המתה בקלות דעת

המתה בקלות דעת

המתה בקלות דעת הינה עבירה פלילית חדשה באופן יחסי, שכן היא נכנסה לספר החוקים של מדינת ישראל בשנת 2019 וזאת כחלק מהרפורמה בעבירות ההמתה. העבירה הינה רלוונטית, ברוב המקרים, כאשר מדובר בתאונות דרכים, משחק בנשק או במקרים אחרים בהם הנאשם נוטל סיכונים לא סבירים וגורם למותו של אדם. 

העונש על עבירה של המתה בקלות דעת יכול להגיע עד ל-12 שנות מאסר. ההגדרה והמונח של המתה בקלות דעת נכנסו לתוקף במטרה לאפשר לרשות השופטת להעניש ביד קשה גם כאשר אין אפשרות להוכיח הריגה בכוונה תחילה. המטרה של המחוקק היא להזהיר, להתריע ולהרתיע מפני התנהגות בלתי סבירה והתנהלות לא אחראית דוגמת נהיגה חסרת אחריות ומשחק אסור בנשק. 

 

המהות והמשמעות של עבירת המתה בקלות דעת

עבירה של המתה בקלות דעת מתייחסת למקרים בהם נאשם נוהג בחוסר אחריות ולוקח על עצמו סיכונים לא סבירים שהתממשו והביאו למוות של אדם אחר. במקרה שכזה, מובן וברור כי הנאשם לא ציפה או קיווה כי הסיכון יתממש, אך מדובר בהתנהגות המהווה קלות דעת וחוסר זהירות ועל כן על רשויות החוק לנקוט ביד קשה, להגיש כתב אישום נגד הנאשם ולהעניש בחומרה. 

הרפורמה בכל הנוגע לעבירות של הריגה, רצח והמתה נועדה לספק לשופטים מרחב תמרון גדול ואפשרות להטיל על נאשמים עונשים התואמים לחומרת העבירה בהתאם לנסיבות של כל מקרה. התיקון בחוק כולל חלוקה לארבע קטגוריות: רצח בנסיבות מחמירות, רצח, המתה באחריות מופחתת והמתה בקלות דעת. ההוספה של קטגוריית המתה בקלות דעת יוצרת מדרג המאפשר להתאים עונש מידתי למי שנאשם בגרימת מוות ללא כוונה תחילה. 

ההגדרה של המתה בקלות דעת מייצרת הלימה מדויקת בין חומרת המעשה של הנאשם לבין העונש והתיוג. על מנת להרשיע בעבירה של המתה בקלות דעת, יש להוכיח שהנאשם נטל סיכונים לא סבירים באופן מודע וזאת תוך שקיווה כי התוצאה הקטלנית לא תתממש.

 

הרפורמה בחוק והחשיבות בקבלת ייעוץ וליווי משפטי מקצועי

עם החלת הרפורמה, התבקשו עורכי דין פליליים ללמוד מחדש את הנושא והמדרג של עבירות שהובילו למותו של אדם וזאת במטרה לספק ללקוחותיהם ייצוג משפטי מקצועי ואיכותי בעת שהוגש כנגדם כתב אישום באשמה של המתה בקלות דעת. התמודדות עם חקירה משטרתית בחשד לביצוע עבירות המתה הינה מורכבת ומחייבת קבלת ליווי וייעוץ משפטי איכותי מידי עורך דין פלילי מנוסה ומומחה. 

בכל מקרה, לאחר אירוע שהוביל למותו של אדם, הרי שכצעד ראשון חשוב לפנות, עוד בטרם החלה החקירה, לקבלת ייעוץ משפטי וזאת במטרה:

  • לא למסור גרסה או מידע בחקירה בטרם אתם מקבלים ייעוץ מעורך דינכם.
  • להימנע מהפללה עצמית.
  • לשמור על זכות השתיקה עד להגעה של עורך דין לתחנה.
  • לממש את זכותכם לקיים שימוע טרם הגשת כתב אישום וזאת לאחר שהתיק הועבר לפרקליטות.

 

כתב אישום בעבירות המתה בתל אביב

עבירות ההמתה הן מהחמורות ביותר בספר החוקים הישראלי. נאשם שלקח חיים של קורבן צפוי לרצות עונש מאסר ממושך. מחוז תל אביב נחשב לאחד המחוזות המחמירים ביותר בישראל ולכן אם הוגש נגדכם כתב אישום לבית משפט השלום או המחוזי בת”א מומלץ לפנות לעורך דין פלילי בתל אביב.

לסיכום, בתיקון ועדכון לחוק המתייחס לעבירות שהובילו למותו של אדם הוכנסה קטגוריה נוספת של המתה בקלות דעת. מטרת השינוי הינה לאפשר לרשויות החוק להעניש בחומרה נאשמים שגרמו למוות של אדם, שלא בכוונה תחילה, אך כתוצאה מהתנהגות פזיזה ולא אחראית ותוך לקיחת סיכונים מיותרים ובלתי סבירים. על מנת להתמודד בצורה מיטבית עם חשדות לביצוע עבירה של המתה בקלות דעת, הרי שחשוב לפנות לקבלת ייעוץ, ליווי וייצוג משפטי מקצועי ממשרד עורכי דין המתמחה בתחום. הסיוע המשפטי יבטיח כי החקירה וההליך הפלילי יתנהלו בצורה נכונה ובהתאם לחוק וכי הזכויות והאינטרסים שלכם ישמרו עד להגעה לתוצאה המשפטית הטובה ביותר מבחינתכם.

תגובות