משטחי אזהרה לעיוורים – פתרונות נגישות לנכים

משטחי אזהרה לעיוורים – פתרונות נגישות לנכים

גם בלי לשים לב, בכל מקום כמעט, אנו נתקלים בפתרונות נגישות לנכים. בין אם זה במקום העבודה שלנו, במרכז הקניות ליד הבית, בסופר, במשרדים ממשלתיים ואפילו בבניין המגורים שלנו. לא כולם יודעים שהשימוש בכל פתרונות הנגישות הללו, הם חלק מעמידה בתקני חוק הנגישות, והימצאות שלהם במרחב הציבורי הוא מוגדר כחובה! במאמר הזה אנחנו נעשה לכם קצת סדר מבחינת כמה אביזרי נגישות שקיימים בשוק והם פסים מובילים, משטחי אזהרה לעיוורים ומסמרות נגישות

ארבל שטראוס בעמ

מהם משטחי אזהרה לעיוורים?

משטחי אזהרה לעיוורים, בדומה מאוד לפסים מובילים, הינו משטח שעליו קיימות גבשושיות קטנות ובולטות אשר מסמנות להולך הרגל בעל לקות הראייה, כי הגיע למקום שעלול להוות סכנה בשבילו, ולכן עליו לנקוט במשנה זהירות. את אותן גבשושיות, כמו הפסים הבולטים, הולך הרגל יוכל להרגיש בעזרת מישוש של כף רגלו או של מקל הנחייה שלו. המקומות שלרוב נראה את משטחי האזהרה הם לפני גרם מדרגות או מדרגות נעות, לפני מעבר חציה, בכניסה לבניין מגורים או משרדים ועוד. כדאי לדעת, שבמקרים רבים, משטח האזהרה יותקן בסיום מסלול של פס מוביל.

מה זה פס מוביל?

פס מוביל, כשמו כן הוא, נועד “להוביל” הולך רגל בעל לקות ראייה במסלול בטוח ללא מכשולים מנקודה א’ לנקודה ב’. פס מוביל הוא בעצם משטח ארוך שעליו קיימים פסים אשר בולטים מעל לפני השטח. ישנם דגמים של פס מוביל שהם בעצם רק הפסים ללא המשטח. את אותם פסים בולטים מעל לפני השטח, הולך הרגל בעל לקות הראייה יוכל לחוש בעזרת כף הרגל שלו או אפילו בעזרת מקל הנחייה שלו, ובכך הוא יוכל ללכת בבטחה באותו מסלול שהפס מוביל אותו. את הפס המוביל ניתן להתקין לדוגמא בכניסה לבניין וליצור מסלול עד לאזור המעליות או המדרגות, או אפילו עד לדלפק הקבלה של הבניין במידה וקיים. מקומות נוספים הם על שפת המדרכה, או בקניון בצמוד לחנויות עד לתאי השירותים, ועוד. הפסים המובילים יכולים להיות עשויים גומי, בטון, נירוסטה ועוד.

מה הן מסמרות נגישות?

מסמרות נגישות הן אביזר נגישות שבמהותו מאוד דומה למשטחי אזהרה. ההבדל העיקרי הוא בחומר ממנו המסמרות עשויות, בהתקנה שלהם ובנראותן. מסמרות נגישות מתפקדות כמו הגבשושיות שעל פני משטח האזהרה. מסמרות נגישות לרוב יהיו עשויות מנירוסטה בניגוד למשטח אזהרה אשר עשוי גומי פלסטיק או בטון. את המסמרות הנגישות אנו נתקין אחת אחת וניצור משטח, ניתן להתקין אותן בהדבקה או בקידוח ונעיצה בקרקע.

לסיכום

חשוב לזכור כי בכל מקום ציבורי חייבים להיות פתרונות נגישות כאלו ואחרים אשר עומדים בתקנים. אנחנו סיפרנו לכם כעת רק על שלוש פתרונות אך יש עוד מגוון רחב שכדאי שתכירו. 

תגובות