לאה נדלר – אמנית יוצאת דופן מכפר סבא סקרנית, המסוגלת לשנות סגנונות יצירתה  כזיקית

לאה נדלר – פגשתי באמנית יוצאת דופן מכפר סבא סקרנית, המסוגלת לשנות את סגנונות יצירתה  כזיקית. | מאת ישראל הרצל

את האמנית הכפר סבאית לאה נדלר אני מכיר שנים רבות. כשהייתי מהנדס צעיר עבדנו אני ובעלה צבי שנים רבות בפרויקט גדול  כשהלקוח היה צה”ל.

מהר מאד הכרתי גם את לאה זוגתו, והפכנו לחברים במשך השנים. 

לאה עוסקת בציור מזה למעלה מ 40 שנה.

לאה חברה באיגוד הציירים והפסלים, באיגוד המיניאטורות וקבוצת “קשת אמני כ”ס”

לאה למדה ציור במקומות רבים: מכון לאמנות בבת ים, ב “סטודיו” ברעננה, ציור סיני בסינגפור במסגרת שהות של שנה במדינה, אמנות מודרנית במוזיאון תל אביב  וצילום במדרשת בית ברל.                                                                                                                                                                                                                                                              

במכון לאמנות בבת ים למדה אצל המורים אליהו גת, אהרון אלקלעי ואחרים

לאה נדלר

בסינגפור הכירה לעומק את אמנות המזרח הרחוק ולמדה ציור סיני.  

לאחר שעברה לאזור השרון ציירה ב”סטודיו” ברעננה אצל הציירים גבי וחניתה בן ז’נו ופרופסור ג’ון בייל.  היא ציירה בעיקר נופים בטכניקות שונות של צבע ורישום: עפרונות, דיו, פחם, אקריליק, אקוורל, קולאז’ ועוד. מראליזם ועד מופשט.

 

לאה הציגה את עבודותיה בתערוכות יחיד וקבוצתיות רבות:

1982 – ראשון לציון, בית התרבות 2005 – מיניאטורות, בית האמנים ת”א
1988 – כוכב יאיר, תערוכת אמני היישוב 2007 – מיניאטורות, הולנד
1994 – רעננה, יד לבנים 2007 – מיניאטורות, גלריה עירונית ירושלים
1998 – רעננה, גלריית “סטודיו”  2008 – חיפה, קסטרא
1998 – תל אביב, בית האמנים 2008 – תל אביב, בית אסיה
2003 – בית פיס אשכול כפר סבא 2015 – רעננה, גלריית האגם

 

אני מתפעל ממגוון הנושאים והטכניקות שבעבודותיה, ומיכולתה כמו זיקית לשנות את סגנון עבודתה. הדבר ברור מיד לכל אמן שנכנס לאתר שעשה עבורה בעלה צבי.

ציורי נוף – הנוף תמיד מהווה עבור לאה גורם השראה. בטיוליה בארץ ובחו”ל  כשהיא פוגשת נוף שמרגש אותה היא חווה רגע של קסם. 

תהליך העבודה מתחיל בשמירת הנוף באמצעות מצלמה, ממשיך בציור בו היא מביאה לידי ביטוי את ההתרגשות שחוותה

בתוך הנוף לאה מוצאת קוים וכתמים שאותם היא מחברת מחדש ומנסה ליצור שלמות אסתטית. בציורי  הנוף שלה לאה מבדילה בין ציורי נוף מופשט, נוף תעשייתי, נופי ארץ ישראל ונופי שדות הצבע. 

בשלב מסוים בתהליך העבודה יצרה סידרת קולג’ים המורכבים מעיבוד ושיחזור רישומי נוף, הגדלות והקטנות במכונת שיכפול והשלמה חוזרת ברישום ואקריליק. עבודות גדולות על ניר בגודל ~ 1.5X2 מטר.

בהמשך התהליך, תוך שימוש ברישומים מתוך מחשב, הפכו הציורים לנופים טכנולוגיים כמו הנוף המשתנה סביבה. בעבודות אלו העסיקו אותה נושאים של טבע מול טכנולוגיה, שכל מול רגש, והחיבור בין המדע לאמנות, שכן לפני שהתחילה לצייר עסקה בתחום מדעי.

ציורי אמנות בסגנון סיני –  הציור הסיני מהווה חלק משמעותי מתרבות המזרח מזה אלפי שנים. הייחוד של אמנות הציור והכתב הסיני הוא בחד פעמיות ובמיידיות של משיכת המכחול, אותנטיות והתמסרות לזרימה הפנימית, הדגשת התנועה והשינוי – המאפיינים גם את החיים עצמם.   העיסוק בציור הסיני  מקנה: שיפור המיקוד והריכוז (“כאן ועכשיו”), שיפור האיזון הפנימי של האמן, הקניית רוגע לאמן והרחבת אופקי האמן. לאה ציירה סדרה של עבודות בטכניקה של טוש סיני וצבע מים על ניר אורז. 

ציורי  מיניאטורות – לאה ציירה מיניאטורות בגודל ~ 9X9 ס”מ בטכניקות שונות כגון: רישום, עפרונות מים, אקוורל ואקריליק. כמו כן, בטכניקה מעורבת של קולג’ רישום וצבע. לאה חברה באגודה למיניאטורות והשתתפה בתערוכות שלהן.  בציורי  המיניאטורות שלה לאה מבדילה בין  מיניאטורות נוף, מיניאטורות שדות חרדל, מיניאטורות ירושלים ומיניאטורות בריאת העולם.

ציורים בטכניקה מעורבת  – לאה ציירה סידרה בטכניקה מעורבת של אקריליק, חומריות, חומרי רישום ועוד ויוצרת קולאז’ של הבזקי מראות זיכרון, או מחשבות.

במקביל, המשיכה לצייר נופים כשדות צבע. ציורי פורטרטים  – בשנים האחרונות ציירה סידרה שלמה של פורטרטים.

לסיכום – לאה הינה אמנית סקרנית ומגוונת.  כתלמיד בשיעורי  הציור שלה אני יכול להעיד שהיא גם מורה מעולה: סבלנית, רגישה ובעלת כישורי הוראה מעולים.

תגובות