זה היה קצת סיכון אבל יצא מדויק. ניהול החפצים והכלים לשמירה על הסדר לאורך זמן גורמים ללקוח להתחבר מעבר לעיצוב, הנוחות ופתירת קונפליקטים בעיצוב המרחב. בדרך כלל מחפשים בעיצוב פנים סטייל, ואילו בשיטה שלי מחפשים שינוי בעל משמעות אחרת, עם אנרגיות חדשות ועמיד לאורך זמן”.

כיצד השפיעו עלייך הסגרים השונים בתקופת הקורונה?

“אנשים רבים ישבו בבית והרגישו רצון לשינוי, נפטרו מדברים וזרקו, חידשו ושינו. אני ניצלתי את הזמן לבניית אתר אינטרנט, ליצירת קלפי התמקדות ולכתיבת ההרצאות שלי שהמתינו לי במגירה שנתיים. היו גם לקוחות שביקשו שאייעץ להם בניהול חפצים, תוך שמירה על ההנחיות. הכלל הבסיסי הוא שאנחנו מעצבים את הבית ולא הבית מעצב לנו את החיים. בימים אלה, בהם אנו נמצאים הרבה בבית, אפשר להבין עד כמה זה משמעותי להתאים צבעים וטקסטורה, אלמנטים וחפצים ולהניחם במקומות הנכונים. כשהכל מונח ומתוכנן נכון, גם ביום שהבית מבולגן, אפשר להיות רגועים ולוקח דקות ספורות להחזיר הכל למקום”.  

איזה סוגי שירותים ניתן לקבל ממך?

“אני מתאימה כל חבילה בהתאמה אישית. יש פגישת ייעוץ של שעתיים ללא התחייבות, יש ליווי חלקי או מלא לטיפול בחפצים ולעיצוב הפנים, ויש גם אפשרות לשירות אקספרס – מפגש יומי לניהול חפצים ממוקד שבמהלכו אני מעניקה כלים שימושיים לניהול החפצים ולשמירה לאורך זמן על הסדר ועל הארגון בסביבה. במעבר דירה או שיפוץ, יש אפשרות לניפוי החפצים שלא ממשיכים אתכם וצמצום משמעותי של הפריטים להובלה לפני מעבר דירה ולאחר מעבר דירה/שיפוץ – פירוק, סידור וארגון החפצים מתוך מחשבה ותכנון נכון של מיקום ונגישות החפצים ברחבי הבית, וכמובן, בשילוב עיצוב או הום סטילינג”.  

תגובות