צלם לי ציור באור – SKETCHLIGHT

 צלם לי ציור באור – SKETCHLIGHT| מאת ישראל הרצל

 

אודה על האמת, למרות כל השנים שאני יוצר וגם כותב על אמנות, עד הרגע שהכרתי את זוג האמנים רעות וגנר ואריה גלר, מקיבוץ גבעת השלושה שבשרון, המציגים את עבודותיהם תחת השם SKETCHLIGHT, לא הכרתי את ה”ציור באור” Light Painting photography)) שהיא טכניקה מיוחדת לציור בעזרת אור ומצלמה.            יש מספר דרכים לצייר ציורי אור. טכניקה של צילום בחושך מוחלט ושימוש באור כדי לייצר את התמונה. אפשר להשתמש בפנסים, אפשר להשתמש בסטיק לייטים, אפשר להשתמש באמצעים תוצרת בית עם אורות צבעוניים. מקור המילה צילום ביוונית (פוטוגרפיה) הינו רישום באור. לחיצה על כפתור הצילום גורמת למראה להתרומם, לתריס להיפתח ולחיישן להיחשף לאור. כל פיקסל שקולט אור, נצבע בצבע בו הואר.

“ציור באור” הוא צורת אומנות, שילוב בין ציור לצילום: החושך הוא הקנווס ומקורות האור הם המכחולים. ציור באור הוא עדות ליופי של תופעת האור והפוטנציאל היצירתי של האור מביא לתחושות חדשות ומגלה צבעים חדשים. הרעיון הוא לצלם במקום חשוך עד כמה שניתן כאשר כל האור שנקלט במצלמה הינו אור מלאכותי אותו אנו יוצרים, עם היכולת לשלוט באור הנכנס אל החיישן. נקבל תמונה סופית שתראה כמו אור המצויר על התמונה – “ציור באור”.  נצלם בחשכה מוחלטת ונצייר קו עם פנס מול המצלמה נראה פס אור בתמונה. בצורה זו ניתן לרשום טקסטים ולצייר ציורים. 

עבודה של SKETCHLIGHT

 

צילום התמונה בטכניקת ה”ציור באור” דורש תכנון: הבחירה שלנו מסתכמת בבחירת הדרך שבה אנו רוצים להציג את האובייקט המצולם (להבדיל מתמונה שאנחנו מצלמים באור יום). דוגמה אחת – צילום אדם קופץ, נראה בתוצאה את כל שלבי הקפיצה. דוגמה שניה – אם רוצים לכתוב משהו, אז צריך לעשות זאת בכתב מראה, וגם לא לשכוח לסגור את מקור האור במעבר בין האותיות השונות על מנת למנוע חיבור מיותר. הטכניקה מאפשרת ל”צבוע” מבנים או אנשים: פשוט מאירים עם הפנס על האובייקט ו”צובעים אותו באור” לאט לאט.

SKETCHLIGHT של האמנים רעות וגנר ואריה גלר הוקמה בשנת 2014 שיתוף פעולה של שני היוצרים בטכניקת “ציור באור”. לאמנים יש תשוקה לאמנות עכשווית והשראה מהיופי של האור בכל צורותיו השונות.      הרבה מהיצירות שלהם מדגישות את הטבע המופשט של האור, והם נמצאים בחיפוש מתמיד אחר טקסטורות צבעים וכלים חדשים. 

אני אוהב לצטט אמנים, והזדהיתי עם דבריה של רעות, שלדעתי מאפיינים את כל אמנות הציור:

“ציור באור זו צורת אומנות המשפרת את היכולות שלנו פנימה. בני האדם בורכו ביכולת לדמיין. היכולת הזו מאפשרת לנו לברוא את המציאות בעיני רוחנו ואז להוציא אותה לפועל.

ציור באור, מטבעו, מחובר לדמיון. 

ציור באור היא צורת אומנות המחדדת את היכולת הפנימית שלנו לדמיין לצייר במרחבי החלל, בחושך, בלי היכולת לראות את התהליך עד לנקודת הסיום. צורת אמנות זו מבקשת מאיתנו בדיוק את זה. לצייר בעייני רוחנו, ואז לבסוף לראות את התוצאה מתממשת במציאות לתמונה.

אני מאמינה שככל שאנו יוצרים בטכניקה זו כך נוכל לפתח את המיומנות שלנו לדמיין, וזה באופן טבעי ישפיע ויחול על כל החלקים האחרים של חיינו. אז נוכל לשפר את המציאות שלנו וליצור תרבויות מפותחות יותר.  בעזרת הדמיון אנחנו יכולים לשפר את המציאות שלנו ברמה האינדיבידואלית, וכחברה”.

 

תערוכות יחיד :

  • תערוכת יחיד ראשונה “חשיפה” נערכה בגלריה “בן עמי” בתל אביב בשנת 2017, אוצר-יוחנן הרסון. 
  • תערוכת יחיד שניה במתחם הגלריה של “דיזנגוף סנטר” תל אביב בשנת 2020, אוצרת – רעות וגנר.

         

תערוכות קבוצתיות בעולם:

  • תערוכת “עקרון התקווה לעולם חדש” במילאנו וברמת גן בשנת 2018. 
  • תערוכת “שלושת הנחלים” בגלריה בהדסון בניו יורק,  בשנת 2018.
  • תערוכת “light painting world alliance” שנערכה בפריז, בשנת 2018. רעות וגנר הינה הנציגה של ישראל בארגון, השתתפה בתחרות העולמית ב2017 והייתה בין שלושת המועמדים הסופיים לזכייה.
  • תערוכת “LIGHT UP BERLIN” התקיימה  בברלין, בשנת 2019.

ועוד השתתפות בהרבה תערוכות קבוצתיות בארץ.

 

לסיכום,

ציור באור היא שיטה וותיקה המבוססת על העקרונות הבסיסיים ביותר בצילום. פיקאסו צולם מצייר שור בשיטה דומה בשנת 1949. השיטה מאפשרת ליצור תמונות מיוחדות ויצירתיות במיוחד. הצופים מהצד עלולים להסיק כי היוצרים מבצעים ריקוד מוזר מעידן החלל. 

אני מחכה בקוצר רוח להרצאתם הקרובה על ציוריהם בקבוצת “קשת אמני כ”ס”. ניתנה לי האפשרות לצרף עוד שלושה קוראים מכ”ס להרצאתם בזום ללא תשלום.

 אסיים בציטוט מאת א.ד. גורדון: “לא יהיה ניצחון של האור על החושך כל עוד לא נעמוד על האמת הפשוטה, שבמקום להילחם בחושך, עלינו להגביר את האור”.

תגובות