חוויות אישיות באמנות דיגיטלית – כסף כן גדל על העצים / ישראל הרצל

חוויות אישיות באמנות דיגיטלית – כסף כן גדל על העצים 

 

המכירה הפומבית ה”מטורפת” ב-Christies

אני אמן דיגיטלי מכ”ס המתקרב לגיל 72.  אני עוסק באמנות הדיגיטלית כמעט 20 שנה, וזה הסיפור הכי הזוי ששמעתי בתחום. כמו אחרים קראתי על המכירה של העבודה הדיגיטלית “5,000 הימים הראשונים” שיצר האמן מייק וינקלמן הידוע בכינויו Beeple  –  קולאז’ של אלפי ציורים אמנותיים כאסימון (טוקן) ייחודי  מסוג NFT. 

הציור, נרכש ב-69.3 מיליון דולר בשווי מטבעות את’ריום (ETH) במכירה פומבית    ב2021 שהתקיימה ב-Christies. הרכישה, לפי Christies, הופכת את האמן לאחד משלושת האמנים היקרים בעולם הבלוקצ’יין. הקונה הזוכה קיבל  אסימון וירטואלי מסוג NFT, לא משהו פיזי שאפשר לחזור הביתה ולתלות בסלון או לשים בכספת. אסביר את המושג “אסימון וירטואלי מסוג “NFT בהרחבה בהמשך הכתבה.

“5000 הימים הראשונים” של ביפל. קרדיט: ביפל / כריסטיס

 

לביפל היו מכירות נוספות של יצירות דיגיטליות:

באוקטובר 2020 ביפל מכר את סדרת ה-NFTs הראשונה שלו בשווי של $66,666 לטוקן. בדצמבר 2020 הוא מכר סדרה נוספת של עבודות בשווי כולל של 3.5 מיליון דולר.

אם לא די בכך, במהלך פברואר 2021 האספן שרכש את היצירה הראשונה ב-$66,666 – מכר אותה מחדש בשווי של 6.6 מיליון דולר – כמעט פי 100 בארבעה חודשים בלבד.

 

אמנות על הבלוקצ’יין (Blockchain).

לפי דו”ח משותף של יריד האמנות הבינלאומי Art Basel ובנק UBS, סך מכירות ענף האמנות ועתיקות בעולם ב–2019 היה 64 מיליארד דולר. הצפי לסך המכירות העולמי 65 מיליארד דולר בשנת 2020.  פלטפורמות אמנות קריפטוגרפית החלו לנגוס בשוק האמנות העולמי. שנת 2020 הייתה שנת המפנה, השנה שבה פלטפורמות אמנות קריפטוגרפית צמחו בקצב מסחרר, והגיעו לשווי שוק של כמעט חצי מיליארד דולר.

 

מונחי יסוד NFT

  • אסימונים מסוג NFT  – אסימונים מסוג NFT  (ר”ת Non-Fungible Token) ובעברית “טוקן ייחודי” או טוקן שאינו ניתן לחלופה בבלוקצ’יין.  הם פריטים דיגיטליים ייחודיים עם בעלות המנוהלת על ידי בלוקצ’יין. דוגמאות ל- NFT כוללות אמנות דיגיטלית, פריטי אספנות, פריטי מציאות מדומה, שמות מתחם קריפטו, רשומות בעלות על נכסים פיזיים ועוד. 
  • את’ריום – את’ריום הוא בלוקצ’יין, ו- ETH הוא המטבע המשמש לביצוע עסקאות בבלוקצ’יין את’ריום.   =1 ETH $1767.95 USD (via Coinbase)
  • עמלות עסקה (Gas fees) – פלטפורמות מבוססות אתריום גובות עמלה. עמלות עסקה –  נקבעות על פי היצע / ביקוש ברחבי הרשת של Ethereum. 
  • ארנק דיגיטלי (קריפטו) – ארנק קריפטו הוא יישום או התקן חומרה המאפשר לאנשים לאחסן נכסים דיגיטליים.
  • כתובת ארנק  – זו הכתובת שאנשים ישתמשו בה כאשר הם שולחים קריפטו או NFT לארנק ההצפנה שלך.
  • אוסף (Collection) – אוסף הוא גוף של יצירה.

 

לאן פני האמנות הדיגיטלית מועדות בעתיד הקרוב? 

אמנות דיגיטלית או אמנות ממוחשבת, היא אמנות בה היוצר משתמש בעזרים דיגיטליים כגון מחשב או מצלמה דיגיטלית ליצירה. ישנם סוגים רבים של אמנות דיגיטלית כגון אמנות פרקטלית, ציור בעזרת מחשב, אמנות קריפטוגרפית , צילום דיגיטלי ומידול בתלת-ממד.

אחד הסימנים שאנחנו חיים במאה העשרים ואחת הוא שהמחשב מלווה את חיינו. רובנו עובדים מול מסך המחשב, גולשים במכשירי הסלולר, ובערב צופים במסך הטלוויזיה. את היצירות הראשונות בתחום עשו יוצרים שהיו מתכנתי מחשבים. כיום, בזכות תוכנות שונות, העבודה האמנותית נעשתה אינטואיטיבית יותר ונגישה ליוצרים רבים יותר והפופולריות שלה עלתה.

לדעתי שתי המגמות החשובות באמנות הדיגיטלית הן: גלריות וירטואליות תלת מימדיות ואמנות קריפטוגרפית. 

