המהפכה הסולרית הגיעה לכפר סבא

המהפכה הסולארית הגיעה לכפר סבא / מאת אופק הלפרין

בעידן בו אנרגיה ירוקה היא הנשק החזק ביותר במלחמה נגד הזיהום הסביבתי. יצאנו לראיין יזם צעיר בעיר, שהחליט לעצור את שגרת חייו ולהקדיש זמן רב עבור הנגשת מערכות סולאריות ביתיות לציבור.

אנרגיה ירוקה מציגה את העולם החדש המתגבש בכל הנוגע לייצור חשמל, הן מתוך מניעים כלכליים והן מתוך השמירה על איכות הסביבה

תופעת קבוצות הרכישה של מערכות סולאריות מתפשטת בישראל בצעדי ענק כאשר ישנו כלל מנחה אחד- מערכת סולארית לכל גג. קבוצה אחת מבניהן בלטה מעל כולן, כאן בכפר סבא ומנתה כמעט 50 תושבים ושכנים ששיתפו פעולה למען מטרה אחת- מערכת סולארית איכותית במחיר המשתלם ביותר שתספק אנרגיה ירוקה והכנסה פאסיבית ראויה.

יצאנו לדבר עם יזם ומארגן הקבוצה, תומר לוי, תושב כפר סבא. שבמהלך חצי השנה האחרונה לצד תחילתו של הסמסטר הראשון ללימודים, החליט לפתוח קבוצת רכישה למערכות סולאריות ביתיות כאן בכפר סבא והסביבה. השאלה הראשונה שנשאל הייתה מה הביא אותך לעצור את חייך ולהקים קבוצת רכישה למערכות סולאריות ביתיות? תומר לא היסס וענה “ערכי איכות הסביבה הם הערכים עליהם חונכתי, כשמדברים על אנרגיה ירוקה מדברים בהקשרים של איכות הסביבה. אך אני מרגיש שיש התעלמות מנושא חשוב לא פחות, זהו אפיק כלכלי משמעותי מאוד שיכול לפטור בית מתשלום חשמל ל25 שנה.

כאשר הבנתי שאנרגיה ירוקה היא לא רק ירוקה אלא גם מכניסה, לא יכולתי להתעלם מכמות הגגות הריקים שראיתי בשכונות הבתים הפרטיים בעיר. אם כל אחד מאיתנו יכול לעבור לאנרגיה מתכלה ועל הדרך לייצר הכנסה פאסיבית, למה כולנו לא עושים זאת?” תומר מספר כי המחשבה על הגגות הריקים הדירה שינה מעיניו במשך שבוע ימים והוא החליט לצאת לשטח ולגלות הסיבות לכך, תומר מספר: “דפקתי למעל 100 תושבים על הדלתות וניסיתי לברר למה אנשים לא מתקינים מערכת סולארית” הוא מספר ומוסיף “הייתי מציג עצמי בפניהם והתושבים ברובם המוחלט שוחחו איתי בשמחה, סיפרתי להם שזאת השקעה שתלויה רק בשמש, היא בטוחה לא פחות מנדל”ן והתשואות כפולות, אך אנשים עדיין נרתעו. 100 התושבים האלו שכנעו אותי כי המחיר הראשוני הוא גורם ההרתעה העיקרי ואם נצליח לסכל אותו נוכל לקחת חלק במהפכה החברתית בייצור אנרגיה ירוקה”.

במהלך החודשים הבאים מנהל תומר מכרז מסודר מול 40 חברות מובילות מתחום ההתקנה של מערכות פוטו-וולטאיות ובמסגרתו מצליח לקבל את הזכות לרכישת המערכת האיכותית ביותר בכמעט חצי מהמחיר הממוצע בשוק. “אנשים חושבים שזה פשוט אך התהליך היה ארוך .למדתי את כל שפת החשמל מאפס, דיברתי עם עשרות מומחים  ועשרות חברות התקנה עד שהבנתי בדיוק את הרכיבים העומדים בשוק, התפוקה שלהם והמחיר אל מול התשואה כמובן”.

תומר מוסיף “מהרגע שהצלחתי להשיג את העסקה הזאת תושבים הגיעו אליי מכל מקום, אלו היו שבועות של עשרות טלפונים מבוקר עד ערב אשר כולם סובבים סביב המערכת הפוטו-וולטאית והזכאות להיכנס לקבוצת הרכישה. אנשים התקשרו אליי מדן ועד אילת כדי להצטרף לקבוצה, חלקם חשבו שאני חברת התקנה, חלקם הגיעו דרך ‘חברים תושבי כפר סבא'”.

איפה אתם עומדים היום?

“כרגע אנחנו בשלבי המדידות וההתקנה של כ-40 הגגות הראשונים, כמעט כולם מכפר סבא. הציבור ברובו ניגש להתקנה הזו מתוך מניעים כלכליים אך לשמחתי היא משרתת את שתי המטרות בו זמנית”.

יש שאיפות להמשך?

“כרגע אני מקדיש את הזמן שלי בעיקר להתרחבות הקבוצה ביישובים הסמוכים, ככל שאנו גדלים כך המחיר יורד. השוק בצמיחה אדירה, בעוד שתעריפי התשלומים מצד חברת חשמל למערכות עסקיות יורדים- ההתקנה של מערכות פוטו-וולטאיות ביתית הופכת משתלמת. בין אם בקבוצת רכישה או בין אם באופן פרטי, המעבר לייצור אנרגיה ירוקה יכול להוביל לשינוי חסר תקדים באוויר שאנחנו נושמים, בארץ שלנו ובעולם כולו. ואם על הדרך הצלחנו להפטר מתשלום חשבון החשמל הרווחנו את שתי הציפורים במכה אחת”. 

תגובות