עובדי העירייה מיינו 283 ק”ג פסולת ומצאו: ציוד רפואי, בלונים, צעצועים, ציוד חדש ואפילו שאריות חמין מהשבת

עיריית כפר סבא יצאה השבוע במיזם ייחודי וראשוני בארץ: סקר פסולת עירוני עצמאי ומקיף, במסגרתו רוקנו עובדי עירייה משאית אשפה ובדקו את תכולתה במתחם הלוגיסטי העירוני, שהפך המקום למעבדה בה בוצע תהליך מדידה, שקילה ומיון, כל זאת בפיקוח מומחים בתחום

בהתלהבות רבה, ובלבוש ממוגן מפני סכנות בריאותיות שעלולות להיות בפסולת, הסתערו עובדות ועובדי אגף הקיימות והחדשנות, אגף חזות העיר, היחידה האזורית לאיכות הסביבה, החברה הכלכלית ועובדים נוספים, בהם גם סגן ראש העיר עילאי הרסגור-הנדין, על שקיות האשפה, שפכו את תחולתן על עמדות מיון, ומיינו כל דבר שהושלך לאשפה לקטגוריה המתאימה, תוך שימוש בעשרות פחי מיון שונים.

במסגרת סקר הפסולת העירוני, המבוצע כאמור על ידי רשות מקומית לראשונה בישראל, מיינו עובדות ועובדי העירייה 283 ק”ג פסולת ומצאו בין היתר מוצרי פלסטיק שונים, כלים חד פעמיים, פסולת אורגנית, ציוד רפואי, בלונים, צעצועים במצב תקין, ציוד חדש באריזה מקורית, ואפילו את שאריות חמין השבת של משפחות שונות, עכברוש וכדור רובה.
תהליך ביצוע הסקר מלווה על ידי ד”ר אפרת אלימלך, חוקרת יועצת סביבתית, אשר לקחה חלק בסקר הפסולת שערך משרד להגנת הסביבה, כאשר מיון הפסולת שהתבצע השבוע היה השלב הראשון, שיימשך עם מיוני פסולת נוספים מאזורים שונים בעיר. מטרתו היא לתת תמונת מצב עדכנית על הרכב הפסולת והרגלי הפרדת האשפה של תושבי כפר סבא. הדבר יאפשר את התייעלות הטיפול באשפה וקידום מיזם “עיר אפס פסולת”, ומתוך חשיבות הנושא והצורך לגייס את העובדים ואת התושבים למיזם

ראש העיר, רפי סער: “עיריית כפר סבא מעודדת את הפחתת הצריכה והפסולת, כחלק ממדיניות עירונית ופרויקט ‘עיר אפס פסולת’, שכפר סבא הייתה הראשונה בארץ להפעילו. במסגרת זו, הובילה העירייה מהלך של הפסקת השימוש בכלים חד פעמיים בכל מוסדות החינוך והציבור בעיר, מעודדת את התושבים להפרדת פסולת במקור על ידי הצבת פחים בבנייני מגורים לפסולת אורגנית, פסולת יבשה ומוצרי נייר, כמו גם מרכזי מיחזור ברחבי העיר. לאחרונה אף יצאנו במיזם ‘מורידים את הזבל’, כשהמטרה לצמצם את כמויות האשפה, כחלק מהפעילות שלנו לשמירה על הסביבה ועל כדור הארץ, ולמען העתיד של ילדינו”.

סגן ראש העיר ומחזיק תיק הקיימות והחדשנות, עילאי הרסגור-הנדין: “חזון הקיימות שלנו מחייב אותנו להיות המובילים בארץ ופורצי דרך בכל הקשור למדיניות הסביבתית בישראל, ונמשיך להשתמש ביכולותנו על מנת להוביל שינוי בקנה מידה ארצי. הפסולת היא מפגע, ויש לצמצמה ככל הניתן. הפתרון הטוב ביותר לפסולת הוא לא לייצרה כלל: לצמצם ברכישת מוצרים לא חיוניים, להשתמש בכלים רב פעמיים וכדומה, אך גם כשמשליכים פסולת חשוב להבין את המשמעות שיש לכך מבחינת זיהום הקרקע, האוויר והים. הפרדה נכונה של האשפה בבית מסייעת מאוד לשמור על הסביבה וגם מאפשרת להפנות משאבים עירוניים לתחומים שתורמים לרווחת תושבות ותושבי כפר סבא. ברצוני להודות לכל העובדות והעובדים הנהדרים שלוקחים חלק בפרויקט, גם כשמדובר בעבודה לא שגרתית כמו פתיחת שקיות אשפה”.

מתוצאות המיון הראשון שנעשה, עולה כי כ-47 אחוז מהפסולת שהושלכה הייתה פסולת אורגנית וגינון, 12.3 אחוז היו מוצרי קרטון ונייר, 14.35 אחוז היו מוצרי פלסטיק, כ-6.6 אחוז חיתולים, כ-5 אחוז פסולת אלקטרונית ומתכת וקצת למעלה מ-4 אחוזים מוצרי טקסטיל. כבר עכשיו מסקנות הסקר הן שניתן למנוע מ-86 אחוז מהפסולת להגיע להטמנה. זהו נתון דרמטי שמעיד על פוטנציאל רב בתחום. זאת לא רק מבחינה סביבתית צרה: כל צמצום בכמות הפסולת המוטמנת בקרקע מביא לחיסכון כלכלי גדול שיכול להיות מופנה לתחומים אחרים בעירייה, כמו חינוך, תחבורה, טיפוח המרחב הציבורי ועוד.

תגובות