פרשת השבוע פרשת כי תשא | מאת : חזי ברזני

השבת הקרובה הינה מיוחדת בה נוציא בנוסף עוד ספר תורה ונקרא גם את פרשת פרה המתארת את היכולת שלנו להיטהר מעפר הפרה. (פרה אדומה בלבד)
על מנת להזכיר לנו להתחיל להיטהר לפני פסח, לשם הקרבת קורבן הפסח.

אבל בנוסף על אותה פרשת כי תשא המדברת על חטא העגל, באותה נשימה נקרא גם את פרשת הפרה, ונשאלת השאלה מדוע פרה אדומה צריכה לטהר אותנו?
התשובה בגוף השאלה…העגל הוא יוצא חלציה של הפרה.

הפרשה פותחת במצוות ספירת אוכלוסין, ואיך היא נעשית שכל אחד מבני ישראל יביא איתו תרומה של ‘מחצית השקל’ לטובת עבודת המשכן.
ומוסיף הקב”ה להדגיש ” ֶעָשִׁיר לֹא־יַרְבֶּה וְהַדַּל לֹא יַמְעִיט…” נשאל למה רק מחצית השקל? אחת הפרשנויות הינה, שאנו כיחיד לא מושלמים, תמיד צריך להוסיף עוד חצי, שכן ככה נהיה אחד. ובנוסף, מסביר לנו רבי אלימלך מליז’נסק “המילה ונתנו נקראת מימין לשמאל ומשמאל לימין שעל ידי הצדקה באה צדקה לעולם. שהנותן צדקה מחזירים לו מהשמיים, הלוך וחזור”

ועכשיו לחטא העגל:

ע”פ החסידות, עם בואה של הגאולה יתוקן אחד העוונות החמורים ביותר בתולדות ישראל והוא חטא העגל. זה חטא חמור כל-כך, עד שהקב”ה הודיע כי בכל עת שיעניש את עם ישראל על חטאיו, יישא העם בתוספת את עונשו גם על חטא זה שנאמר: “וביום פקדי, ופקדתי עליהם חטאתם”.
נשאלת השאלה איך לאחר כל הניסים שעם ישראל ראו ביציאת מצרים עשו עוון חמור זה, האם הם באמת חשבו לעבוד עבודה זרה?
הרי בפרשה הקודמת מצווה השם לעשות שני כרובים (שדי דומים לתינוקות) ולהעמידם על ארון בקודש הקודשים! הרי זה נראה כמו פסל!?
ההסבר, שכוונתם המקורית של בני ישראל הייתה ליצור אמצעי שיסייע להם בעבודת ה’. בני ישראל לא ביקשו חלילה תחליף להשם, הם חיפשו תחליף למשה רבנו, והם מסבירים בפירוש: “כי זה משה האיש אשר העלנו מארץ מצרים, לא ידענו מה היה לו”. הם ביקשו גורם מקשר בינם לבין ה’, כפי שהיה משה רבנו.
טעותם הגדולה הייתה המחשבה כי ביכולתם ליצור בעצמם את הדבר שיקשר בינם לבין ה’. כשהקב”ה מצווה לעשות שני כרובים של זהב ולהעמידם על ארון העדות בקודש הקודשים – זה שיא הקדושה; ומבין הכרובים אכן נשמע ונתגלה דבר ה’ – “ודיברתי איתך מעל הכפורת מבין שני הכרובים”. אך כאשר אדם מחליט על דעת עצמו לעשות דברים שבהם תדור הקדושה – מזה עלולה להיווצר עבודה זרה בכל חומרתה. כשאדם מבקש ליצור ‘מקַשרים’ בינו ובין הקב”ה, עלול להיווצר מצב של ‘כפל רשויות’ וזאת עבודה זרה לשמה.

יהי רצון שנזכה לגאולה, על-ידי תשובה שלמה על חטא העגל .

שבת שלום ומבורך

חזי ברזני

תגובות