מליאת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בכפר סבא החליטה, במסגרת השגותיה לתכנית המטרו, להציע חלופה להעביר הדפו לאזור מחלף אייל, סמוך לכביש 6

מליאת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה אישרה וקיבלה אתמול, שני 11.01, את ההשגות מטעמה לתוכנית המטרו המקודמת על ידי המדינה, שהוצגו על ידי הצוות המקצועי והיועצים שנשכרו לצורך הכנת ההשגות – הכוללת הצעת חלופה להעברת מיקום הדפו המתוכנן בצפון מערב העיר לאזור מחלף אייל. כמו כן, הסמיכה מליאת הוועדה את הצוות המקצועי להמשיך ולעדכן את נוסח ההשגה  בהתאם לעקרונות שהוצגו – הכוללים נושאים הפחתת מטרדים, קישור תוואי המטרו למסילת הרכבת המזרחית, היבטים תחבורתיים סביבתיים, שמאיים משפטיים ועוד.
המלצות הוועדה, כפי שהתקבלו, יוגשו לוועדה לתשתיות לאומיות, האחראית על אישור התוכנית.

ראש העיר, רפי סער: “אנו מברכים את התוכנית להקמת מטרו בישראל, המקדמת את שיפור מערך התחבורה הציבורית בארץ ותסייע להתחדשותה של העיר, אך לא ניתן יד להקמת הדפו בסמוך לבתי תושבי כפר סבא ונמשיך במאבק אותו אנו מובילים. הצגנו בפני הוועדה לתשתיות לאומיות שתי חלופות להקמת הדפו בסמוך למחלף אייל ובאזור התעשייה בנימין – הנמצאים במרחק רב מבתי תושבי העיר ובסמיכות לצירי תחבורה מרכזיים. אנו מצפים כי התוכנית תקודם תוך הסכמת הרשויות המקומיות – כמי שהדפו צפוי להשפיע על תושביהן ועל השטחים הפתוחים בסביבתן”.
תוכנית הקמת המטרו בישראל היא תוכנית המקודמת כאמור על ידי משרד התחבורה, וכוללת שלושה קווים שאחד מהם – קו 1M מגיע לכפר סבא וכולל כיום 6 תחנות – הראשונה שבהן ברחוב טשרניחובסקי.

כחלק מהתוכנית, מקדמת הוועדה לתשתיות לאומיות הקמת דפו – מחסן תפעול לרכבות המטרו, בסמוך לשכונה הירוקה 80 במערב העיר – תוכנית לה מתנגדת עיריית כפר סבא באופן נחרץ, ואף מובילה מאבק משותף בנושא עם תושבי האזור ותושבי היישובים הסמוכים – גן חיים ושדה ורבורג.
בדיון שהתקיים במליאת הוועדה, הסכימו הצוות המקצועי וחברי המליאה כי תוכנית המטרו תשמש בעתיד כמנוע צמיחה להתפתחות העירונית ולשמירה על איכות חיים גבוהה, וציינו כי זה תקופה ארוכה שהוועדה המקומית פועלת להפחתת כלי הרכב הפרטים בכבישים וליצירת מרחב עירוני מיטבי, המשלב שבילי הליכה, צל עירוני ושבילי אופניים, הנתמכים בתחבורה ציבורית – וזאת כחלק מהתחדשות עירונית כוללת של העיר.

יחד עם זאת, קבעו חברי המליאה בהשגתם שתוגש לות”ל, כי נפלו פגמים קשים בתוכנית המטרו, המחייבים את תיקונה ושינויה מן היסוד, תוך ראיה כוללת מרחבית,  וזאת על מנת לשפרה לא רק בעבור תושבי כפר סבא, אלא עברו התכנון האזורי בכלל.
עוד נטען בהשגות כי התוכנית מטילה מגבלות על ציר התנועה הראשי בעיר – רחוב ויצמן, ובכך מקפיאה את תכנון ופיתוח מרכז העיר, וכי תהליך העבודה כמשתקף ממסמכי התוכנית, איננו מתחשב בצורכי העיר ואינו מתקיים או כולל שיתוף פעולה עם צוותי הניהול העירוני – היום ובעתיד.

עוד דורשת העירייה בהשגות שהוגשו, בנוסף להעברת מיקום הדפו, את תיקון תוואי קו המטרו עד לקישורו למסילת הרכבת המזרחית, הוספת תחנות ביו היתר בסמוך לאזור התעשייה כ”ס 50 ושמירת התחנה בצפון-מערב העיר, שמירה על המסדרון האקולוגי ממערב העיר, צירוף סקר מעודכן של מבנים לשימור לתוכנית, קביעת הנחיות מפורטות לשטחי ההתארגנות במסגרת העבודות הכוללים שמירה על ערכי טבע, מסלולי הליכה, אופניים ומציאת פתרון לחניות. זאת בנוסף לשמירה על גן הזיכרון הנמצא בתוואי העבודות והסרתו מתחום התוכנית, בשל חשיבותו ההיסטורית והקהילתית לכפר סבא ותושביה.

רצ”ב: מפת תחנות המטרו מתוך האתר ההנדסי העירוני, הפגנה משותפת של כפר סבא והיישובים הסמוכים נגד מיקום הדפו הנוכחי. צילום: עיריית כפר סבא

תגובות