מהו שיקום? על כל סוגי השיקום השונים

מהו שיקום? על כל סוגי השיקום השונים


החיים בלתי צפויים ויתכנו תאונות, פציעות, מחלות קשות אשר יצריכו תהליך שיקומי. תפקידו של תהליך זה הוא לסייע למטופל להתאושש תוך העלאת התפקוד, תמיכה בבריאות ושיפור איכות החיים.
תוכנית השיקום נקבעת על ידי מומחים ומשלבת צוות רפואי וסיעודי ומשתנה מאדם לאדם בהתאם לצרכים הייחודיים של כל מטופל. רוב התוכנית תתייחס לטיפול במחלה ומניעת סיבוכים, טיפול במוגבלות ושיפור התפקוד בהתאם לאופי וחומרת הבעיה.
השיקום יכול לכלול עזרה בתפקוד היומיומי, טיפול כגון רחצה, האכלה והלבשה, ייעוץ פסיכולוגי, ניהול כאב, פיזיותרפיה, קלינאי תקשורת, עזרה בשיפור המיומנויות הקוגניטיביות, טיפול נשימתי, עזרה וטיפול לצורך שיפור הניידות ועוד. 


משך ואופי התהליך משתנים ותלויים בגורמים רבים: סוג השיקום, התקדמות המטופל, מומחיות ומסירות הצוות, תמיכה מצד הסביבה של המשתקם ועוד.
שיקום טוב יכול לעשות הבדל גדול בשיפור התפקוד ואיכות חייו של המטופל ולכן, חשוב לפנות לגורמים המקצועיים בתחום על מנת שיוכלו לנהל וללוות את התהליך ולאפשר תנאים אופטימליים להצלחת השיקום. 

מה בין שיקום נירולוגי לשיקום אורתופדי?

קיימים סוגים שונים של שיקום כגון שיקום נירולוגי הנדרש במצבים של פגיעה נירולוגית או מצבים נירולוגיים ארוכי טווח. למשל, לאחר אירוע מוחי. תהליך זה נועד לסייע בהתמודדות עם פגיעה קוגניטיבית, שפתית, התנהגותית וכדומה ולשפר את התפקוד.
שיקום אורתופדי הוא תהליך שנועד לשפר את התפקוד בעקבות פגיעה פיזית למשל, לאחר ניתוח החלפת מפרק, קטיעת איבר, פגיעה בחוט השדרה. ישנו שיקום קצר וישנו שיקום ארוך יותר או לדוגמא, שיקום קימום המתאים לאנשים שחוו ירידה בתפקוד לאחר אשפוז ממושך או מחלה מורכבת לצורך שיפור העצמאות ועזרה בתפקודים בסיסיים. 


לרוב תהליך השיקום יכלול טיפולי פיזיותרפיה על מנת לסייע למשתקם להתגבר על חולשות פיזיות בעקבות ניתוח או פציעה, הגדלת טווח התנועה, שיווי המשקל והאיזון, שיפור תנועה המפרקים, שימוש במידת הצורך בעזרים כמו כיסא גלגלים או הליכון. כמו כן, השיקום יכלול לכלול טיפול מסוג ריפוי בעיסוק לשיפור מיומנויות שונות וביצוע משימות יומיומיות וכישורים מוטוריים וטיפול בדיבור לשיפור כישורי התקשורת וטיפול שמשפיע גם על הדיבור, הבליעה. כמו כן, טיפולים פסיכולוגיים ופסיכיאטריים במיוחד כשהשינוי משמעותי ומשפיע במישור הנפשי וכן שינויים תזונתיים לאורח חיים המתאים למשתקם. ההליך הוא במקרים רבים הוליסטי ושיתוף הפעולה בין הגורמים המעורבים חשוב מאוד להשגת המטרות והיעדים של התוכנית.  

שיקום ביתי – האלטרנטיבה הנוחה

יש לקחת בחשבון ששיקום הוא הליך אינטנסיבי מאוד וכדאי לפנות לאנשי מקצוע בתכנון השיקום הפרטני לפי הצרכים. השיקום יכול להתבצע במסגרות שונות: למשל, במוסדות שיקום או במחלקות שיקום במרכזים רפואיים, כשבשנים האחרונות יותר ויותר אנשים בוחרים לבצע שיקום ביתי.
שיקום בסביבת המגורים מציע יתרונות רבים למשתקם ולבני משפחתו: שמירה על שגרת בני הבית, שיקום בסביבה הטבעית, הבטוחה והמוכרת למטופל, הפחתת הסיכוי לזיהומים וחיסכון באנרגיות וזמן כשהצוות המטפל מגיע ישירות לבית המטופל ואין צורך לנסוע, לעמוד בתורים ולהיגרר ממקום למקום. בתקופת הקורונה במיוחד עלתה המודעות לשיקום זה בצמצום מגע ומניעת הידבקות ועלייה בתחלואה. במקרים רבים ניתן להתאים את הבית לקראת השיקום.


חברת שירותי רפואה פרטית המתמחה בתחום תוכל להציע תוכנית שיקום המנוהלת על ידי רופא מומחה שיקום ומערבת צוות מטפל רב מקצועי דוגמת פיזיותרפיסטים, קלינאי תקשורת, מרפאים בעיסוק, רופאים ואחיות על פי הצורך כמו גם ליווי וזמינות טלפונית מסביב לשעון מדי יום ומענה בכל הנוגע לבעיות רפואיות נלוות בין אם מחלות חום או טיפול בפצע ניתוחי וכן ייעוץ להתאמת הסביבה הביתית לצורך תהליך השיקום בין אם מתחילים את השיקום כבר בבית או עוברים ממוסד שיקומי לשיקום ביתי. 

תגובות