כל מה שכדאי לכם לדעת על קב”א בצבא

כל מה שכדאי לכם לדעת על קב”א בצבא

הקב”א הצה”לית מסקרנת מאוד את בני השש עשרה והשבע עשרה שבעוד שנתיים יתגייסו לצבא. יש המון שיח בנושא והם סקרנים לדעת כמה קיבלו ואיך הם בהשוואה לאחרים. כשבני נוער מדברים על קב”א, לרוב הם ניזונים משמועות על איך היא נקבעת ועל מה היא משפיעה וזה מהווה איזה שהוא מקור ללחץ עבור כל מי שמעוניין לבצע תפקיד משמעותי בצבא. לכן החלטנו לעשות סדר בכל הנושא הזה אחת ולתמיד ולהסביר לכם מהי הקב”א, אילו פרמטרים מחושבים בה ועל מה היא משפיעה.

מהי הקב”א הצה”לית?

ראשי התיבות של קב”א הן קבוצת איכות. זהו מדד שמהווה עבור צה”ל את כלי המיון הראשוני עבור המועמדים להתגייס. לכל תפקיד בצה”ל יש ציון סף ועם ציון קב”א מסוים ניתן לומר האם המועמד יכול להתקבל לתפקיד או לא. הקב”א היא זו שקובעת עבור כל מלש”ב (מועמד לשירות הביטחון) האם הוא נמצא בחתך הסף לתפקיד מסוים. בחצי השנה שנותרה לקראת הגיוס לצה”ל, יקבל המלש”ב מנילה הכוללת את כל התפקידים שצה”ל מציע למועמד על פי ציון הקב”א שקיבל. הציונים שניתן לקבל בקב”א נעים בין 41 ל- 56.

ממה מורכב ציון הקב”א?

ציון הקב”א מורכב משלושה פרמטרים עיקריים. הפרמטר הראשון הוא הצה”ר שראשי התיבות שלו הן ציון השכלה ראשוני. מדובר על ציוני בית הספר שנאספו באותה שנה וציוני הבגרות שכבר נעשו. הפרמטר השני הוא הדפ”ר שראשי התיבות שלו הן דירוג פסיכוטכני ראשוני. מדובר על מבחנים פסיכוטכניים שנעשים בצו הראשון והם מהווים כמחצית הציון של הקב”א. הפרמטר השלישי שמשפיע על ציון הקב”א הוא הצד”כ שראשי התיבות שלו הן ציון דרך. הכוונה כאן לראיון אישי עם המועמד שבו הוא יענה על שאלות סוציאליות, על משפחתו, מקום מגוריו וחייו עד כה. לכל אחד מן הפרמטרים יש השפעה על הציון הקב”א. 

איך מדורגים ציוני הקב”א?

כמו שאמרנו, ציון הקב”א למעשה נע בין הציון הנמוך ביותר- 41 לבין הציון הגבוה ביותר- 56. הדירוג המילולי לציונים שנמצאים בטווח זה מסודרים כך: ציון של 41-43 הוא ציון שלא מאפשר גיוס או שהמועמד יוכל להתגייס באופן מיוחד. ציונים שנמצאים בטווח בין 44-47 יעשו שירות רגיל בתפקידים פשוטים. ציונים בטווח של 48-51 יוכלו לקבל תפקידים פיקודיים וציונים בטווח של 52-56 מותאמים לקצונה ותפקידים מיוחדים כמו טייס וחובלים. 

איך אוכל לקבל ציון קב”א גבוה?

הדרך לנסות ולהשפיע על ציון הקב”א שלכם היא בעזרת המבחנים הפסיכוטכניים בעיקר וציוני בית הספר והבגרויות שכבר עשיתם. אנו ממליצים שתשקיעו היטב בלימודיכם בבית הספר על מנת לשפר את הסיכויים לקב”א גבוהה, וכאשר יהיה לכם צו ראשון, יתייחסו ברצינות רבה למבחנים הפסיכוטכניים שלהם המשקל הגבוה ביותר בקביעת הקב”א שלכם. 

המאמר נכתב באדיבות אתר MyArmy שעוסק בהכנה לצה”ל ולשירות הצבאי.

תגובות