אביה ממון –  אמנית כפר סבאית רבת פעלים

אביה ממון –  אמנית כפר סבאית רבת פעלים | מאת: ישראל הרצל

 

 את אביה ממון האמנית והאוצרת הכפר סבאית אני מכיר תקופה ארוכה. יום אחד היא שולחת לי מייל עם קישור לתערוכות וירטואליות שהיא הקימה עבור אמנים מכ”ס, נכנסתי להסתכל, התפעלתי ואז גיליתי שהיא ממש רבת פעלים (מה שאני קורא בהתפעלות “תמנונה”).

תחומי עיסוקה כוללים היום – אוצרת, מפיקת תערוכות, יועצת ומקדמת אמנים, אמנית רב תחומית, משתתפת עד השנה בוועדות עירוניות בתחום האמנות, ואוצרת ומקימת תערוכות וירטואליות.

בעבר עסקה בפעילויות נוספות – ציירת, קרמיקאית, מעצבת תכשיטים, מפעילת חוגי פיסול עירוניים ופרטיים לילדים

 אביה הינה ילידת כפר סבא,  מבוגרת ממני אך נראית צעירה בהרבה מגילה, אם לא הייתה מספרת לי – לעולם לא הייתי מנחש. אביה נשואה לשלמה ואמא לניר, ענת ומיכל.

כדי להתעסק בכל כך הרבה פעילויות צריך רקע אמנותי רחב, ואמנם אביה למדה לימודי אוצרות, ולימודי אמנות במשך 4 שנים במכון לאמנות פלסטית  בבת-ים, וממשיכה בהשתלמויות שונות, כולל לימודי השלמה במכללה לאמנות בית ברל.

 

קריירה כאוצרת

מאז שנת 2000 אוצרת אביה תערוכות, בגלריות ומוזיאונים.

בין התערוכות הרבות שאצרה – 

  • “צל”, “תלוי”, “זיכרון סלקטיבי-ליל הבדולח”, “ארץ מובטחת”, “זיכרון סלקטיבי – סמלים וכוחם”, “בין שמיים וארץ”, “ירוק” ותערוכות יחיד לאמנים תמר דוברובסקי, כרמית וייצמן, עמנואל פיפרנו ועוד רבים … 

בעשור האחרון אצרה תערוכות בעיקר בכפר סבא עיר מגוריה: בהיכל התרבות, בית ספיר ובבית האמנים – לאמנים כמו יהודית בריקמן, אורי בית אור, צבי רייכוורגר, אדית כהן ג’וור ועוד רבים….

בגלריה “ארטמבט” שנסגרה השנה, הייתה אוצרת הבית במשך כ 10 שנים, אצרה כ 60 תערוכות.  היא הפיקה עם קבוצת האמנים “נקודת מבט” במשך 7 שנים את פרויקט הדגל שלהם: “לוחות שנה”. 

אביה משמשת כאוצרת חיצונית קבועה של “קבוצת קשת אמני כ”ס”.

 

קריירה כמקימת ואוצרת תערוכות וירטואליות

לאחרונה ומאז נכנס הנגיףcovid 19  לחיינו, נסגרו מוזיאונים וגלריות, וכמעט לא הוצגו תערוכות. התפנה לה זמן רב שהקדישה ללימוד והתמחות בהפקת תערוכות וירטואליות. אביה הגיעה למסקנה שאם לא ניתן לצאת למוזיאון ולראות אמנות, נכון להביא לקהל שוחרי האמנות את התערוכות הביתה. היופי בתערוכות שהתמחתה ביצירתן – הוא שניתן לעצב גלריה וירטואלית בכל גודל וצבע שרוצים ולהציג בה מבחר עבודות שכמעט אינו מוגבל. 

אביה הפיקה תערוכות כאלו למספר אמנים, ביניהם יוניס פיגרדו, בלהה לוי, קו גייפמן, לי עצמי – ישראל הרצל, גינת לירן ותערוכות לעצמה. 

אביה בחרה להקים את הגלריות היא בונה באתר “ארטסטפס “–  שהינו כלי דיגיטלי המאפשר ליצור תערוכה וירטואלית אשר מורכבת מתמונות, מידע וסרטונים – את כולם ניתן לדלות מהרשת או להעלות מהמחשב.

את התמונות ניתן למקם על פני “קירות” או להציג על שולחנות וסוגי פלטפורמות אחרים, במספר “חדרים” בהתאם לנושאים. ניתן לקבוע את החלוקה הפנימית של החדרים באמצעות תבניות מוכנות. התבניות המוכנות מרשימות ומדמות מבנה מחולק לחדרים, כאשר המבקר יכול להלך מחוץ לחדרים ולצפות במוצגים המוצבים בהם ואז להיכנס פנימה כדי לצפות בתערוכות הפנימיות. במהלך הסיור, יכול המבקר לבחור להתקרב למיצג ואף לגעת בו כדי לקבל מידע נוסף.

אביה מוצאת שתהליך הפקת תערוכה רגילה או וירטואלית הינו יצירה בפני עצמה, האוצרות באה למעשה ליצור בחלל מיצב מיצירות האמנים. הדבר מאתגר ומרתק אותה כאוצרת.

 

גלריה וירטואלית שהקימה אביה ממון, הגלריה מעוצבת בארט-סטפס

 

קריירה כאמנית רב תחומית

אחרי שעסקה תקופה ארוכה באוצרות בלבד, חסר היה לה מאד אקט היצירה ובשנים האחרונות חזרה במרץ ליצור. אביה פגשה בשנות עבודתה כאוצרת אמנים רבים ומרתקים בזכותם עברה תהליך של לימוד והפנמה, הם פתחו את עיניה לסוגי יצירה שונים, העשירו את דמיונה וחידדו את החשיבה היצירתית.

אביה אוהבת לשנות ולהתנסות בחומרים שונים ולגוון תחומי עשייה בתחומי אמנות שונים: 

ציור – את תערוכת היחיד שלה – בשם “מגירות זיכרון” הציגה בגלריה “ארטמבט”.

חמר ותכשיטי כסף  – לפני שנים רבות יצרה בחמר, פיסלה ועיצבה תכשיטי כסף. 

צילום, פיסול  ומצבים – היום אביה הינה אמנית רב תחומית ונהנית מעשיית עבודות אמנות בתחומים שונים ומגוונים כצילום, פיסול  ומיצבים גדולי מימדים תוך ערבוב תחומי העשייה האמנותית. 

תערוכות קבוצתיות  – אביה השתתפה במספר תערוכות קבוצתיות בבית האמנים כחברה בקבוצת האמנים “מחוץ למסגרת” (בהנהלת ניצה לאופר). 

אביה השתתפה בתערוכות הקבוצתיות: “סינדרלה”, “שיער”, “דיפטיך”, “זמן הווה”  ו”סוד”. 

תגובות