דוד בן-אשר בחמשירים | מאת: ישראל הרצל  

את דוד בן-אשר הכרתי בחוג היוצרים בכ”ס כעיתונאי, כסופר וככותב שירים וחמשירים. הייתי קורא בסקרנות את כתבותיו על משוררים וסופרים עבריים (חיים גורי, עמוס עוז, מיכל סנונית, יוכי ברנדס,  א.ב. יהושע, מאיר ויזלטיר, שרה אהרוני ועוד כמה מאות),  ועל פגישות חוג היוצרים. היה מעניין איך הוא רואה את העשייה התרבותית בכ”ס מזווית ראייתו. היכרותנו התהדקה כאשר כתב עלי ועל השירים שכתבתי בעתות משבר, לפינתו  בעיתון. נהיינו חברים לאחר שהזמנתי אותו לפגישה של הקבוצה שיסדתי וניהלתי “קשת אמני כפר סבא”. הוא כתב ברגישות רבה ב”ירוק” על אי קבלת הקבוצה למסגרת של בית האמנים בכ”ס, המשיך לעקוב, וסייע לנו רבות בהליך הקבלה.                                   בשיחתנו האחרונה סיפר לי על “ישראל בחמשירים” –  ספרו החדש, הכולל 190 חמשירים על הוויית ארץ ישראל. את החמשירים מלווים איורים פרי מכחולו של המאייר דני קרמן.                 

 קשה להגדיר בפשטות מהו חמשיר. מסביר בן אשר: “חמשיר זה סוגה פיוטית מאד מוגדרת. החמשיר בן 5 שורות כאשר השורות א’, ב’, ה’ תואמות משקל וחרוז, ושורות ג’, ד’ קצרות יותר תואמות משקל וחרוז ביניהן. המבנה מחייב ואין בלתו. החמשיר הנו סיפור שלם עם פתיחה, אמצע וסוף, כאשר השורה האחרונה היא הפאנץ’ ליין, הפואנטה, בד”כ עוקצנית, מפתיעה, סרקסטית, משעשעת. ככלל חמשיר רווי הומור, ויש גם חריגים. רוב החמשירים שלי ביקורתיים ברוח השעשוע”. כשתקראו את החמשירים תבינו יותר.

לדוגמה חמשיר על המגפה הנוכחית –

קורונה 

לך, קורונה, נגיפונת, התודה והברכה,

כמו פיה טובה יודעת ללכד ת’משפחה,

אמא, אבא, בן ובת

חודש יחד כמו שבת,

זה נחמד, אבל דחילק, תני עכשיו קצת מנוחה!

בן-אשר הוא תושב הוד-השרון מ-1970, הוא בזוגיות עם נירה, אבא לשלושה ילדים: רויטל, אמנית ופעילת ציבור, יועצת ראש העיר ת”א לאמנות; אורי, עו”ד; הגר –  במאית תסריטאית ושחקנית. סרטים שלה הוקרנו בפסטיבלים יוקרתיים ביניהם פסטיבל קאן, טרייבקה, ונציה, ירושלים וחיפה. ביימה בהוליווד וניו יורק וזכתה בפרסים רבים. (הופיעה בהרצאה מאלפת במסגרת חוג היוצרים כפ”ס).                                         

לבן אשר הייתה בעבר קריירת ספורט עשירה כשחקן כדורעף בהפועל עין שמר וכמאמן  לאומי. שיחק גם בהפועל כפ”ס. הוא חבר בחוג היוצרים וחוג זמר בכ”ס ורוקד ריקודי עם בארבעה חוגים שונים.