על גלריות וירטואליות תלת מימדיות  פרסמתי שורת מאמרים, ובמאמר זה אדון מה כל כך מעניין באמנות קריפטוגרפית, מה היא באמת שווה ולאן פני האמנות הקריפטוגרפית מועדות בעתיד?

אדגיש פעם נוספת אסימונים מסוג NFT הם “סוג מיוחד של אסימון הצפנה המייצג משהו ייחודי. אסימונים מסוג NFT אינם ניתנים להחלפה באסימון מסוג אחר. 

דוגמה לאסימונים מסוג NFT הם ביטקוין או את’ריום (ETH).

אסימון מסוג NFT (או בשם החיבה שלו – ניפטי) הוא טוקן שמסמל נכס נדיר, כלומר שיש רק אחד מסוגו, ולכן לא ניתן להעתיק אותו או לחלק אותו לתת יחידות. אסימון מסוג NFT הוא קוד תוכנה שיכול להכיל תמונות, סאונד או וידאו קצר. לכן אסימונים מסוג NFT  הם מודל מימון חדש נוסף ליוצרים דיגיטליים. 

(ואז הבנתי כמה אני לא מעודכן  בנושא האמנות קריפטוגרפית) 

 

מה למדתי על מכירת אמנות קריפטוגרפית 

על אסימון (טוקן) מסוג NFT (מזכיר לקוראים ר”ת Non-Fungible Token)קראתי  לראשונה במאמר שהתפרסם בפוסט בשם BlockHeadMedia””. המאמר ממש הרשים אותי ובעקבותיו ניסיתי להפוך עבודותי לאסימונים ולמכור אותם באינטרנט, (אני לא מפתח תוכנה). למדתי את הנושא והלכתי מהקל לקשה.

על מנת למכור אמנות  מסוג זה על המוכר:

  • להתקין ארנק דיגיטלי –  אפשרויות:  COINBASE, ETORO  ,META MASK

EXODUS.

  1. לפתוח חשבון באתר החלפת כספים: “ביטס אוף גולד” הישראלי, WYRE
  2. לפתוח חשבון באתר מכירות  אמנות קריפטו: אתרי מכירות  – NIFTY GATEWAY  ,RARiBLE SUPER RARE, , OPENSEA 

 

 

נסיונות וכשלונות

למרות שבתאוריה זה נשמע פשוט. בחמשת הנסיונות הראשונים לפתוח חשבון קריפטוגרפי נכשלתי. 

לבסוף פניתי לבני, קניתי ממנו את המטבע הקריפטוגרפי ETH, כך דלגתי על הבנק שלי שלא הסכים לעזור לי. בני עזר לי בפתרון שאר הבעיות הטכניות. 

התהליך עלה לי 640$. הפכתי את הציור שרציתי למכור לאסימון. המחיר שדרשתי היה חצי ETH  (מעל 800 $ דולר). השתמשתי ב- OPENSEA כדי ליצור אסימון שמייצג את הציור באופן ייחודי בבלוקצ’יין Ethereum, כלומר הציור הפך לאוסף קריפטו. 

 

אבל השאלה היא מדוע מישהו ירצה לקנות אסימון מסוג NFT?

לפי דו”ח של חברת הייעוץ דלויט, סך ההון של עשירים (Ultra–High Net Worth Individuals, כלומר, בעלי 30 מיליון דולר או יותר בנכסים) שמגולם ביצירות אמנות ובעתיקות הגיע ל–1.74 טריליון דולר ב–2018 (עלייה מ–1.62 טריליון דולר ב–2016). אילו הינם חלק מהקהל שקונה את פריטי האספנות הדיגיטליים. הגורם העיקרי הינו שפריטי אספנות דיגיטליים מאפשרים יחסים חדשים בין יוצרים ופטרוני אמנות. ברכישת אסימון מסוג NFT, המכונה גם יצירה מקורית של אמנות דיגיטלית, פטרוני אמנות לא רק תומכים באמן, אלא שכעת, ממש כמו בעולם האמנות הפיזי, הם בעצם מחזיקים במשהו – אסימון ייחודי ומוטבע.

 כמו ביצירה אמנותית פיזית, הבעלות גורמת לפטרוני האמנות לתמרץ כלכלית לתמוך ולהפיץ את הבשורה של היוצר, מכיוון שככל שהיצירה / היוצר מפורסמת/מפורסם יותר, כך אוסף פטרון האמנות יקר יותר.

כיוצרים, זה אפילו טוב יותר מעולם האמנות הפיזי, מכיוון שקונים ומוכרים משניים לא צריכים להכיר את היוצר, והאמן לא צריך לסמוך שהם לא ישקרו לגבי סכום המכירה וישלמו לאמן את ה- ETH. הודות לחוזים החכמים על בלוקצ’יין, הכול פשוט קורה באופן אוטומטי ברגע המכירה.

המשמעות היא שפריטי אספנות דיגיטליים מבוססי בלוקצ’יין מציעים לא רק מקור הכנסה נוסף, אלא גם מקור הכנסה תמידי ליוצרים מקוונים.

זה די מגניב לאמנים בפרט וליוצרים בכלל.

 

לסיום מצטט –  “חלום שהוצמד לו תאריך הופך למטרה. מטרה שפורקה לצעדים הופכת לתכנית. תוכנית שמגובה בפעולות מגשימה את חלומותיכם” – (גרג ס. רייד).

תגובות