בן אשר כיום הוא עיתונאי וכותב חמשירים.  כותב במוסף מעריב של יום ששי “זמן צפון שרון”, כותב במגזינים “צוות שלנו” ו”רוקדים”.  משנת 2006 כותב ב”ירוק” – רשת מקומונים בשרון.     כותב חמשירים כבר 50 שנה עוד משנות ה 70 בכתבי עת שונים בארץ ובארה”ב. חמשיר השבוע שלו מתפרסם ברשת ב’ בתוכנית של מושיק טימור בליל ששי וכן בעיתון מעריב.  כתב כ – 800 חמשירים ומתוכם בחר 190 לספרו החדש. החמשירים עוסקים במגוון נושאים: אנשים, כנסת, ממשלה, חרדים, דת ואמונה, חגים, ספורט ותרבות, פלסטינים, גברים/נשים, תובנות חיים, קורונה, נשיא, כולם מספרים על חיי היום יום ואירועים בישראל.       

כמשורר, בן אשר כתב מאות שירים והוציא חמישה ספרי שירה.  השירים הם על  נושאים שונים כמו על אהבה, ספורט, ריקוד, מלחמות, הווי חיים, תחושות ואירועים אישיים, מקומות, עונות השנה, נופים וטבע.                                                                          

ספרי השירה שהוציא: “וחוה נתנה לאדם”, “זרמים”, “אין חדש תחת השמש”, “ספורט בצד – שירי ספורט (אסופת שירי ספורט שהופיעו מדי שבוע במעריב)”, “שירים ליעל שירים לדוד”.                                                                              שירו “שלושת הגשרים”, מספר על צליחתה של תעלת סואץ על ידי אוגדת שרון במלחמת יום הכיפורים ועל שלושה מפקדים שנפלו במהלך הקרבות ועל שמם נקראו הגשרים. השיר בוצע בידי צוות הווי הנדסה קרבית עם יהודית רביץ וקורין אלאל, ומושמע ברדיו בטקסים צבאיים ובימי זיכרון. סרט הופק על שיר זה ע”י הטלוויזיה הקהילתי כפ”ס. הוציא ספר בארה”ב FIGHTING FIT על אימון גופני צבאי לפי דוקטרינת צה”ל לכושר קרבי.                                                                                               בן אשר הוציא שלושה תקליטורים עם שירים מולחנים ומוקראים שלו: “קול המילים”, “מה יגידו” ו”השירים שלנו”.                                                                                                    

והנה חמשיר משעשע הרומז לגילו הלא צעיר –

הזיכרון

זיכרון בגילנו בוגדן ונבזה,

אז רושמים כל דבר על מין פתק כזה,

שיזכיר לנו כך

כל דבר שנשכח –

אבל אוף, איפה שמתי ת’פתק הזה?!

 

לפני סיום אתן לכם שתי עצות:   את עצתו של בן אשר –  כיצד לקרוא את ספרו “ישראל בחמשירים” –    “בספר יש 190 סיפורים שלמים. אתה הקורא לא צריך לקרוא ברצף, זה לא רומן. קרא כמה חמשירים תהנה מהאיורים של קרמן, מחר תקרא עוד כמה”. 

ואת עצתי –  לקרוא את ספרו “ישראל בחמשירים” ולהנות  מהספר כמוני.

“לכתוב חמשיר בשביל בן אשר זו הנאה צרופה” אומר בן אשר, “בחירת הרעיון, החריזה המוקפדת, המשקל הנכון, ההפתעה, הפואנטה הסופית. חמשיר טוב לוקח לכתוב לפעמים 5 דקות ולפעמים 5 שעות. וכאן בספר, אין תחום בישראל שלא זכה לטיפול עוקצני של חמשירי. 50 שנה ב 5 שורות. ויש בספר השילוב ההומוריסטי האולטימטיבי של חמשיר-איור”.

ואסיים בחמשיר אקטואלי לזמן זה – ממשלת גנצניהו מובילה לבחירות בפעם הרביעית:

הצדיקים

בממשלת גנצניהו ערימות תיקי תיקים,

ח”כ בח”כ נדח”כ בלהט, נשלפים המרפקים

אל ממשלת אין-בושה

בה שלושים ועוד שישה

לתפארת מנהיגינו – ל”ו הצדיקים.

תגובות